Gå til innhold
Arkivverket

[#20080] Østre (søndre) Gaustad i Vestre Aker, Akershus


Gjest Anne Marie Sandhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Marie Sandhaug

Er det noen 'der ute' som har forsket noe på folkene på denne gården? I Akersgårder av Henning Sollied finner jeg gården omtalt. Det som er av intr. for meg er at Michael Hannsøn Holt 2.oktober 1834 solgte gården til Thorer Hansson. Jeg har vært på Riksarkivet for å finne skjøtet, men det finnes ikke. Thorer Hanson er min tipp-tippoldefar. Men jeg vet ikke hvor han kom fra.(Dvs på ett eller annet tidspunkt har Drøbak kommet inn i bildet, men notatet er søkka borte). Han giftet seg med Karine Gundersdatter fra Østre Toten, i Aker kirke 11.januar 1851.Thorer Hansson dør i 1855, Karine gifter seg på nytt med Knud Narvesen og i 1859 selger de gården til staten - det skal bygges sindsykeasyl der - og flytter til Skedsmo. Jeg undrer meg på om Thorer Hanson og Michael Hanssøn Holt er brødre? I Aas prestegjeld (Fron) finner jeg to brødres dåpsinnførsel - Thorer og Michael Hanssønner,døbt henholdsvis 1806 og 1797 og hvis far heter Hans Thorerson Holt. Så dette kunne jo stemme. Men jeg kan ikke være sikker, fordi navnene er så utrolig vanlige. Noen som vet noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Robert Chr. H. Skogly

Først: jeg har ikke 'forsket' på denne gården spesielt. Jeg er litt usikker på hva du spør om; du etterlyser opphavet til Thorer og Michael Hanssønner, samtidig som du mer enn antyder at de var fra Drøbak? Stemmer alderen ved Thorer Hansens begravelse i 1855 med fødselsåret 1806?Du skriver at navnene var så 'utrolig vanlige'. I HELE landet finner jeg imidlertid kun 40 ved navnet Michael (alle navnevarianter inkludert, f.eks. Mikkel, Mickel, Michel osv.) Hansen født 1797 +/- 5 år (i Christiania, Akershus, Vestfold, Østfold og Buskerud tilsammen 14 personer). Imidlertid er hele fire av disse fra Ås prestegjeld (aldersgruppen 2-6 år), som inkluderer Drøbak og Frogn på angjeldende tidspunkt (3 gårdssønner og 1 husmannssønn, men ingen boende på Holt i 1801).I 1829 hadde en Michael Hansen på Nordberg-eie en sønn til dåpen, Søren (14.6.1829). Han var g.m. Anne Thorine Sørensdtr. (Faddere: Dorthe og Hans Grav, 'Moderen Berthe Halvorsdatter, paa Nordberg' og Ingebrekt Halvorsen).Paret som 26.12.1806 hadde Thorer Hansen til dåpen - Hans Thorersen og Kari Hansdtr. Holt - var i 1801 bosatt på Horgen. De hadde også ihvertfall sønnen Hans i tillegg til Michael og Thorer.Jeg har raskt gjennomsett innflyttingslistene til Aker på begynnelsen av 1830-tallet, men har ikke kunnet spore Michael og Thorer Hanssønner fra Ås/Frogn der. Thorer Hansen Holt var imidlertid fremdeles bosatt i Frogn og på Holt da han ble konf. i Drøbak kirke 21.4.1822. Faren var nok da død, for som foreldre står anført Christen Johannesen og Karen Hansdtr.Jeg vet ikke om dette kan være til noe hjelp, men det er ihvertfall noen innspill. -Med beste hilsener RC ( rc@ager.no / www.ager.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei, begynner med og si takk for sist(hvis du er den Anne jeg tror). Vet ikke noe om Gaustad selv om jeg bærer navnet, men du nevner Østre Toten og Aas kirke.Forstår det som du mener Aas kirke er i Fron men det tror jeg ikke,hvis det ikke er Fron andre steder enn i Gudbrandsdalen da. I og med at Østre Toten er inne i bildet så kan det være lurt og lete i Vestre Toten,for der er Aas kirke. Lykke til! Hilsen Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anne Marie Sandhaug

Takk for innspill,både fra Robert Skogly og fra deg Ruth. (Og takk for sist til Ruth - pussig at vi skulle 'treffes' i dette formuet.) Jeg har nå funnet det jeg var på jakt etter; Thorer Hanson og Michael Hansøn Holt er antagelig brødre - jeg fant Michael Hansøns Holts vielsesinnførsel i KB Aker 1827, der opplyses det at han er fra Drøbak. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.