Gå til innhold
Arkivverket

[#20069] Buskerud, Verket i Hurum, Hvor er det?


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Hei! Den 22.10.1785 døpes Martha Marie Olsdt. i Strømmen (kirke?). Hennes foreldre er oppgitt å være Ole Iverson og Anne Olsdt., begge med bosted Verket i Hurum.Er det noen som kan være behjelpelig med å finne 'fakta' om dette foreldreparet? Hvor kom de fra?Martha Marie ble senere gift med en Henrich Anderson Duestad fra Hurum.Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kanskje dette gir en pekepinn (Hentet fra hjemmesiden til Hurum):Hurum kom tidlig med i den industrielle utvikling og er en utpreget industrikommune. Allerede på slutten a 1700-tallet lå det et glassverk på morenetangen vis-a-vis Svelvik, og stedet kalles ennå Verket.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tale Marie Eriksen

Ole Iversen og hustru Anne Olsdatter fikk, i tillegg til Martha Marie, også Zuri (jente), døpt 09.04.1780 i Hurum kirke (foreldrene bosatt på Killingstadeie), og Iver, døpt 15.06.1783 i Hurum kirke (foreldrene bosatt på Glasverket).Fadderne til Zuri var: Claus Hansen Sundbye, Nils Olsen Killingstad, Hans Andersen Hoff, Karen Johannesdtr Klockerstuen og Berthe Sophia Fridericsdtr Hoff. Fadderne til Iver var: Hans Wenzel, Christian Mathiæs Wenzel, Anne Kaufeldt og Marthe Olsdtr - alle på Glasverket.Under folketellingen i 1801 er Ole Iversen (52) og barna Marthe (16) og Anne (10) bosatt på Glasverket. Ole Iversen er gift på ny med Ingeborg Rasmusdatter (45). Sammen har de sønnen Hans Jørgen (1). Hans Jørgen ble døpt 02.02.1800 i Hurum kirke. I tillegg fikk Ole og Ingeborg også en datter, Anne døpt 19.09.1790 i Hurum kirke.Det ble døpt en Ole Iversen i Hurum kirke 28.10.1749 (faddere: Ole Aas, Ole Bruen, Berte Engen, Marte Olsdtr og Anne Toresdtr). Farens navn var Iver Olsen, men det er verken anført fars bosted eller hvem som var moren. Dette er den eneste Ole Iversen døpt i Hurum i perioden 1732-1757, men han kan ha kommet andre steder fra.Håper dette kan være til noe hjelp.Mvh. Tale Marie Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Takker så mye for opplysningene. Siden det ikke står nedtegnet noe bosted for faren til Ole Iverson blir det vel vanskelig å finne 'tråden' videre bakover i tid??Ole's hustru, Anne Olsdt. har jeg ikke funnet under døpte i Hurum, så hennes opphav blir det vel også vanskelig å finne ut av. Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Takk for svar Berit!Jeg tror det er en missforståelse her?Ole hadde riktignok en datter, Anne Olsdt. med sin andre kone. Hun ble døpt den 17.9 1790.Det jeg er ute etter er opplysninger om Oles første kone som også het Anne Olsdt.Datteren Anne i andre ekteskap er sikkert oppkalt etter Oles første kone, og det er hun jeg søker opplysninger om.Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erik Bjune

Hei!Jeg vil tro det finnes et Skifte etter Anne da hun døde siden, hun vel da hadde mindreårige barn. Der kan det godt henne andre familiemedlemmer er nevnt med navn, vergen som ble oppnevnt kunne vel gjerne være av nær slekt.Ellers har jeg kikket litt mer på fadderne til de forskjllige barna og der nevnes (utover de som er listet over) en Christen Iversen og ei Maren Iversdtr, begge disse kan være søsken til Ole. Når datteren Marthe døper sitt barn igjen i 1805 er det ei Ingeborg Iversdtr som er fadder, dette kan jo også være en søster av Ole. Har kikket litt på døpte rundt 1750, men fant dessverre ingen smnheng mellom unger med navnene Ole, Maren, Christen og Ingeborg og etternavnet Ivers*!!På verket var det allerede på den tiden et arbeidersamfunn, sikkert med en viss gjennomtrekk, så det kan godt hende at Ole og Anne ikke var fra Hurum??mvh erik bjune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Takker så mye for svar Erik!Jeg skal forsøke å 'spinne' videre på de fadderne du lister opp.Vet du hvor jeg eventuelt kan finne dette skiftet? Er det Statsarkivene som oppbevarer disse eller?? Takknemlig om noen kan 'lose' meg videre! Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.