Gå til innhold
Arkivverket

[#20020] Hvorfra kommer navnet Stilluf?


Gjest Finn Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Johnsen

Hej, Min tip-oldefar Peter Stilhoff døde i Graasten, Sønderjylland i 1848. Jeg kan ikke finde noget om hans baggrund bortset fra at han skal være født i Nedernæs, Norge. Der findes ingen Stilhoff i Nedernæs. Men kan præsten i Sønderjylland have skrevet Stilhoff, idet han ikke kendte navnet Stilluf (Stilluv)? Udtalen kan jo næsten have være den samme. Hvorfra kommer navnet Stilluf? Hvad betyder det? Er det gammelt? På forhånd tak for al hjælp. Mvh Finn Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

Hej Finn!I Skjeberg i Østfold, Norge, findes der en Stilloug født omkring 1640. Stilloug er også skrevet Stillov, Stilov og Stillof.I Liv etter Liv - Øst i Viken, oplyses at der ifølge Norsk Navnebog af Iver Aasen, findes navnet Stilleiv i Smaalenene og Jarlsberg. Stillaug skal være af et ældre navn, Styrlaug. Styrlaug skal være en kendt mandsnavn i Sogn, og Stilluf et navn fra Lister og Mandal.I Liv etter Liv, nævnes også en Stilloug Trosvik som bruger af Trosvik gård i Glemmen, Østfold, ca. 1602 til ca. 1635.Lidt til at tænke over i hvertfald...Mvh,Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

I 'Norsk-isländska dopnamn' av E.H. Lind, (Uppsala 1905 - 15) står ein heil spalte om Styrlaugr, Styllaug, Stillog osv (spalte 971), frå ca 1270 og utover. Der er det vist til eit gardsnamn Stillesby i Rødenes (Austfold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Johnsen

Hej Magne, Ivar og HaraldTak for hjælpen til jer alle tre. Det giver mig en idé om navnets baggrund, og Harald, det er Peter fra 1845 (han dør i 1848) og jeg har også (som du) fundet Peter Petersen i Vandsøe, søn af Peter Stilluvsen.Jeg har tidligere kigget i Flensborg efter Peters konfirmation, for han skal være konfirmeret der; men jeg fandt intet. Når jeg kommer nordpå igen vil jeg prøve påny og denne gang også efter Stilluvsen og Petersen.Men, er der en mulighed for at finde ud af om der skete noget med Peter Stilluvsen og hans familie i Vandsøe relativt snart efter FT-1801? For hvis lille Peter Petersen (Stilluvsen) kom til Flensborg derfra, kan man måske finde svaret denne vej.Mvh og tak igenFinn Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser av FamilySearch Vital Records/IGI at Peter og Anne får følgende barn, alle født i Graasten, Aabenraa:Otto Freidrich Stilhoff f.16.01.1840 døpt 17.02.1840. Thomas Carl f.17.07.1842 døpt 12.08.1842. Hans Christian Emil Stilhoff f.13.01.1845 døpt 25.02.1845. Sofus f.10.09.1847 døpt 15.10.1847 og merkelig nok Brigitte Catharina Marie Stilhoff Riedel f.03.03.1850 døpt 08.04.1850.Det siste stemmer dårlig med at han døde i 1848.Anne skriver seg som Anne Brigitta Hansen (Sohode/Søhode) ved flere av fødslene. Jeg ser forøvrig samme sted at en Peter Stilhoff får fire barn mellom 1824 - 1829 i Augustenborg, Sonderborg.Her er imidlertid barnas mor Catharina Olsen. Hadde Peter vært gift tidligere, eller er det snakk om to Peter Stilhoff? Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Jiohnsen

Hej Rune,Peter giftede sig ca 1822 med Katharina Ohlsen, som døde i 1833 - en uge efter fødslen af det sidste barn. Peter gifter sig igen i 1834 med Anna Birgitta Schade Hansen - indtasterne har haft svært ved at læse det gotiske og skrevet Søhode, Sohave, etc., men hendes morfar hed altså Hinrich Schade.Så dør Peter i 1848, så jeg tror ikke rigtigt på visse kilder som siger at Peter og Anna var forældre til Brigitte Catharina Marie Stilhoff Riedel, som fødtes i 1850. Men et sted står det at Anna Birgitta Stilhoff og Franz Riedel var pigens forældre og det virker jo mere sandsynligt. Men Anna og Franz giftede sig aldrig.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.