Gå til innhold
Arkivverket

[#20045] Foreldre til Anne Juulsdatter f. 1825, Quernstuen, Sølvsberget


Gjest Bjørn Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Christensen

Er det noen som kjenner til foreldrene her?Skulle gjerne ha bekreftet om noen vet at det er Jul Larsen fra gården Holm på Gran og Kjersti Olsdatter fra Lynne som er de rette foreldrene her.Kan ikke finne Anne Juulsdatters dåpsinnføring i dåpsprotokollen for Gran, men finner de andre søsknene.Anne giftet seg med Nils Andersen, Øvre Tingelstad.Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Du har ikke sett ekteskapet, der står at hun er født på Jevnaker! Hvordan vet du at Kiersti Olsdatter er fra Lynne? Det finnes ikke noe ekteskap mellom Kiersti Olsdatter og Juul Larsen men de har 9 barn, to på Jevnaker og resten på Gran. Dessuten har samme Juul Larsen datter til.Her må navnet på kona være feil, enten ved ekteskap eller barnefødsler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Hans!Nei, det stemmer nok at at jeg ikke har sett ekteskapet mellom Kiersti Olsdatter og Juul Larsen i kirkeboken hverken for Gran eller Jevnaker.Family Search gir et treff på ekteskap mellom Juul Larsen og Dorthe Olsdatter på Gran 20 SEP 1813.Family Search gir imidlertid også et treff på ekteskapet mellom en Juul Larsen og Kiersti Olsdatter på Gran 30 NOV 1815, samt eldste sønn, Lars Juulsen, døpt 04 FEB 1816 på Gran. Siden ekteskapet over er inngått på Gran var det naturlig å anta at Anne også kom herfra. Jeg vet at min tippoldemor Anne Tingelstad, gift med Nils Andersen Tingelstad var oppvokst i Quernstuen, Sølvsberget, og deres eldste sønn, min oldefar, het Julius. (kanskje en oppkalling etter Juul)I folketellingen for Gran i 1865 bor Jul Larsen og hustru Kiersti Olsdatter i Quernstuen, han 78 år og hun 76. D.v.s. at Kiersti skulle være født rundt 1789.I folketellingen fra 1801 finner vi en Kirsti Olsdatter på gården Lynne. Dette er den eneste personen i folketellingen for Gran sogn som passer i alder med Kjersti Olsdatter, mor til Anne Julsdatter.Derfor teorien om at Kiersti Olsdatter kanskje kom fra Lynne.Jeg kan heller ikke finne noen Kiersti Olsdatter i folketellingen 1801 på Jevnaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Finner ikke ekteskap mellom Juul og Kiersti i 1815. Hvis dette likevel er riktig , så er han først gift med Dorte i 1813, men finner ikke Dorte som død. Det finnes en Dorte på Melbostad som kan passe med den som giter seg 1813 og det er i samme området. Det er Lynne også men ingen derfra er faddere med unntak ev en Eli med bosted Lynne men hun er ikke søster av hverken Kirsti eller Dorte. Din Anne er forøvrig født 21/8-1825 Jevnaker.Barn født i Gran: Juul og Dorte: Kari 1814. Juul og Kiersti: Lars 1816,Siri og Anne 1817(denne Anne her er nok død før 1825), Ole 1821 Jevnaker,Anne 1825 Jevnaker,Ingeborg 1829, Mikel 1831, Peder 1833 og Maren 1835.Enten så er Juul enkemand gift andre gang 1815 eller så det det feil navn ved eketeskap i 1813 eller feil navn på mora ved barnefødslene. Du har en jobb å gjøre her! hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jul Larsen Holm ble født på Holm i 1786. Han ble gift 20.9.1813 i Gran med Dorthe Olsdtr. Hammersborg. De var på Melbustadeie i 1814 da datteren Kari ble født og på Helmeneie i 1816 da sønnen Anders ble født. Jul døde på Helmeneie 1.5.1817 og Dorthe døde på Tokerud (under Helmen) 7.7.1864. Jul kan altså ikke være far til 'din' Anne Julsdtr. (Jeg er forøvrig etterkommer etter Jul Larsen Holms bror Bertel Larsen Holm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det ante meg at det kunne være slik at dette var to forskjellige ektepar.Da er det to andre kandidater: Jøel(Juul) Larsen f.1789 Aschiem og Jøel(Juul) Larsen f.1789 Eggeeiet. En av disse to ble gift Goroe Guldbrandsdatter Hvattum 1820. Den andre har de før nevnte barna med Kiersti Olsdtr. Bjørn, din Juul kan være han f. på Aschiem fordi tvillingene Siri og Anne ble født på Aschiem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Ole Arild og Hans!Takk for nye tips. Juul Larsen fra Askim ser lovende ut. Mange faddere til flere av barna fra Askim og Grindaker.mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.