Gå til innhold
Arkivverket

[#20051] Amund Olsen og Maren Hansdatter, Gran, Hadeland


Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

Amund Olsen og Maren Hansdatter gift 18.11.1844, Gran. I 1865 bosatt på Braaten med barna Ole, Anders, Lars, Andreas og Maren. Amund 46 år, Maren 44. Jeg tror sønnen Anders er min tippoldefar, gift med Olava Borgersdatter. Kan noen bekrefte dette? Er det noen som vet hvem foreldrene til Amund Olsen og Maren Hansdatter var?Siri A. Baklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det ble litt leting. 2 Anders Amundsen er født på Grymyrseie, en 4/8-1853 og hane reiser til Christiania 9/8-1875. Den andre er født 23/12-1854 samme sted og reiser til Christiania 28/2-1880. Her er den ene: Her er den andre: Tror han f.23/12-1854 er din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Stemmer nok at han som er født 23.12 er min tippoldefar - hans sønn Aksel er min oldefar. Ekteskapsinngåelse mellom Anders og Olava har jeg ikke funnet. Vet du sikkert at Anders' foreldre var Amund Olsen og Maren Hansdatter, og vet du eventuelt noe mer om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Berit Tuft

Anders og Olava er mine oldeforeldre, deres sønn Julius er min bestefar. Hvis du kontakter meg direkte, kan jeg gi deg noen flere opplysninger om Olava og Anders. Aksel, din oldefar, husker jeg som onkel Aksel på Vestfossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Kirkeboka for Gran er med i digitalarkivet! Hvis din folk reiste ut fra Gran, se Hadelands Kontaktforum gjennom Ole Gamme der. De er interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Berit Tuft

Amunds far, Ole, finner du på gården Ol (Oh, O), se 1801-tellingen for Gran. Olava er datter til Borger Olsen og Mallene Hansdatter. Borgers far, Ole Borgersen, er jeg litt usikker på hvor kommer fra, men det er en god kandidat på Stange, Hedemark, under gården Rekstad i 1801-tellingen. Anders skal etter opplysninger i 1875-tellingen være på hjemmebesøk fra Amerika og en Anders Amundsen fra Gran er registrert med reisedato 18.04.1875 til Breckenrigde. Din oldefar Aksel hadde også ei søster Berthe som ble født etter 1900-tellingen. Broren Antonius oppholdt seg blant annet på Island, men vi kjenner ikke til hvor han endte. Min mor har et gammelt brev fra han som vi leter etter. Jeg tror forresten at navnet Antonius er noe han har tatt etter at de flyttet fra Gran, det er ikke registret noen med dette som døpenavn på Gran i den aktuelle perioden. Men her kan vi kanskej få hjelp fra Granspesialistene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Tusen takk for god hjelp! Anne-Berit: Jeg vil svært gjerne vite mer om Olava og Anders (og selvfølgelig de andre også). Kan du kontakte meg på min e-postadresse sbaklid@start.no ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Bland ikke Stange i Hedmark inn her. Borger Olsen ble gift 11/5-1846 på Gran med Malene Hansdatter. Han var da enkemand og antagelig gift 1)1835 med Barbro Embrechtsdatter(Ingebretsdatter), de fikk siste barnet i 1844, men fant ikke henne som død. Børger Olsen f.8/5-1816 Gran. Foreldre:Ole Børgensen og Anne Nielsdatter, gift 17/4-1815 i Gran. Alderen passer, Borger er 20 år ved første ekteskap og 30 i det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Berit Tuft

Takk skal du ha Hans Myhre. Jeg søkte både på Borger og Børger, men fant ikke ut av det. Har du forresten noen idé om Anders sitt opphold i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er flere Anders Amundsen som reiser til Amerika fra Gran, men de to som er født på Grymyrseie 1854 og 1853 har ikke reist fra Gran fordi han f.1853 drar til Christiania 9/8-1875. Han kan jo ikke ha reist til Brechenridge 18/4-1875. Den andre f.1854 dro til Christiania 28/2-1880. Leste du ikke innlegg nr.5? Hvordan vet du at det er den riktige som er på hjemmebesøk i 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Berit Tuft

Jo da, jeg leste innlegg nr. 5. I folketellinga 1875 for Gran på hjemmeside til Gjøvik og Toten slektshistorielag finner jeg Anders, sønn, som 'på besøk fra Amerike'. Foreldre blir da Amund Olsen og Maren Hansdatter. Andre som er til stede er Andreas f. 1866 (reg. i kirkeboka som Andreas Julius, født i juli 1863, oppkalt etter broren som ble født året før), Hilde (Thina?) f. 1866 og Marte med mann og barn. Jeg antar at dette må være Anders som er født 23.12 1853 med foreldre Amund Olsen og Maren Hansdatter selv om han her har fått fødselsåret 1856. Hjemme har jeg bl.a. et fryktelig barberredskap fra min bestefar, Julius, som er skaffet til veie i USA noe som enten kommer fra Anders eller fra Antonius. Jeg lurer også på Anders sin sønn Antonius som vi finner under lenka i innlegg nr. 6. Der står det at han er født på Gran, men jeg har ikke klart å finne noen døpte med dette navnet. Olava (også skrevet Olave) og Anders fikk en sønn Arne i 1881 som antagelig døde tidlig, så jeg vil tro at Antonius ble født rett før de flyttet til Norderhov/Veme hvor de bodde til Anders ble enkemann og flyttet til Hønefoss hvor han giftet seg på nytt. Anders var en stor kar, med rødlig hår og dertil humør i følge min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

OK. ser det, vet ikke når han dro til Amerika. Det er han f.24/12.1854 som er den riktige ja. Antonius er kaskje døpt på Norderhov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Berit Tuft

Litt tilbake til Olava og Anders, er det noen som vet når de giftet seg? I Vår Frelses kirke i Oslo fant jeg via FS at paret Olava Borgersdatter, far Borger Olsen, og Anders Amundsen giftet seg 3.3 1880. Kan det være vårt par, eller giftet de seg på Gran? Under utflytta er Olava registrert som flyttet til Kristiania 27.2 1880. Jeg tror også at vårt par bodde på et sted nevnt Brørby før de flyttet til Norderhov i 1886. Jeg skal sjekke kirkeboka for Noderhov vedr. Antonius, det stemmer nok at han er født på Veme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ja, det er nok 'deres' par. Han reiser jo til Christiania 28/2-1880 .(de er ikke gift i Gran).Hennes far er jo oppgitt til Borger Olsen, se i originalen om alder på dem og hvor født + fedrenes navn er oppgitt der for å være 100 % sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.