Gå til innhold
Arkivverket

[#20058] Sogn & Fjor. Balestrand het det noe annet i 1801 tellingen?


Gjest maybritt engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Peter Wiborg

Her er de 3 mest sannsynlige treffene man får ved å søke på LDS:Elisabeth, døpt 26 APR 1829 Hafslo, Sogn Og Fjordane, Foreldre: Johannes Thomasen og Anna Pedersdr [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100067254686&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeLisabeth, døpt 27 JUL 1828 Hafslo, Sogn Og Fjordane, Foreldre: Johannes Erichsen og Christie Torbjornsdr LenkeLisabeth , døpt 26 JUN 1831 Hafslo, Sogn Og Fjordane, Foreldre: Johannes Iversen og Synneve Lassedr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei Jeg er lite kjent i S&F, men jeg vet hvor hafslo er, og jeg mener og tror at Hyllestad ligger i Balestrand og at det igjen ligger lenger ute i fjorden ut mot Hella, Høyanger,og Eivindsvik Så det er et stykke ifra Hafslo. Om jeg da ikke er helt på jordet :¤ Sørefjorden aner jeg ikke hvor ligger, kanskje noen kan hjelpe ?maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Riksvei 607 går til Lavik i Høyanger. Denne veien fortsetter langs Sørefjorden nordvestover til områdene ved ytre del av Dalsfjorden. Kansje dette kan hjelpe deg? Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei til dere allejeg tror ikke at selve gården kan ha noe å gjøre med Elisabet Johanesdr. Ser at ingen av navnene stemmer, faren må vel antas å hete Johannes eller noe slik? Men hvis det er et område som strekker seg så kanskje hun er fra sørefjornen men en annen gård. Hun kan jo kanskje ha arbeidet på Søefjorden gård også. Hun er jo ca 36 år i 1865 så jeg får ikke det til å stemme at hun er søsken med de restrerende barna på gården eldstemann der er 19. Men takk så langt, får prøve å finne ut noe mere Sørefjorden, er der noen som aner om noen tettbebyggelse i området.? Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Kari Olsdtr. g. Lars Olsen Tenningsåsen var iflg. 'Balestrandboka' fra husmannsplassen Hagen på Bruhjell. Hun var dtr. av Ola Hermundson Langeteig, f. 1804, g. 1833 Sigrid Antonusdtr. Dale, f. 1804. Ola død 1873. Nevnte barn utenom Kari: Anna, g. Ivar Mæl, til USA. Hermund, også til USA, Truls g. Margreta Hermundsdtr. Sandnes fra Lærdal. Sigrid, omkom i et snøskred 1871 som tok fjøset hun var inne i. Yngste barn, Eirik Bruhjell, f. 1853 ble prest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

HeiJeg så at dette varen sto gård. Men den familien må ha tilhørt en husmannsplass der da ? Søker på gården men får opp bare Dalen gård. jeg går utfra at det er det som i dag heter Leikanger ?Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

'Balestrandboka' bekrefter at Hermund Johannesson f. 1762, død 1837, g. 1787 Kari Eiriksdtr. Feten var foreldre til Ola Hermundsson. Kari død 1830. Hermund var sønn av Johannes Mikkjelson, f. 1730, død 1810, g. 1750 Brita Ellingsdtr. Rennedal, død 1783. Johannes var sønn av Mikkjel Johannesson Eiken, f. 1705, død 1770, g. 1730 Anna d.y. Jørgesdtr. Langeteig. (Parets dtr. Kari d.y. er min t.t.t-oldemor). Anna var dtr. av Jørgen Knutson og kona Brita Fredriksdtr. (Friksdtr.)Sigrid Antonusdtr.(Bruhjellshagen)er for øvrig avbildet på side 26 i boka, det er også sønnen Prost E.O. Bruhjell. Under Dale, gnr.24 har jeg ikke funnet noe om Sigrids forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei! Aner du om de bildene ligger ute på nett? Jeg er litt forvirret når det gjelder navnene her, Bruhjell heter gåren Hagen eller Dale jeg har også Sande ?Tror foreldrene til Sigrid må være Ole Ols.Eitungjerde F 1797 og Brithe Larsdr. Ruud f.1801 gift i 03.07.1828 Hans foreldre igjen er : Ole Knutsen Ejtun f1743 gift med Britha Nielsdtr f1757Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Bruhjell er gnr. 4 i Balestrand etter 'Balestrandsboka'. Hagen eller Bruhjellshagen tilhører Bruhjell. Du finner gården like sør for Balestrand. Sande er gnr.6 og ligger imellom. Dale er gnr.24 og ligger vel et stykke nord for Tjugum. Langeteig er gnr.29 og ligger i dalen hvor veien opp mot Gaularfjellet går.Har ingen anelse om bildet ligger på nettet. Boka er relativ gammel.Skulle tro at far til Sigrid het tilnærmet Antonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei ! glem det jeg skrev om foreldrene til Sigrid ! Aner ikke hvor jeg fikk det fra?, lett å gå i surr når en skal få med seg det som skjer. beklager.... Maybritt:=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

det kunne ha vært artig å fått en kopi av bilde av Sigrid ettersom hun blir tip.tip oldermor til min svigerfar ( det er for han jeg prøver å finne slekten )det ville ha gledet han stort. Har du anelse om det går an å få tak i Boken i dag? Når det gjelder foreldrene til Sigri Antunsdr. Var det Anthuns Arnfinds og Siggrid Frichsdtr. Leganger.Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, er det 'Balestrand: gard og grend' det er snakk om?Den finns i 3 bind (utgitt 1973, 1975 og 1976), og jeg ser at Biblioteket ved Høgskulen i Sogn og Fjordane er i besittelse av de bøkene. http://www.hisf.no/biblio/Kanskje de kan skaffe deg bildet?Ser også at det finns en bok kalt Balestrand: bygd og ætter av Jon Laberg med tilhjelp av lektor Sjur Bøyum, trykt Bergen i kommisjon hjå Lunde & Co.'s Forlag, 1934.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Det må være det førstnevnt verket jeg har en del kopierte sider fra. Det refereres til Laberg som har andre gårdsnr. og også rettelser til Laberg. Verket inneholdt også Kvamsøy sokn som tidligere tilhørte Vik. Det blir ikke bra kvalitet å kopiere et bilde fra en fotokopi. Har hørt rykter om at det arbeides med ei ny bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Maybritt -Om du går inn på Fylketsarkivets fotodatabase vil du kunne søke frem bilder fra mange gårder i S&Fj. Her finnes f. eks. 17 bilder fra Bruhjell/Bruhjellshagen/Bruhjellsstølen. Disse lar seg bestille.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engwebrigtsen

Hei !Ja, jeg har lastet ned en hel del bilder fra de forskjellige gården som er nevnt, men hadde vært spesielt morsomt med personer som er i slekten også. Sigrid Antunsdr, blir jo,tip, tip, tip, tip oldermor til mine barn. Det er ikke mange som kan skryte på seg et bilde med slekt så langt tilbake : ) jeg har litt problemer med noen av disse gårdene noen er ganske store, så noen av disse må ha bodd på små husmannsplasser på gården da?tilbake til Elisabeth er det en mulighet for at Sørfjorden lå under noe annet en S&F?, eller kanskje hun kom fra Bergen eller Møre og Romsdal ? de grensene er vel nærmest ?Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Sørfjorden ligger like ved Hyllestad. Kart finner du i Naf .boken. Hyllestad ligger ytterst ute i Sognefjorden, finner du Leirvik finner du også Hyllestad. Håper dette hjelper deg. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Der er kommet ut 2 bøker for Balestrand for ca. 10 år siden. Det skal komme en tredje bok også , men jeg vet ikke når. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Du har ett tidligere spørsmål om Bremanger er Hyllestad. Det er det ikke . Bremanger ligger nord for Florø.edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.