Gå til innhold
Arkivverket

[#20033] Peder Lagesen f. 1771, d. 2/9-1849, Verdal


Gjest Bente Haug
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Haug

Søker informasjon om Peder Lagesen og hans kone Marit Larsdatter (1778) i Verdal.Er det mulig å finne Peder Lagesens foreldre i noen arkiv?Takknemlig for tips!mvh bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ett tips er: Ved å søke på etternavn lagesen/lagesd. i 1801, finner du en i Innerøy og tre i Sparbu, altså ikke langt unna Verdal. Alle disse er under 20 år og tjenestefolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er lenke til Peder Lagesen i 1801 Lenke. Via Fam. S. (VRI) fant jeg at de giftet seg i Verdal 27/6 - 1799. Det er vel den sammen Peder Lagesen som giftet seg 1812 Birit Ellefsdatter? Navn på foreldre mangler, men det står vel rimeligvis i kirkebøkene.I fødselsregistret for Verdal fant jeg en Iver Lagesen som far til et uekte barn i 1801 og en Erich Lagesen som far til et barn (også uekte) i 1811. Ingen av disse to er blant dem jeg fant i Innerøy og Sparbu. En Iver Lagesen 21 og tjenestedreng finnes på Ørlandet. Det finnes absolutt ingen Lage i Nord-Trøndelag i 1801, noe du sikkert har sett selv. Det er jo derfor jeg har dratt frem alle disse med Lage i farsnavnet.Jeg håper noe med bygdebøker for Verdal kan hjelpe deg. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Haug

Takk for hjelpen - jeg kjente ikke til Birit Ellefsdatter - hun må være kone nummer to. Må nok forsøke kilder som ikke er på nettet!mvh bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.