Gå til innhold
Arkivverket

[#20043] Mobekk, Torderud, Grue i Hedmark


Gjest Vidar Øverlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Øverlie

Jeg søker opplysninger om foreldrene til Hans Hansen Mobekk f. ca. 1775 og Ragnhild Olsadatter Tørmoen f. ca. 1778. De giftet seg den 28.12.1798 i Grue og skal ha bodd på plassen Mobekk som lå under gården Torderud i Grue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Grueboka i 2 halvbind inneholder stort sett gards omtale, husmenn er utelatt. Her må det egenforskning til, ganske tidkrevende.Hvem Hans Hansen og Ragnhild Olsd. var er ikke så enkelt i farten å si hvor de var født, og hvem var deres foreldre. Det jeg har funnet om Mobekk er: Hans Henriksen begr. 31.5.1801 68 år, og Olea Arnesd. begr. 13.7.1801 60 år. Andre døde på samme plass var Olea Hansd. 1 år og 12 dage, begr. 11.9.1803. Denne Olea var datter av Hans og Ragnhild. Hans Henriksen og Olea Arnesd. hadde også disse barna: Anna 1779, Olea 1782 og Ole 1783. Har ikke funnet vielsen til Hans Henriksen og Olea Arnesd. i avskriften til k.boka for Grue. Kan være mulig at Hans Hansen også var en sønn av Hans Henriksen og Ole Arnesd.Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Mange takk for hjelpen, Finn.At Olea Hansd begr. 11.9.1803 er datter av Ragnhild Olsd. og Hans Hansen kan virke rimelig. At Hans Hansen kan være sønn av Hans Henriksen og Olea Arnesd. er en mulighet som får stå åpen for øyeblikket. Det er fare for at det kan være fort gjort å blande personer når man leter etter et så vanlig navn som Hans Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Det har ikke blitt avklart hvem som var foreldrene til Hans Hansen Mobekk og Ragnhild Olsdatter for her finnes det visst mange muligheter. De siste dagene har jeg mottatt en del nye opplysninger som jeg har laget en oversikt over nedenfor.Mulige foreldre til Hans Hansen:1) Hans Henriksen begr. 31.5.1801 68 år, og Olea Arnesd. begr. 13.7.1801 60 år (som nevnt i innlegg 3). Vi vet ikke om dette paret hadde en sønn som het Hans, men de bodde på Mobekk.2) Hans døpt i Brandval 1779, sønn av Hans Mathisen Femoen og Mari Johansdatter Femoen.3) Hans døpt i Grue 1778, sønn av soldaten Hans Andersen Gruesæteren og Kari Olsdatter Bjølsjøtorpet. Begges første leiermål.4) Hans døpt i Grue 1776, sønn av Hans Hansen Løvberget og Inger Kristiansdatter Løvberget.5) Hans døpt i 1773, sønn av Hans Gulbrandsen Sorknes og Marte Olsdatter Sorknes.Tidsmessig er det vel Hans fra Løvberget, døpt i 1776 som passer best, men det er selvsagt ikke avgjørende.Har følgende mulige foreldre til Ragnhild Olsdatter: 1) Ragnhild Olsdatter døpt 1777 i Grue, datter av Anders Engebretsen Noer og Marthe Nielsdatter Noer.2) Ragnhild Olsdatter døpt 1778 i Brandval, datter av Ole Jakobsen og Ingeborg Olsdatter Kakneset.3) Ragnhild Olsdatter født 1779 på Sagerud, Grue, død 24.05.1837, datter av Ole Jespersen Sander og Lisken (Lisbet?) OlsdatterHer er det kanskje alternativ tre som passer best tidsmessig, men marginen er veldig liten.Kanskje noen drar kjensel på noen av navnene ovenfor slik at vi kanskje kan utelukke noen av alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Fra annet hold har jeg nå fått bekreftet at det var Ole Jespersen Sander og Lisken (Lisbet?) Olsdatter som var foreldrene til Ragnhild Olsdatter, født 1779 på Sagerud, og som giftet seg med Hans Hansen Mobekk i 1798.Men hvem som var foreldrene til Hans Hansen Mobekk er fortsatt uløst og som dere kan se i melding (5) så finnes det mange muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Jeg har mottatt opplysninger som sterkt peker i retning av Hans Henriksen og Olea Arnesdatter (alternativ 1 i innlegg 5) som foreldre til Hans Hansen. Riktig nok har vi ikke klart å finne Hans Hansens dåp eller Hans Henriksen og Olea Arnesdatters giftemål i kirkebøkene for Grue. Kanskje disse personene oppholdt seg utenfor Grue i perioden før datteren Anne Hansdatter ble født i 1779 i Grue. Olea Arnesdatter var datter av Arne Olsen Skulstad og Anne Hungjersdatter og kom fra Skulstad i Grue.Det har vært spekulert i om Hans Henriksen kom fra Sverige. Er det noen som kjenner til om det var vanlig med innvandring fra Sverige til Grue rundt 1770-75 og eventuelt om de kom fra et kjent område i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.