Gå til innhold
Arkivverket

[#20005] Emigranter fra Grong/Namdal


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har tidligere benyttet ei side med oversikt over folk fra Grong/Namdal som emigrerte til Amerika. Tror den var tilknyttet hjemmesida til Grong kommune. Nå klarer jeg ikke å finne dette - kan noen hjelpe? Hilsen Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for det. Likevel tror jeg at det kan finnes noen på den lokale oversikten som ikke reiste over Trondheim. Det gikk noen båter fra Namsos, bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Eldbjørg! Jeg tror ikke jeg har sett nevnt mere enn ett emigrantskip fra Namsos, og det er dette dampskipet 'Lawrence', som gikk i juni 1867. Noen fullstendig passasjerliste kan jeg ikke huske å ha sett heller, men hvis det er en, ville jeg gjerne ha kikket på den også!Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det var disse sidene jeg mente, ja. Det ser ut til at Grong kommune har lagt ut nye hjemmesider, så det er vel i den forbindelse det har blitt noe forandring, midlertidig kanskje.Når det gjelder utreise fra Namsos, er jeg ikke sikker på hvor mange båter og personer. Men oversikten står å lese i ei årbok for enten Namdal historielag eller Nord-Trøndelag historielag. Jeg skal sjekke på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Eldbjørg Lyngstad

I Årbok for Namdalen 1988 har Kåre Leirvik skrevet en artikkel: Utvandring fra Namdalen til Amerika i 1860-åra.Sitat: 'I åra 1867, 68 og 69 gikk det emigrantskip direkte fra Namsos til Quebec i Canada: 'St. Lawrence' i 1867, 'Johan' i 1868 og 'New Brunswick' i 1869. Ikke alle passasjerene ombord var fra Namdalen. Noen var fra Innherred, noen fra Nord-Norge, og noen var svenske statsborgere. På St. Lawrence sine lister i 1867 er ikke heimsted oppført, slik at det er uråd å sortere ut de som er fra Namdalen. På passasjerlistene til 'Johan' og 'New Brunswick' er det nyttet et bedre system.' Sitat slutt.Så kommer navna på dem som dro med St.Lawrence i 1867, men som sagt er det vanskelig å vite hvor de kommer fra, for de flestes vedk. Alder er oppgitt. Det er ca 330 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.