Gå til innhold
Arkivverket

[#20077] Etterkommere etter Fredrik Johannesen Kalbergeie og Maren Jørgine Steengr.dtr. Ø


Gjest Kirsten I . Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten I . Aas

Fredrik Johannesen Kalbergeie og Maren Jørgine Steengrimsdtr. Ødegaardseie gifter seg i Haug kirke 30.06.1865 ifølge svar på innlegg 8315 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=8315&sok=Kirtsen&startnr=&antall=&spraak=>Lenke Samme adr. forteller meg om at de har en sønnJohannes født 1865, denne er det ingen i slekta som visste noe om. Etter denne vet vi avKaroline født 1868. Hun ble gift med Ole J. Borge Lenke og disse emigrerte til Amerika Lenke og jeg vet Karoline fikk enda en datter året etter at de kom til Poulsbo(?). Noen av disse døtrene skal ha giftet seg til etternavnene Wilson og Tornensis.Maren Sofie født 1871, Lenke (min oldemor) fikk i 1897 datteren Ida Marie Lenke med Edvart Jonsson Fagerli fra Meldal Lenke . De ble senere gift, men jeg vet ikke hvor eller når men antar at det har skjedd før barn nr.2: Jon Vilhelm. nr.3 het Fredrik. Resten av denne grenen er kjent for meg.Simen født 1877 Lenke er også sagt å være født 1874 Lenke jeg vet ikke om at han giftet seg, men han emigrerte til Amerika Lenke.Torvald født 1884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellinga på Eiker 1875 - Bergseie (Bergsplassen på folkemunne)Fredrik Johannesen husfader gift husmand med jord 1834 Eiker, HaugMaren Stengrimsdatter kone gift 1844 Eiker, HaugJohannes Fredriksen sønn ugift 1865 Eiker, HaugSimen Fredriksen sønn ugift 1874 Eiker, HaugKaroline Fredriksdatter datter ugift 1868 Eiker, HaugSofie Fredriksdatter datter ugift 1871 Eiker, Haug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellinga 1891 på Øvre Eiker:Fredrik Johannesen hovedperson gift 1834 skogsarbejder, bruger af jord, husmandMaren Jørgine Stengrimsdatter hustru gift 1844 Simen Fredriksen sønn ugift 1877 Inga Marie Fredriksdatter datter ugift 1879 Otto Torvald Fredriksen sønn ugift 1884 Anna Marie Olsdatter fattiglem ugift 1888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde kopi av lensmannen/sorenskriverens dødsfallsmeldinger her. Det hadde jeg dessverre ikke. Du må nok henvende deg til statsarkivet på Kongsberg. Dødsfallsmeldingene vil sannsynligvis avsløre hvilke barn som var i live i 1895 og hvor de oppholdt seg. Fra Eikers kirkebøker: død 18. mars 1895. Begravet fra Haug kirke. 31. mars 1895. Fredrik Johannesen, dagarbeider ved Jordbrug, gift. Født 1833 på Kolbergeie. Bopel: Bergseie. Læge var tilkalt under afdødes sidste sygdom. Anmeldt til skifteretten 19.3.95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Eiker kirkebok. Haug. Død 8. juni 1928. Begravet fra Haug kirke 16. juni 1928. Skogsarbeiders enke Maren Jørgine Fredriksen - Tømm?... Pensjonist. Født i Bakke sogn, Eiker 27.juli 1843. Bosatt Lilleberg. Læge blev tilkaldt under avdødes sidste sygdom. Meldt til skifterætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse i Haug kirke 1.juni 1903. Begges første ekteskap: Otto Thorvald Fredriksen - cellulosearbeider, bosatt på Bergseie. f. Bergseie 1884 - hans far: Dagarbeider Fredrik Johannesen. Og - Elise Kaspara Gulliksen, Arbeiderske på Uldvarefabrik, bosatt Spæren. f. Vestfossen 1885. Hennes far: Mekaniker Johan Gullksen. Forlovere: Cellulosearbeider Andreas Andreasen, Spæren og Cellulosearbeider Simon Fredriksen Bergseie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innførsel i Eikers kirkebok, Haug sogn: Vielse i Trondheim Domkirke 17. juli 1903. Begges første ekteskap. Edvard Fagerli, snedker, bosatt Meldal, født i Meldal 1871 - Hans far: Gaardbruger Jon Eriksen Fagerli. OG - Maren Sofie Bergseie, tjenestepige, født i Eger 1871 - Hennes far: Husmand Fredrik Bergseie. Forlovere: Jon Fagerli og Ingebrigt Bjerkhaug. Ikke i Slegt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inga Marie Fredriksdatter Bergseie f. 1879 ble første gang gift i Haug kirke på sin egen 23 års dag den 26 Jan 1902 med (min oldemors bror) Oskar Holm. Oskar var født 7 Sep 1877 i Köla, Värmland. Sammen fikk de 6 barn før Oskar døde på anleggsarbeide på Aukra i 1914. Inga Marie giftet seg på nytt 4 Des 1920 på Haug Prestekontor i Øvre Eiker med den mye eldre enkemannen Carl Larsen Grefsrud f.5 Okt 1855. Sammen fikk Inga Marie og Carl datteren Karen som senere ble gift Stueflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1930-Census, Braidablik, Kitsap Co., Washington.Caroline Johnson, 61, enke, imm. 1904, naturalisert, eier bolig av verdi $4000, gift 20 år gammel, - 'Farmer, General Farming.'Frederick, sønn, 32, ugift, 'Logger, Logging Camp'.John, sønn, 30, ug., 'Laborer, Pulp Mill'.Clara, datter, 24, f. i WA. Skilt, gift da hun var 18. 'Packer, Mfg. Cans'(?)(Utydelig)Lucille, 'Grand-daughter', 4, født i WA. av far født i SD og mor født i WA. 1920- Census, Braidablik, Kitsap Co., WA. Valley Road.Ole Johnsen, 53, imm. 1903, naturalisert ? (årstall utydelig) - '..... Lumber Mill.'Caroline, 51, nat. 1908.Frederick, 22, ug., nat. 1908, 'Skid-Work, Lumber Mill.'Martha, 19, ug. Nat. 1908, 'Telephone...(?)John, 19, ug. Nat. 1908, '.....Lumber Mill.Borghild, 17, ug. Nat. 1908.Clara, 14, f. i WA.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1930 - Crosby, Kitsap, WA.Simon Frederickson, 'Boarder, 53, ugift, født i Norge, imm. 1903, ikke nat., 'Feller, Logging'.I 1920 finner vi ham i Poulsbo, Kitsap. Samme yrke: 'Feller, Logging Camp.'Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten I . Aas

Hei,Tusen takk for all hjelp. Jeg prøvde å sende en mail til den adressa som var på den Poulsbo-siden, men det fungerte ikke. Har derfor lagt igjen en melding på tilsvarende side for 2004. Kanskje noen kjenner noen som tilslutt tar kontakt.SP. ang. 1920-census: bruker Caroline og Ole her etternavnet Johnsen ?? De emi-og imigrerte under etternavnet Borge ??Jeg lovet visst en adr. til Ål bygdebok (kan ikke lengre huske hvorfor): http://www.aal-bygdebok.no/register.htm Vi blir nok nødt til å sende inn en endringsmelding på Maren Jørgines 2 oppgitte barn hit.Jeg ser at jeg blir nødt til å ta meg en tur til Kongsberg til sommerenMVH Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Kirsten -Ja, Ole og Caroline brukte Johnson som etternavn i 1920. Ifølge Wash. Death Index så døde en 73 år gammel Caroline J. Johnson i Kitsap den 05. 06. 1941.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.