Gå til innhold
Arkivverket

[#20035] Kirsten Ericsdatter død 1795 Skjervøy


Gjest Lillian Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Johansen

I Kirkebok for Skjervøy står det i året 1795: ' ? : 2 ?? Julii jordt ????? (Konen?) Kirsten Eric?datter Ulvoe 42 Aar ' (?-tegn markerer bokstaver/tegn det ikke har vært mulig å tyde). Har noen tilgang til kirkeboka og kan bistå med å finne ut hva som står der? Og hvem var denne Kirsten Ericsdatter? Lillian Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

På Nord-Troms Museums nettsider er det lagt ut avskrift av kirkebøker for Skjervøy (1748-1796). Der står det for 2. juli 1795 følgende:Den 2den Juli læst over Anders Nielsen Bær og Kirsten Erichsdatter fra Kautokeino. deres 5te Barn fød 22de Juni Kaldet Eric. Faddre Klokker Stabrun Michelvig, Anders Andersen Taskebye, Michel Jonsen Ulvøebugt, Ane Ditlevsdatter Taskebye, Ane M. Larsdatter Ulvøebugt, ovenmeldte Michel Jonsen forretted hiemmedaaben.http://slekt.ntrm.no/text/view/2457.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Men fins det opplysninger som kan bekrefte at den Kirsten Eric?sdatter som ble jordet (jeg går ut fra at det betyr at hun ble begravet) i juli 1795 og Kirsten Erichsdatter fra Kautokeino - mor til Eric - er samme person? Jeg har sett av FT 1801 bl.a. at det må ha vært bosatt flere personer med Erichs. som etternavn i Skjervøy på den tida. Så det kan vel kanskje ha vært flere Kirsten Erichsdøtre der også?? Kan det stå noe i kirkebøkene som kan bekrefte/avkrefte en sammenheng? Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Det ser jo ut til at det er Kristen Erichsdatter, mor til Eric Andersen (Bær), døpt 2. juli 1795, som ble jordfestet, 42 år gammel. Det er sannsynlig at hun døde i barsel på Uløya, Skjervøy. Og da er det også sannsynlig at Eric ble satt bort som pleiebarn og ikke ble med familien ved flyttingen tilbake til Kautokeino (reindriftssamer fra Kautokeino har sommerbeite på Skjervøy). Vi regner det vel som temmelig sikkert at det er Eric Andersen (Bær) vi finner som pleiebarn på Kågen i FT 1801. Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Jeg tror det vil være vanskelig å finne noen nærmere opplysninger om hvilken Kirsten Erichsdtr det var som døde på Uløya i 1795 i kirkebøkene for Skjervøy dersom det ikke er mer tekst der enn den du oppgir i det første innlegget ditt. Men i skifteregisteret for Finnmark 1686-1818 finnes en Kirsten Eriksdtr fra Kautokeino: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=skfnorm&variabel=0&postnr=2946&fulle=true&spraak=n>Lenke I tillegg finnes sjeleregisteret fra Kautokeino for 1799 på microfiche:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Takk for lenka. Husker nå at jeg så vidt har vært innom denne debatten før, men visste ikke da at den hadde noe med min oldemors slekt å gjøre. Her var det mye nytt for meg. Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Til Liv-Inger. Mht. til slektgranskning med mulige grener til bl.a. Kautokeino og den samiske befolkningen der (og andre steder), er boka: 'Befolkningen i Indre Finnmark på 1700-tallet. Navn og tall.' av Alf Strømstad og Kristian Fors svært interessant og kan anbefales. Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Lillian Johansen

Anno 1796 den 18. Febr. ble det foretatt skifte etter Kirsten Erichsdtr. 'af Koutokeino Sogn'. Enkemann Anders Nielsen Bæhr og 3 mindreårige barn er nevnt i skifteprotokollen; 1. Eric Andersen, 6 mndr.gml., 2. Marit Andersdtr. 9 år, 3. Inger Andersdtr., 6 år. Det er også nevnt en Michel Aslachsen i skifteprotokollen, uten at jeg klarer å tyde opplysningene gitt om ham/hans rolle. Hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.