Gå til innhold
Arkivverket

[#20078] Skjervøy før 1785


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Anne Marie Hansdatter ble gift med Ole Halvorsen Qvamme i 1788 i Alta, men er ikke i Alta 1785. Kanskje er hun fra Skjervøy. For i 1797 er Hans Knudsen fra Schiervøe sogn en av fadderne. Er det noen som har bygdebøker/kirkebøker som kan vise en evt. sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hjelpe deg, kan jeg nok ikke, bare skape mer forvirring: M. Fugelsøy nevner i Skjervøy, bind II, i innledningen til kapitlet om familien Qvamme/Kvamme, følgende: ”Ole Halvorsen Qvame var f. 1748 i Overhalla og etter at han kom til Alta ble han gift to ganger der og fikk ti barn. Slektstradisjonene sier at slekten opprinnelig var kommet fra Hordaland. Han finnes oppført som jordbruker i Alta, men skal også ha vært skogfogd i Finnmark. En av hans døtre, Birgitte Cathrine, som var f. 1796, ble gift i 1836 med Erik Johnsen på Hamnes, har var f. 1803. Anders Olsen Qvame, f. 1799 ble gift 1823 med enke Serianne Cathrine Sigbjørnsdatter, f. 1777. Kirkeboken oppgir hans adresse til Hamnes og at hun bodde i Rotsund. Anders Qvame f. 1803 i Alta, bosatt i Maursund og gift med Anne Hansdatter Kaurin, f. 1818 i Karlsøy til Skjervøy”. I ei slektstavle på neste side står Ane Marie Hansdtr. Alta, f. 1763, gift med Ole Halvorsen Qvame, Alta, f. 1748 som foreldre til Anders Olsen Qvame f. 1800, d. 1867. Som du ser, stemmer ikke teksten med slektstavla. Fugelsøy har dessverre en stor tendens til å være upresis.Jeg har sjekket utskrifter av de kirkebøker for Skjervøy for perioden 1748 – 1796 som tidligere lå ute på Nord-Troms museums nettside [url="http://ntrm.no/>http://ntrm.no/, men som dessverre er fjernet. Perioden 1764-80 har ikke ligget ute. I perioden 1761-1763 finner jeg ingen Ane Marie Hansdtr el. Den Hans Knudsen du nevner som fadder, kan meget vel være Hans Knudsen, Rotsund (av Oderup-slekta, som også var på Hamnes). Det er den eneste Hans Knudsen jeg finner på Skjervøy på denne tida. Hans skal være født i 1763. Han og Maria Joensdtr Orvig fikk sitt 1. barn, Trine Hansdtr i 1787, sitt 2. barn, Klemet Hansen i 1789 og sitt 3. barn, Søren Hansen i 1792. Men jeg finner ikke disse personene i 1801! Denne Hans Knudsen er i alle fall ikke Ane Maries far. Prøv å legge ut etterlysning på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.