Gå til innhold
Arkivverket

[#20072] Søren Domenicussen NAGEL


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Man finner mye om Nagel slekten i internettet. Søren Domenicussen, født i Indre Sogn som sønn av Dominicus Berntsen Nagel og Mette Sørensdatter Døsen, er nevnt i Brukerforumet, tema 13208, innlegg 2. I 1701 manntallet (gard Tangen Aardals alm., Lærdaler) er han 24 år gammel.Følgende informasjon har jeg fra bygdeboken for Bømlo, B II s. 448:'Søren Dominikusson Nagel. ANDRE kona hans var Ingeborg Lauritsdtr., ekkja etter Lars Bentson Sandbech i Geitung. I 1711 hadde Søren 2 søner og 1 dotter, men ein kjenner ikkje namnet deira.Søren kom til Geitung då han gifte seg med Ingeborg i 1708. ....... Søren brukte heile garden til 1711, då han selde og flytte bort.'Kan det være riktig at Søren var gift to ganger? Jeg har mistanken om at de 3 barn fra 1711 er evtl. hans stebarn, dvs. Ingeborgs barn fra 1. ekteskap med Lars Bentsen Sandbech: Hans og Lars Larssønner og Anne Lisbeth Larsdatter (s. tema 19906 BF). Jeg vet ikke om Ingeborg og Lars hadde flere enn 3 barn, heller ikke hvor sønnene ble av.Noen som vet om Søren Dominicussen fikk etterslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Barbara -Det lille som står om Søren D. Nagel i A. M. Wieseners artikkel 'Bergenske studier', (Bergens historiske forenings skrifter nr. 38, 1932) er følgende:'Søren Dominicussen Nagel, født i Aardal ca. 1680, død i Bergen 1707, begravet i Nykirken 6. juli, og kaldes 'boermeder', der vel betyr bordmaaler. Han var gift, med hvem vites ikke nu. Man kjender 2 døtre; Mette Nagel, som er født i Bergen 1705, og Johanne Nagel, som er født sammesteds i 1706. I 1747 bodde disse 2 søstre ugifte hos Hans Pedersen Sauesland i Søndfjord. Søren Nagel arvet gaarden Alme i Sogn efter morfaren Søren Jensen. Denne gaard solgte han i 1703 til Christen Lemvig paa Døsen.'Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Arne,jeg hadde lagt det altfor kaotiske (beklager!) tema 19938 i Arkivforumet om Søren Nagel (d. 1707) og Ingebor Larsdatter Nagel (d. 1739), men p.g.a. info fra bygdeboken var jeg i tvil på om han var den rette mannen.Tydeligvis var det ikke Søren, som solgte Geitung i 1711, men heller enken sin. Dessverre ser det ikke ut til at der var skifte etter henne.Tusen takk for hjelpen!Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Årstallet (1708) for ekteskapet mellom Ingeborg og Søren er altså feil. Ca. 1706 passer vel bedre, og særlig mange barn kan det ikke ha blitt, siden han dør i 1707. Så de tre barna er vel da stebarn (dvs. Ingeborg's med Lars) ? Hva er det som ev. er feil her, el. i tema 19938 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

En Bendt Larsen Sandbeck er oppgitt som fadder ved dåpen til Anna Elisabeth Larsdtr Sandbeck sin sønn Lars Andreas i 1728 (Døpte med fadre i Nykirken).Jeg lurte på om Bendt var Anne Lisbeths bror, d.v.s. om Lars Bentsen Sandbech og Ingeborg Lauritsdatter Engesund hadde flere barn enn Hans, Lars og A. Lisbeth.Muligvis døde Hans eller Lars etter 1704 (Sjømilitært Manntal) og Bendt kunne ha blitt født ca 1704, slik at det blir 2 stesønner og 1 stedatter igjen til Søren D. Nagel ca 1705 eller 1706.Mette og Johanne Sørensdøtre finner jeg ikke dåpt i Bergen. Kanskje familien flyttet til Bergen ca 1706/07, der Søren døde straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Vet man at Mette og Johanne Sørensdøtre hadde Ingeborg Lauritsdatter som mor (eller kan Søren D. Nagel ha v. gift tidligere, men en som døde c. 1706 ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg går ut fra at Ingeborg Larsdatter Nagel er nok mor til Mette og Johanne Sørensdøtre. Hun er i slekt med deres formynder Lars Hansen Sandbech (s. tema 20166 AF).L.H.S. (borgerskap i Bergen 1723) er sønn av Hans Berntsen Sandbech fra Sønstabø i Bømlo og Anne Lauritsdatter fra Engesund. Han er altså søstersønn til Ingeborg Lauritsdatter Nagel og brorsønn til hennes 1. mann Lars Bentsen Sandbech.Merkelig nok - da Søren Domenicussen Nagel døde i 1707, var formynder Lars Hansen Sandbech, født ca 1696 i Bakholmen, bare 11 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.