Gå til innhold
Arkivverket

[#20062] Hågen Hågensen, Rødøy


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Hanna Hågensdatter ble født på Giervalen i Rødøy i 1806. Foreldre var Anne Sørensdatter og Hågen Hågensen. Jeg har ikke klart å finne foreldrene til Anne og Hågen. Jeg finner dem ikke som døpt i Rødøy. Anne Sørensdatter er på ft. 1801 på gården Strand i Rødøy, 19 år. Hun finnes også som konfirmert i 1800, 18 år. I kirkeboka har hun fått etternavnet Jørensdatter, men sannsynligvis samme person. Anne og Hågen gifter seg i Rødøy 1805, og Hågen dør 1807. Anne gifter seg senere på nytt. Det er en Haacha Hogsen i ft 1801 for Rødøy, men han er bare 18 år, og det er egentlig 10 år for lite. Kan det være samme mann som giftet seg med Anne? De bodde sannsynligvis i Melfjorden, men kan også være Giervalen. Er det noen som vet hvor Anne Sørensdatter og Hågen Hågensen kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk John O. Svenning, det er ham. Jeg hadde en mistanke om at han kom fra Rana. Nå er neste skritt å finne fødestedet til Anne Sørensdatter. Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Søren Olsen og Berit Maria Larsd. Melfjord, Rødøy fikk datteren Anne omkr. 1783. Hun ble gift med Ola Kristian Nilsen, Meløy i 1815. Stemmer dette med ektemann nr. 2? John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk igjen. Det er sannsynligvis henne, men jeg har henne gift med Ola Kr. Nilsen i 1817. Klarer ikke å finne henne blant døpte i Rødøy. I 1782 var det en Dorothea Sørensdatter (kirkebok for Rødøy på Digitalarkivet) som ble døpt, hun var fra Melfjorden, og hennes far var Søren Olsen. Jeg må undersøke om det er feilskrevet på Digitalarkivet, mener hun het Ane Dorthea. Jeg er fra Harstadområdet, og storparten av mine aner er fra gamle Trondenes og Kvæfjord-området, så det er ikke usannsynlig at du har vært borti navnet mitt. Anne og Hågen er tipp-tipp-tippoldeforeldre til min kone. Med vennlig hilsen Håkon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Jeg har hentet opplysningene om Anne fra FS IGI, der står både fødsel, foreldre og begge ekteskap samt død 01.05. 1871. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har en del om denne familien som du Håkon etterlyser. Dersom du gir meg din mail-adresse så kan jeg sende deg det som jeg har. Det blir for mye å legge ut her.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.