Gå til innhold
Arkivverket

[#20037] Hjelp til å finne kvalifisert kilde i Bygdebok for Kvikne


Gjest Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

I ny Bygdebok for Kvikne s. 348 er nevnt datter til Anders Rambech Knoff: Albertine Sophie Margrethe Andersdatter Knoff.Hun fikk et barn med Halvor Iversen Tesli, Strinda en datter: Hanna Sofie (30.03.1859-)Jeg har lenge lett etter aner til min oldemor, Hanne Olise Halvorsdatter Tesli; LenkeI kirkebok for Johanneskirken, År 1885, Bok 11, Side 9 står det når Hanne Olise giftet seg 'Far: Halvor Teslie, Mor: Karen Ingebrigtsdtr.' Født Halvorsen i Throndhjem i 1856, hennes far het forpakter Halvor Iversen Thesli.Det er 3 års forskjell på fødselsårstallene her; men det kan være sansynlig at Halvor Iversen var forpakter på en av Knoff-gårdene - når han hadde en 'hyggestund' med en av Knoff døtrene.Men, allikevel i ovennevnte kirkebok står det at morens navn var Karen Ingebrigtsdatter og jeg har lenge lurt på om Karen kom fra Nergaard i Kvikne.Og nå.., etter nyinnkjøpt bygdebok fra Kvikne ser det ut som om min oldemor Hanna kan være datter av Albertine.. Knoff, hvis da ikke han derre forpakter Halvor Iversen Tesli har vært flere turer på loven, en gang i rundt 1856 med Karen Ingebretsdatter og en gang i 1858 med Albertine Knoff..Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hva som er riktig...Det står en referanse IBs.205 i bygdeboka uten at jeg har forstått hva IB står for... hvilken kilde gir datoen 30.03.1859 på Hanna Sofie?Takknemlig for all debatt! mvh Rolf Lindstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

På s.205, i Innsetboka (IB) fra 1975, under Bagge, Bergplass nr 59, står det om et barn som er nr 6 i en søkenflokk:6/ Karen Margretha, 1794, ble 1819 g.m. gjestgiver Jens Andersen Aalmen. Deres sønn, Anders Jensen tok underoffisersskolen og avanserte som furer. Han ble 1862 g.m. Albertine Sofie Margaretha Knoff, datter av proprietær Anders Rambeck Knoff på Wollan og hustru f. Monset. Anders og Albertine fikk i allefall tre sønner: a/ Jens Rambech Jensen. b/ Tobias Knoff J. og c/ Axel Knoff Jensen. Familien utvandret U.S.A 1870. Sønnen Axel, som forøvrig deltok i krigen på Fillipnene (!) 1896/97, kom på sine eldre dager tilbake til Norge og kjøpte Knut-Iversa-Pladsen i Kvikne, hvor han døde for en del år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Takk skal du ha Jan Erik!Min tippoldefar Halvor Iversen Tesli, fikk i følge Bygdeboka for Kvikne s. 348 en datter 30.3.1859, Hanna Sophie med Albertine Sophie Margrethe Knoff. Han fikk også sønnen Jakob 17.07.1861 med Ingeborg Halvorsdatter Halvorsgården, datter av Halvor Knutsen Halvorsgården, som igjen var sønnen av Knut Halvorsen Futplass.Jeg er pa jakt etter å få bekrefte/avkreftet om Hanna Sophie er den samme som min oldemor Hanna Tesli som i følge tidligere innlegg er datter av Halvor Tesli, sønn av Iver Tesli gift med Margrethe Knudsdatter Futplassen, f. 1808, Kvikneboka s. 301mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Det ser ut som om nøkkelen til mine funderinger er Knut Halvorsen Futplassen (1775-1838), Kvikne gift 1796 med Karen Halvorsdatter Estensplass (1771-1853), Kvikne..Knut og Karen fikk minst 5 barn; (1)Halvor, (2)Berit, (3)Karen, (4)Margrete, (5)Margrete;(2)Berit (1801-1876) ble gift med Ingebrigt Olsen Hustoft (1789-07.05.1868) og fikk bl.a. dattera (a) Karen Ingebrigtsdatter f. 7.3.1828.Karen (a) fikk dattera Hanna Alise 'Olise' Halvorsdatter [url="http://www.familysearch.org/ENG/Search/vr/individual_record.asp?recid=29153899&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=34&juris3=639&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=Sor%2DTrondelag&juris3friendly=Trondheim&juris4friendly=>Lenke. med (b) Halvor Iversen Tesli.Det interessante er at Halvor Iversens mor kommer fra samme ane (5) Margrete Ingebrigtsdatter Futplassen som var gift med Halvor Iversen's far; Iver Tesli (Kvikne s. 301) som betyr at Halvor Iversen Tesli fikk barn med sin kusine, Karen.Halvor Iversen var forpakter og ferdes litt rundt på gårdene og fikk dattera Hanna Sophie i 1858 med Albertine Knoff; Lenke (30.3.1859 Kvikne s.348) og han fikk sønnen Jakob Halvorsen 17.7.1861 med Ingeborg Halvorsdatter Halvorsplass (Kvikne s. 225). Halvor Iversen var så reisende snekker ved Sørbakken, Aamot, Hedmark i 1865: Lenke. sammen med sin bror Johan. På dette tidspunkt var dattera Hanna Olise hos sine besteforeldre i Kvikne: Lenke. og Halvors far bosatt i Smedbakken 2 iTrondheim sammen med sin kone Margrete og yngre bror Oluf.Albertine Knoff reiste like etter 1865 til USA og dattera Hanna Sophie var trolig død siden hun ikke var med på FT 1865 i Oppdal: LenkeSønnen Jakob Halvorsen var trolig også død siden han ikke var med på FT-1865 sammen med sin mor på Halvorsplassen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.