Gå til innhold
Arkivverket

[#20054] Ane Torchildsdtr. f. ca. 1757 Bårtvedt, Os


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Håper noen kan bistå med Ane Torchildsdtr. Bårtvedt, som skal være født ca. 1757 i Os.Ane ble gift 16.4.1786 med Hans Hansen Vindenes: Lenke Paret slo seg ned på Sandtorv i Austevoll, hvor Hans døde 1819, Ane 1826.De skal ha fått to barn i Os (Hans og Torkild), før de flyttet til Austevoll og fikk barna Christi 1791, Anders og Johannes 1794 og Guri 1798.Jeg har heller ikke funnet Hans, som skal være f. ca. 1745 på Vindenes (i Fusa? - Vinnes i Austevoll er sjekket ut), så om noen kjenner hans opphav setter jeg pris på hjelp der også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearch IGI fant jeg en Anne Torchildsdtr. døpt 16.04.1757 i Strandvik med foreldre Torchel Nielsen og Guri Sjursdtr. Det stemmer vel bra med 1801 tellingen fra Bårtvedt hvor vi bl.a. finner enken Guri Sjursdtr. 70 år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Rune, den løste du lett. Stemmer bra, det. Takk skal du ha!Hans Hansen Vindenes, da? Finnes det ikke en bygdebok for Os, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aadne Tveit

Hans Hansen Vindenes finner du i bygdesoga for Fusa bind 3, s 467. Der står det at han er f. 1751, g. 1786 med Anna Torkelsdtr. Bårtveit f. 1757.Hans er sønn av Hans Hansson Vindenes (1691-1762) og Kristi Nilsdtr. Ballesem.Hans jr. var født på br. 4 på Vinnes i Strandvik sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Aadne, og tusen takk for oppslag bygdesoga!Det slår meg plutselig at Hans Hansen Vindenes jr. og Ane Torchildsdtr. Bårtvedt må være fetter og kusine? Kan det stemme? Siden hans mor er Christi Nilsdtr. Baldersheim og hennes far er Torchild Nils. Baldersheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aadne Tveit

Ja, det har du rett i. Kristi (1717-1793) og Torkel (1724-1810) var begge barn av Nils Andersson Haavig (1672-1724), g. 1705 Kristi Jansdtr. Bolstad (1685-1741). Tilsammen var Kristi og Torkel en del av en søskenflokk på 10, født i årene 1706-1724 (Torkel var yngst).De bodde på Vesle Baldersheim (fra 1733 bnr. 80) og dette fant jeg i Fusa-soga bind 4 s. 322.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.