Gå til innhold
Arkivverket

[#20027] Adolf Ludvig Hansen, bosatt på Østbø, Alstahaug i 1888.


Gjest Odd Harald Bolgnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Harald Bolgnes

Har store problemer med å lokalisere min oldefar. De eneste sporene jeg finner er i kirke- og klokkerbøker vedrørende min farmor. Ut fra dette finner jeg at han ved dåpen til farmor i Alstahaug i 1888 er oppgitt som: Fisker Adolf Ludvig Hansen,født i 1862 og med bosted Østbø. Der stopper alle spor! Han ble aldri gift med min oldemor,Laura (Laurine)Dorthea Maria Karlsdtr. Finner henne også med etternavnet Mikkelsdtr.Enkelte i slekta mener å ha hørt nevnt at oldefar kunne være sjømann, og har vært borte i perioder, uten at dette på noen måte er bekreftet. Håper at noen kan hjelpe meg med å knekke denne nøtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Et skudd i blinde - men den som ikke leter, finner ikke: I folketellingen for 1900 - gård Bø Ytterbø i Evenes finnes en gardbruker/fisker Adolf Hansen (født 1862) med kone og barn.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Jeg veit ikke hvor du har Adolf navnet fra, men i klokkerboken for Alstahaug er han nevnt som Ludvig Hansen. Han fikk da en uekte datter med navn Hansine. Hvis det er feil lest det som står foran Ludvig så skal det være Ungk. altså ungkar. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Harald Bolgnes

Hei Svein! Det ser ut til at dette kan være et spor, kan du fortelle hvor i klokkerboka du fant dette. Navnet Adolf har jeg fra følgende kilder. Alstahaug klokkerbok 830.CO4 side23, nr6- farmors dåp, hun het forøvrig Hansine. Har satt ? ved Adolf her(utydelig skrevet).Buksnes klokkerbok 881.CU5 side 121 nr 54( her står det adolf eller adalf)- dette er farmors konfirmasjon.Dernest finner jeg det i Meløy klokkerbok 843.CO3 side 242 nr.92( farmors bryllup). Kan jeg ha tatt så feil med hensyn til fornavnet. Sitter i såfall med en mulig sterk kandidat:Ludvig Anthon Sahl Hansen født i 1864, sønn av Hans Andersen( Alstahaug/Stamnæs-1865-tellingen). Finner dem igjen på Husvær/Alstahaug i 1875-tellingen.Finner så Ludvig Zahl i 1900-tellingen på Husvær/Alstahaug som gift familiefar, i tillegg viser skipslistene for 1900-tellingen samme navn som matros fra Brasøy,Helgeland.Alle disse stedsnavnene som er oppgitt ligger jo i samme nærområde. Kan dette være den riktige ledetråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Det er nok der jeg også har funnet det, men står står det ungk. Ludvig Hansen og pike Laura Dorthea Maria Karlsdatter fra Sørra. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.