Gå til innhold
Arkivverket

[#20030] Aremark: Lars Andersen og Dorthe Andersdatter


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Viet 1803 i AremarkLars Andersen ? og Dorthe Andersdatter Mosebek Forlovere: Hans Kollerød Og Jens Tolsby. Hvem er denne Lars? Dorthe er født 1777 på Siigøret i Aremark. Datter av Anders Pedersen og Johanne Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Rita HoleDorthe er trolig den samme Dorthe Andersdatter du finner i FT1801 som tjenestepike på Mosseviigen i Aremark s&p. Foreldrene som du oppgir navnene på synes å bo på en av husmannsplassene under gården. Ektefellen Lars Andersen kan være den 30 år gamle skoleholderen som bor på Kollerud. Kollerud hører til samme grenda som Mossvik dvs. Østkroken, området ligger øst for 'sentralbygda' nær grensesjøen Store Le. Siigøret og Mosebek skrives i dag Sikerød og Mosbekk, begge har vært husmannsplasser under Mossvik. Gården Tolsby som du nevner, er nabogård til Mossvik.En Per Fredrik Dahl skal ha skrevet en bok: 'Østkroken i Aremark: historien stedene og menneskene'. Jeg har ikke lest den selv, men har hørt at den inneholder endel slektsopplysninger; kanskje finner du noe av interesse i den.Mvh. Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for svar Arild !Jeg har også vært inne på denne skolelæreren, men har ikke funnet ham født i Aremark,og vet derfor ingen ting om han. -Jeg skal ta en titt på boken du nevner.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.