Gå til innhold
Arkivverket

[#20011] Ragnhild Tollefsdatter, Nord-Aurdal/Toten


Gjest Ivar Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Hanssen

Min tippoldemor Ragnhild Tollefsdatter var født i 1828 i Nord-Aurdal, Valdres. Jeg regner det som rimelig sannsynlig at det er hun som døpt 1. mars 1829, iflg. Family Search. Hun flytta til Toten og ble gift 11. juni 1862 med min tippoldefar Johannes Olsen.Jeg har to problemer med henne/ham:1) Hennes familieforhold i Valdres er litt uklare for meg. Muligens er hun datter av Tollef Trondsen f. 1803/04, gift 9. nov. 1828 med Siri Engebretsdatter. Hvem som er deres foreldre, har jeg ikke funnet noe klart svar på. Er det noen som vet?2) Ragnhild og Johannes får to sønner: Martinus f. 15. des. 1862 og min oldefar Ole f. 4. feb. 1864. I folketellinga 1875 finner jeg Ragnhild som tyende/budeie på Alm Store, Vestre Toten. Hun er enke og sønnene er ikke der. På Østre Toten finner jeg et par aktuelle gutter på hvert navn med rimelig riktig alder, som legdslemmer. Det virker sannsynlig at faren (husmann) er død og at mora ikke har kunnet ta seg av dem. Jeg finner ikke det eventuelle dødsfallet i kirkeboka for Vestre Toten mellom 1864 og 1875, men jeg vet at familien beveget seg mellom Vestre og Østre Toten. Kan noen finne ut noe fra kirkeboka for Østre Toten, som jeg ikke har tilgang til?Og for å ta opp tråden fra en nylig avholdt diskusjon – det er nokså tungvint for meg å oppsøke primærkildene selv.Hilsen Ivar Hanssen, Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Ivar. Jeg kan hjelpe deg litt på vei med ditt spørsmål nr 1, det andre vet jeg ikke noe om. Din Ragnhild Tollefsdatter er søster til en Engebret Tollefsen. Engebret er tippoldefar til min mann. Fram til nå kjente jeg bare til Engebret, så kommer du med en søster. De er sikkert flere også.Deres foreldre var som du skriver: Tollef Throndsen f. ca 1803 og og Siri Engebretsdatter. Vielsesdatoen har du jo. Jeg har samme vielsedato, og den har jeg hentet fra kirkeboka, så den er riktig. Vet altså ikke noe mer om disse to.Tollef Thronsens foreldre: Thron Knudsen Skaar født ca 1763. I 1801 bodde de på Skaar i Nord Aurdal, han var husmann med jord. Anne Johanesdatter hans kone født ca 1769. Barn: Knudt Trondsen født ca 1794, Johanes ca 1797, Thron ca 1800 og Tollef ca 1803. Tollef Knudsens mor het Marit Thronsdatter født ca 1726. Hun bodde hos dem på Skaar i 1801. Hun var enke og hadde føderåd. Hun hadde sin blinde datter Anne Knudsdatter f. ca 1770 boende hos seg.Siri Engebretsdatters foreldre var: Ingebret Olsen f. ca 1763 og Ragnhild Knudsdatter f. ca 1765. Barn: Sønøv f 1796, astri 1798 og Siri ca 1803. Ingebret og Ragnhild var i 1801 på Ranum i Nord aurdal, han var husmann med jord.Dette er i hovedsak det jeg i øyeblikket har om familien. Men det er mulig jeg har noe mer liggende. Skal sjekke. Men det er vel noe av det du lurte på. Din tippoldemor Ragnhilds bror Engebret har jeg opplysninger om, om det er interessant. Fra han og fram til i dag har jeg info der. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Hanssen

Anne: Litt mer sjekking, så finner jeg i ft 1865 Tollevs og Sigrids sønner Knud (28 år) og Johannes (19 år), men verken Ragnhild eller Engebret. Ragnhild var jo på Toten, og Engebret var sikkert også flyttet hjemmefra da.Tor: Ja, jeg kjenner og bruker sidene til Slektshisttorielaget, men hittil har jeg ikke kommet videre der. Jeg prøver en tur innom Kapp kommende sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Oppe en liten tur på natten. Når dagen kommer så skal jeg gå gjennom det jeg har liggende. Forstår jeg deg dithen at du er interessert også i Engebret og hans etterkommere ?Slekten i Nord Aurdal slet jeg med lenge, før jeg til slutt begynnte å finne frem der. Vær obs på en ting også du. Både en og to i hver familie hadde navn som Engebret, Tollev, Halvor bl.a. Det blir mye f.eks engebret engebretsen, halvor halvorsen i både hver familie og hver gård, og for meg virker det som omtrent hele bygda er i slekt med hverandre. For meg har dette vært litt forvirrende i kildene. Vær obs, det er lett å trå feil. Slik har i alle fall for meg Nord aurdal vært mer forvirrende enn andre steder.Langt ut, men du blir vel en femmening til min mann du ? Hva kommer det av at du bor i Tromsø da ? Som sagt jeg skal sjekke mer i mine ting i morgen. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Hanssen

Ja takk, jeg er svært interessert i det du har om Engebret og hans etterkommere. For selv om det er spennende å finne nye aner, kan det være ganske interessant det som skjer i forgreiningene framover i tid også.Ja, jeg har merket meg mye navnelikhet i slekta. Det er vel bl.a. et utslag av de oppkallingstradisjonene som var ganske sterke, særlig på bygdene, der første sønn skulle ha farfarens navn, andre sønn morfarens osv. Dessuten var det nok ganske vanlig at om et barn døde, fikk det første barnet av samme kjønn som ble født etterpå, den avdødes navn. Men det kan hende du har rett i at det er mer spesielt i Aurdal enn andre steder.Og hvorfor Tromsø? Tja, jobb og kjærlighet, vel... (Nei, forresten, omvendt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei ikke noe nytt enda. Men jeg har en del mikrofiche her med kirkebøker fra Ourdal, som dekker årene 1730-1808. Kanskje du ville tatt en titt på dem du ? Da får du i såfall sett etter akkurat det du ønsker. I så fall kan jo jeg sende dem til deg, så du kan låne dem. Og, ta deg i så fall god tid, for det er ikke noe som haster. Hvis det er interessant kan jeg sende med noe info om Engebrets etterkommere. Du får si i fra om det kan være aktuellt, jeg kan sende det allerede i morgen. Selv skal jeg til Oslo og Deichmanske bibliotek om ca 14 dager, så da kan jeg ta en titt i bygdebøker som er aktuelle. Men, si i fra da. Jeg trenger jo i såfall din adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Hanssen

Her er det strålende service! Jeg låner gjerne mikrofichene, selv om det kan ta en del tid før jeg kommer gjennom alt. Synes du det blir alt for langvarig lån, så sier du vel i fra? Adressen er Skavåsen 29, 9020 Tromsdalen. Og jeg er spent på hva du har om Engebret. Søstera gikk det jo ikke så bra for. (Men hun fikk i hvert fall en del praktfulle etterkommere....)Vennlig hilsen Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Hanssen

Ja, tusen takk, fikk det på tirsdag. Har vært i Kristiansand siden, men det så veldig interessant ut det lille jeg fikk tid til å se gjennom før jeg reiste. Skriver til deg når jeg kommer hjem i løpet av helga.Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Hei! Kona har ei grein opp til Nord Aurdal. Den har jeg gjort lite med, og den slutter med Tollef Eriksen f 14.03.1761 N-Aurdal gift med Sønnev Knudsdtr f ca 1761 N-Aurdal (disse opplysningene har jeg fått fra andre).I FamilySearch finner jeg at disse giftet seg 12.04.1788 eller -89 i N-Aurdal. Jeg finner også foreldre til Tollef via FS (Erik Torstensen og Marit Andersdatter), men ikke Sønnev sine. Navnene Knud og Sønnev finner jeg igjen i innlegg over her, kanskje noen kjenner til hvem Sønnev var? Eller på hvilken gård disse to hadde tilhold/var fra?Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Vet ikke om jeg kan hjelpe, men et tips fra meg er at du ser på gården Sæbu/sæbo.Knut Knutson 1733-1799, var gift med Astrid Pedersdatter 1731-1807. Jeg har funnet 2 barn: Knut f 1760 og Astrid f. 1768. 2 barn var vel ingen ting på den tiden. Det kan i alle fall fint ha kommet til barn mellom Knut og Astrid. Kanskje det finnes en Sønnev/Synnøve der. Sønnev/Synnøve går i gjen i flere ledd i den slekten. Så usannsynlig er det ikke.Nå har jeg jo sendt av gårde microfichene mine så slå opp for deg kan jeg nok ikke. Prøv å bestill kb fra biblioteket, hvis du ikke får Ivar til å gjøre et oppslag til deg da.Om du kommer til at din Sønnev er datter til dette paret, så kan jeg gi deg en del opplysninger, men det er jo ikke noe vits før vi vet om det er riktig. Med det jeg har for hånden klarer jeg ikke å finne ut av det. Men kom gjerne tilbake som jeg sier om det er riktig par. Lykke til. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei i gjen Arnstein. Sæbu har forresten gnr 16. Er du forresten klar over hjemmesiden : valdresslekt.no ? Den har oversikt over datareg. kilder, og oversikt over hjemmesider med valdresslekt. Jeg ser det er datareg en del fra nord-aurdal, men vet ikke om det omfatter det du ser etter. Har ikke sett så veldig nøye på siden enda, men den ser innholdsrik ut. Kanskje du kan være heldig der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Norodd Bergene

Her er noe av slekta til Ragnhild, mer kan du kanskje finne på mine heimesider, www.bergene.nu Anene til Ragnhild Tølleivsdtr Raneim - Bakke Første generasjon 1. Ragnhild Tølleivsdtr Raneim - Bakke, datter av Tølleiv Trondson Orderdalen og Sigrid Embriksdtr Raneim-Dalen, ble født i 1829 i 18/32 Na, Op. Ragnhild giftet seg med Johannes Olson Kyset i 1862 i Vestre Toten. Andre generasjon (Foreldre) 2. Tølleiv Trondson Orderdalen, sønn av Trond Knutson Orderdalen og Anne Johannesdtr Steinset, ble født i 1804 i 15/5 Na, Op og døde i 1866 i 18/32 Na, Op 62 år gammel. Generelle notater: Under folketellinga i 1865 bodde Tollev og familien i 18/32 Øvrebakke (NA OP) Han var husmann med jord, og det fantes 1 stort kveg, 3 sauer, 3 geiter på plassen. Tølleiv giftet seg med Sigrid Embriksdtr Raneim-Dalen 09 Nov 1828. Sigrid ble født i 1804 i 18/7 Na, Op og døde i 1872 i 18/32 Na, Op 68 år gammel. Barn i dette ekteskapet var: i. Trond Tølleivson Raneim - Bakke ble født i 1827 i 18/32 Na, Op og døde i 1899 i 18/20 Na, Op 72 år gammel. ii. Johannes Tølleivson Raneim - Bakke ble født i 1846 i 18/32 Na, Op. iii. Ragnhild Tølleivsdtr Raneim - Bakke (født i 1829 i 18/32 Na, Op) iv. Embrik Tølleivson Raneim - Bakke ble født i 1831 i 18/32 Na, Op og døde i 1906 i 18/6 Na, Op 75 år gammel. v. Sønnøv Tølleivsdtr Raneim - Bakke ble født i 1834 i 18/32 Na, Op. vi. Knut Tølleivson Raneim - Bakke ble født 27 Feb 1837 i 18/32 Na, Op og døde i Amerika. vii. Marit Tølleivsdtr Raneim - Bakke ble født i 1843 i 18/32 Na, Op. 3. Sigrid Embriksdtr Raneim-Dalen, datter av Embrik Olson Nørre Raneim og Ragnhild Knutsdtr Sebu, ble født i 1804 i 18/7 Na, Op og døde i 1872 i 18/32 Na, Op 68 år gammel. Sigrid giftet seg med Tølleiv Trondson Orderdalen 09 Nov 1828. Tølleiv ble født i 1804 i 15/5 Na, Op og døde i 1866 i 18/32 Na, Op 62 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.