Gå til innhold
Arkivverket

[#20094] Oppslag: Vigsler i Sund 1825 og 1828


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg undres hvem som står oppført som far til Lisbeth Eliasdtr. som gifter seg 24.8.1828 i Sund, med Johannes Halstensen - og hvilke garder/evt. andre prestegjeld som er nevnt?Og likeens hvilket gårdsnavn som er ført for Lisbeth Gurie Larsdtr. som gifter seg 05.09.1825 med Hans Hansen Førresdalen.Begge Lisbeth hadde barn med Hans Hansen.Hvis noen har tid og anledning til å gjøre et oppslag? Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei. Et innspill bare, har ikke gjort oppslag. Men du finner Lisbeth og Johannes igjen på garden Tøndevig i 1865, da er Lisbeth 73 år, og står som født i Sunds prestegjeld. Da har du en god kandidat på garden Sund i 1801, som datter av Elias Nilsen og Gietle Magnesdatter. Lenke Denne Lisbeth er da 8 år, og alderen stemmer da bra med alderen i FT 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo Heidi. Satt lenge å grubla over kor eg hadde navnet til Lisbeth Eliasdatter fra, heilt til innlegget fra Lars kom, da begynte hjernen å fungere. Lars har heilt rett, foreldra står riktignok oppført under Sund i folketelling 1801, men de var busett på Grønevikskjæret. Her er foreldra: Elias Nielsen Grønevikskjæret f. Fohrland f. 1772 d. 1823 g. Githlov Magnesdatter Grønevigskjæret f. Førde f. 1755 d. 1806 g. 1794 Busett på Grønevikskjæret. Lisbeth er født i 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei begge! Takk for innspill! Dette ser fortreffelig ut! Lille Lisbeth lurte meg i 1801, gitt, oppført uten farsnavn...Jeg har fått tips om at Johannes Halstensen kom fra Bergen til Tyrnevik, så ham skal jeg spore der.Litt spent på hvor Lisbeth Gurie Larsdtr. er å finne. Vet hun kom fra Os, og at mora, som da var enke, og to søsken flyttet fra Os i 1806. Kanskje mora Berthe Marie Pedersdtr. (fra Sokndal i Rogaland - se annet innlegg) ble gift i Sund?Hvis dere har aner til Hans Hansen Førresdalen eller hans søsken, så har jeg anene hans et stykke bakover i Kvam. Bare gi en lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hei HeidiVet du hvor Gitle Magnesdtr er fra? Hun er ikke døpt i Sund selv om hun bodde på Førde da hun ble gift med Elias Nilsen.I 1801 er Johanne Eliasdtr oppført som mor til Elias Nilsen. Vet du hvem hun er datter av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Magne Hansen Hjellestad f. 1719 og Susanna Eliasdtr. Lille Milde (1722-1766) døper datteren Gitlaug 08 FEB 1756. Paret gift i Fana 1741. Jeg har mer på disse om ønskelig.På Johanne Eliasdtr. (1735-1813) har jeg notert Klepsvik - men ikke noen far foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.