Gå til innhold
Arkivverket

[#20060] Er Convidine et etternavn eller en latinsk betegnelse på fadder eller...?


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Ved dåpen av Abigael, datter av Peder Abrahamsen og Elisabeth Olsdatter Bjastad i Kråkstad er første kvinnelige fadder oppført som 'Maria Convidine'. Kan hun ha hett det (og i så fall: har noen hørt om en slik slekt/familie), eller er det 'prestespråk' for fadder-som-bar-barnet eller er det noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Prøver meg med denne: Vidimere brukes generelt om det å attestere, særlig bekrefte riktigheten av en avskrift eller underskrift. Da kan det være Maria med de riktige attestene.mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vidimus - (= vi har sett, av videre - å se) ble ifølge min latinske ordbok brukt (i senlatin) som substantiv i betydningen 'bekreftelse'. Verbet vidimere må, antar jeg, være en nydannelse til dette 'vidimus'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det er ikke feillest for Conradine?Kan du gjengi hvordan de to første fadderne er ført, med bosted? Det kan være lettere å få ideer når man har mer sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Min amerikanske venn skriver:First, I found the baptism of Abigael, to 'Peder Abrahamsen og Elisabet Olsd. Bjastad' on 18 Jul 1759. Witnesses were: Halvor Harestad, Niels Glenne, Christopher Tomter, Maria Convidine, Lene Olsd Jahr.Glenne and Tomter are farms near Bjastad. Convidine does not sound like a Norge farm name, but it is clear in the church book.Det skal være det som står. Jeg kan ikke finne noen hjelp i sammenhengen, men kanskje noen andre kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Ut frå innlegg 2 og 3: Con = med. Kan convidine bety 'med-vitne', altså fadder som dåpsvitne ?mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tom Askerøi

Tusen takk for all hjelp.Det spørs nok om det ikke er en feillesning likevel - at det er den Marie Conradine Tomter som er nevnt i innlegg 13 i debatt 19719...(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.