Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bente Haug

[#20033] Peder Lagesen f. 1771, d. 2/9-1849, Verdal

Recommended Posts

Gjest Bente Haug

Søker informasjon om Peder Lagesen og hans kone Marit Larsdatter (1778) i Verdal.Er det mulig å finne Peder Lagesens foreldre i noen arkiv?Takknemlig for tips!mvh bente

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Ett tips er: Ved å søke på etternavn lagesen/lagesd. i 1801, finner du en i Innerøy og tre i Sparbu, altså ikke langt unna Verdal. Alle disse er under 20 år og tjenestefolk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Her er lenke til Peder Lagesen i 1801 Lenke. Via Fam. S. (VRI) fant jeg at de giftet seg i Verdal 27/6 - 1799. Det er vel den sammen Peder Lagesen som giftet seg 1812 Birit Ellefsdatter? Navn på foreldre mangler, men det står vel rimeligvis i kirkebøkene.I fødselsregistret for Verdal fant jeg en Iver Lagesen som far til et uekte barn i 1801 og en Erich Lagesen som far til et barn (også uekte) i 1811. Ingen av disse to er blant dem jeg fant i Innerøy og Sparbu. En Iver Lagesen 21 og tjenestedreng finnes på Ørlandet. Det finnes absolutt ingen Lage i Nord-Trøndelag i 1801, noe du sikkert har sett selv. Det er jo derfor jeg har dratt frem alle disse med Lage i farsnavnet.Jeg håper noe med bygdebøker for Verdal kan hjelpe deg. Mvh Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bente Haug

Takk for hjelpen - jeg kjente ikke til Birit Ellefsdatter - hun må være kone nummer to. Må nok forsøke kilder som ikke er på nettet!mvh bente

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.