Gå til innhold
Arkivverket

[#20058] Sogn & Fjor. Balestrand het det noe annet i 1801 tellingen?


Gjest maybritt engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest maybritt engebrigtsen

Jeg søker etter gården Tenningåsen, tendingaasen, tenning , aasen.( Den står under så mange forskjellig stavemåter).Søker etter Lars Olss. gift med Kari Olsdr. Bor på gåren Tenning gnr 36 i 1900 Tellingen, og i tellingen for 1865 Tjugum ? Bales. gården Tenningaasenpå Bale i martrikkel står det merknad på gården : Tenningaasen tidl. aasen !Men søker jeg på gården Aasen får jeg den bare opp på en plass som heter Davig - Kragevig eller kråkevik ? Frustrerende med så mange stavemåter! Men jeg lure på om Balestrand het noe annet tidligere? eller om grensene lå anderledes ?Jeg klarer ikke å finne foreldrene til Lars olss født ca 1836 8 det varierer i tellingene ?) Balesrand. hellen, gården Tenningåsen?Kari Olsd F årstall varierer men tror det er 26.07 1835 død, 12.041916 kom fra Bruhjelle gnr.4 Balestrand. Finner ikke hennes foreld. Kjempefint om noen kan hjelpe så hadde det vært flott. Har sittet med dette i 14 dager uten å komme noe lenger,Sukk....Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg
Gjest maybritt engebrigtsen

tusen takk. Jeg var inne på det samme men jeg rotet meg vekk i alle disse navnene. men da bodde han på Hellen og siden på gården Tenningåsen da han ble gift med Kari Olsd. Om han ikke da heller kanskje byttet navn på gården fra Hellen til Tenningåsen ? ellers så kan dette stemme godt , for de fikk en datter med navnet Brithe. MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Dette er mest sannsynlig Kari Olsdatter: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100061646151&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDa er hun nok i så fall født i 1834... Foreldre til Kari er Ole Hermundsen og Sigrid Anthonsdatter. Det er antagelig Sigrid (1806-1895) som er død på Bruhjell her: LenkeOg er dette Ole (1806-1873)? LenkeDette må være de i FT-1865. Han er utelatt, og hennes etternavn er feil, men jeg fant ingen andre som passet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Gården Tenningsåsen ligger i Balestrand komune. Du kan se den fra fergestedet Hella . Den ligger oppi åsen , den er veldig lett å se. Huset eksisterer den dag i dag. Det er hvitmalt. Edle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Tusen takk for hjelpen så langt. Ser i 1900 tellingen bor Lars og Kari på samme gård som Ole Larsen og f 1866 og Gøril Nilsdatter f.1881( det er iverfall feil fødseld. 8 år og huskjerring )??? kan vel gå utfra at han er sønn av Ole og Kari? Kjekt å vite hvor gården ligger skal se etter neste gang vi er oppover :) Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, at Gjøri Nilsdatter er født i 1881 er vel ikke så usannsynlig? Hun er da 19 år ved folketellingen, og ikke 8 år som du antyder... :-) Mannen er dog 15 år eldre...Men hvem er Peder Olsen (7 år i FT-1900) sønn av? Er han Ole's sønn skulle det vel stått sønnesøn, og ikke dattersøn...?Lars og Kari giftet seg forøvrig 12 juni 1866: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sognvigd&variabel=0&postnr=18684&fulle=true&spraak=n>LenkeIfølge denne Lenke oversikten har Lars og Kari disse barna:Brita f.6/5-1865 Lenke uekteOle f.5/10-1866 LenkeOline f.20/1-1869 LenkeKari f.27/1-1871 LenkeLars f.1/3-1873 LenkeErik f.14/7-1875 LenkeSynneva f.19/7-1881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Tusen takk. : ) Jeg får gå utfra at dette stemmer. jeg tenkte også at det måtte være sønnen, lei for jeg bomma på alderen ( var nok litt trett:= ).Peder olsen må jo være sønn til Brite Larsdr. Hun giftet seg med en Johannes Pedersen . Jeg lurer på om han var en tur over til Amerika ? ( det må jeg sjekke litt opp, mener svigerfar nevnte noe om det, og at han hadde spart opp noe penger som han siden kjøpte gård for? )Etter navnet kan jo han være faren. ??Mb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei igjen ! Ok. da hadde ikke Brite noen sønn så er det avklart ! Ser at Peder reiste til Amerika, men hvor kommer navnet * Rise* fra ? og det står Bremanger er det Hyllestad ? som det er oppgitt som fødeplass i 1900 tellingen. Er det mulig og finne når han kom tilbake. ( ser at jeg har mye å lære i å finne frem her Digetalarkivet.) jeg vet at det er Johannes Pedersen som bor på gården Li(e)på hafslo i 1900. Men da stemmer vell ikke foreldrene jeg har funnet Peder Guldbrandsen og Elisabet johannesdatter Om fam. navn. er Rise ? Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, jeg tror vi kan glemme den Johannes som jeg fant i innlegg 14), og som drog over i 1882. Fant en Johannes Pedersen Berge blandt Emigrantar fra Bergen, som kommer fra Hyllestad, og fødselsåret stemmer også. Han drog over i 1888 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG&variabel=0&postnr=23981&fulle=true&spraak=n>Lenke og 1893 LenkeI 1888 reiser han over med en Gregorius Pedersen fra Hellem, samme plass som brudgommen til Brithe (Johs) er født på. Kan han være en mulig bror til Johannes?Foreldre til Gregorius er Peder Guldbrands. Hellem og Elisabeth Johannesd Lenke . De bodde tidligere på Berge...! Lenke :-)Og her er vel Johannes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Sorry, de er ekte søsken. Foreldre til begge er Peder Guldbrandsen og Lisbeth (Elisabeth) Johannesdatter... Bosatt på Berge og senere Hellem.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei :) Reiste han 2 ganger ril Amerika ? Kan ikke ha vært der lenge siste gangen, ettersom han giftet seg med Brite i 1895.? Jeg så det sto merknad på far til Elisabet Johannsd. : far ungkarl. fra Høidal. kan det bety at han ikke hadde noe kone, eller ? Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ja det stemmer det, han må ha kommet tilbake rett etter den siste overfarten. Kanskje han kun var med tilbake for å få broren igang med gårdsdriften...? :-)Peder Guldbrandsen og Elisabeth Johannesdatter har følgende barn: Synneve f.11/1-1854 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sogndaap&variabel=0&postnr=145828&fulle=true&spraak=n>Lenke uekteMads f.4/2-1856 Lenke uekteJohannes f.6/3-1859 LenkeOle f.30/12-1862 LenkeGregorius f.28/11-1869 LenkeGreg. er født på Hellem, mens de fire første er født på Berge.Ungkaren det siktes til Lenke er Peder Guldbrandsen. Altså faren til barnet (Mads). At det står ungkar eer vel mest for å understreke at de ikke er gift...Peder Guldbrandsen (f.1824) og Lisbeth Johannesdatter (f.1829), giftet seg 24/7-1858:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

hei. Ja, så var ringen sluttet. Men da er vi tilbake på det andre innlegget mitt . Jeg aner ikke hvordan jeg skal finne Elisabeth ( eller hva hun nå heter)finner ingen med det navnet på født, dåp eller dø ? Non ide.Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

En liten korrigering,fergestedet heter Dragsvik ,fergen går til Hella. . Du kan ikke unngå å se huset derfra, fordi der er så vidt jeg husker ingen andre hus der oppe Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Peder og Elisabeth på Hellem i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61413.wc2&variabel=0&postnr=1973&fulle=true&spraak=n>Lenke De må ha flyttet til Hellem i perioden 1862-1865.Vedr. denne Elisabeth, så er det vel hun som dør som 'pladsenke' på Hellem den 26.6.1886: Lenke Peder Guldbrads. Hellem (f.dør 7.5.1874. LenkeDu får ta deg en tur hit: http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.aspEn masse å søke i...! :-) Det kan være lurt å søke på deler av et navn, eller gårdsnavn f.eks HellemDette kan være Elisabeth: Lenke Foreldre er Johannes Thomasen og Anna Pedersdr. Fant dem ikke i FT-1865, så det er antagelig de som dør her: Johannes Thomasson Solvi d.1844, 45 år, Hafslo Lenke Anna Pedersdatter Solvi d.1859, 63 år, enke, Hafslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ser du er litt usikker på hva kona til Peder Gulbrandsen egentlig hette...Jeg er ganske sikker på at hennes døpenavn må ha vært Elisabeth, men opp igjennom åra så har nok det godt over til å bli uttalt 'Lisbeth' i familien og på bygda. Og presten skrev jo gjerne ned navnet slik de uttalte det. Det er nok ikke noe større mysterium en som så... .-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei Ja,, jeg har også gått ut fra det, men det gjør det desverre ikke lettere av den grunn,og speselt når det kan skrives på så mange måter. Det er som å lete etter nåla i høystakken..... Men en får jo bare prøve videre å se om det 'dukker ' opp noen forslag.Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.