Gå til innhold
Arkivverket

[#20025] Formødrene til Anne Simensdatter Olstad Sel


Gjest Ragnhild Simenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Simenstad

Jeg skulle så gjerne hatt greie på hvem som var formødrene til Anne Simensdatter fra Olstad på Sel, hun var født ca.1747 og gift med Jacob Sønstebø fra Lesja. Deres datter Ingeborg var min tipp-tippoldemor. For tida leser jeg en bok av professor Bryan Sykes om hans forsking på gener bl.a. DNA. Dette er så interessant så nå vil jeg se litt på hvem mine formødre er. Siden det er fra mor til datter dette spesielle genet går i arv vil jeg se hvor mange av mine formødre jeg kan finne.Hilsen den glade amatør. Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hun bodde kanskje fortsatt hjemme da ekstraskattemanntallene ble satt opp i årene 1762-1769. Disse kan det derfor være verd å gjennomgå (Riksarkivet, Rentekammeret, Fogderegnskaper, Gudbrandsdalen). Ellers så burde også svaret la seg finne i skiftematerialet (Statsarkivet i Hamar), f eks ved å gjennomgå skifter fra Selsverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

1. Anne Simensdtr. Olstad, født 1746 på Olstad, Sel, døpt 27.12.1746 i Sel, død 1772 på Lesja. mor 3. Rønnaug Paulsdtr. Bjørnstad, født 1720 på Bjørnstad, Lalm, død 1773 på Olstad, Sel.mormor 7. Anne Paulsdtr. Tolstad, født 1701 på Tolstad, Lalm, død 1767 på Bjørnstad, Lalm.mormors mor 15. Anne Olsdtr. Rusnes, født 1678 u/e Rusnes, Vågå, død 1732 på Tolstad, Lalm.mormors mormor31. Karen Pedersdtr.. Karen ble gift til Rusnes i Vågå etter at Anne var født. Denne rekka er basert på 'løse notater', men kan jo være til hjelp når du går til primærkildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

En stor takk til dere som har svart på innlegget mitt. (jeg hadde nok deg Aud i tankene når jeg skrev det) Nå skal jeg lese om gardene som er nevnt i oppsettet ditt. Kanskje får jeg tak i skifteprotokoller også. Ja dette blir nok fine greier.Vennlig hilsen Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.