Gå til innhold
Arkivverket

[#20024] Ole Torkildsen Tuen, f. 1758 Os Hordaland


Gjest Lars Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Johannessen

Er det noen som har kjennskap til hvor det ble av Ole Torkildsen Tuen, f. 1758 i Os? Han var sønn av Torkild Monsen Jarland, fra Samnanger, og Udna Pedersdatter Frøland. I følge bygdeboka for Os måtte de fleste av barna flytte da faren Torkild døde i 1759. Det står ikke hvor de flyttet. Jeg lurer på om denne Ole kan være identisk med han vi finner igjen som konfirmert i Sund her? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Sunk1767&variabel=0&postnr=482&fulle=true&spraak=n>Lenke og som gift her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Torkel var bror til min 5. tippoldemor og Udna var sønnedatter til min 7. tippoldeforeldre og datterdatter til et annet par av 7. tippoldeforeldre. I Samnangerboka står det at de flyttet til Kuven i Os.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei Kjellaug. Takk for info. Hvis det er samme Ole Torkelsen som er gift på Heimark i 1790, så er han min 3. tippoldefar, dvs at Torkel blir min 4. tippoldefar. Ole får en datter som han kaller Udna (f. 1794). Hun er i 1801 til oppfostring på Stangeland i Sund, hos Torkel Pedersen Stangeland. Det tyder på at også Oles bror, Peder Torkelsen, ble bortsatt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kikket på FS og der finner jeg to barn : Mons døpt 3/12-1752 Synneve døpt 15/11-1755Men finner ikke noe mer om dem heller.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Du finner de tre andre barna på FS ved å søke på Torkel Tuen eller Thuen. Det er: Brita, døpt 19.12.1747, Peder, døpt 18.01.1750, og altså Ole, døpt 05.02.1758. Ifølge bygdeboka for Os (Indre Tuen) måtte som nevnt de fleste barna flytte ut av Os da Torkel døde i 1759. Bare Brita ble boende i Os, hun døde ugift i 1832. Jeg får lete videre etter om denne Ole er min stamfar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Lykke til, skulle du finne ut at det er den rette, så har jeg en del om forfedrene. Har og Samnanger Bb.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.