Gå til innhold
Arkivverket

[#20097] Erek Tellefsen og Aase Isaaksdtr., Bamble i Telemark


Gjest Astrid Gran Skjæret
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Gran Skjæret

Kan noen hjelpe meg med fødsels-/dåpsdato og år for Erek Tellefsen, født ca. 1756 i Bamble, Telemark. Ønsker det samme for hans kone Aase Isaaksdtr., født ca 1766. Folketellinga for 1801 viser at de bor på Asdahl i Bamble.Dersom noen har ork til mer, er jeg også interessert i når og hvor de døde.Med vennlig hilsen Astrid Gran Skjæret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Erich Tollefsen ble døpt 23.12.1756 i Bamble - foreldre Tollef Ericksen og Kari Andersdotter.Erich døde 29.12.1829.Info etter Family Search.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

og her har du litt fra Bamble skifteprotokoll1792 16/11 Isach Erichsen + g. Mari Andersdtr Protokoll 11 fol. 658b Klep g.1.g. Mari Larsdtr. + Barn i 1. ekteskap: 1. Aase Isachsdtr. g.m. Erik Tollefsen, her Barn i 2. ekteskap: 2. Maren Susanne Isachsdtr., 17 år 'på grd. Berg' Brutto: 4368 - 3 - 22 Netto: 2491 - 0 - 16 Gods: 1 hud 6 sk. m.b.o. 3 huder 3 skind i Klep: 1400 rdl. Gods: I grd. Asdal 2 skind m.b. 180 rdl. Avdødes svigerfar: Anders Sørensen Klep, - fikk skjøte på halve Klep, 1 hud 6 skind m.b.o. 3 huder 3 skind - Datert 1773 4/9 Her var også en plass u. 'Sortebougen' Fledsføringskontrakten omhandler dette. Her nevnes svigerfarens barn og svigerbarn. Tollef Klep g.m. hans eldste datter Isach var gift med en yngre datter Svigerforeldrene skal bo hos dem.Hentet fra http://www.sorter.biz/Bamble/bamblesk.htmEllers så vil jeg anbefale et fjernlån av kirkeboka. Den er ganske så grei å lese. Det er også en brukbar Bamble bok bind 1 som dekker denne perioden.mvhToreps. på www.grenlandslekt.no er det et webforum som mange i dette området bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Tusen takk for hjelpa, begge to. Odd - Jeg forsøkte med Family Search, uten å finne noe. Lurer på hva galt jeg greide å gjøre. Flott at du fant det for meg.Tore - Her var det mye spennende. Så flott med alle skiftene som lå her.Igjen - tusen takk skal dere ha. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Leif. Jeg blir helt stum. Hadde aldri drømt om at jeg skulle få en mengde med aner da jeg la ut denne forespørselen. Tusen hjertelig takk.Hei Kari. Erek og Aase er mine 3. tippoldeforeldre. Dersom du har flere opplysninger, som du vil dele med meg, tar jeg gjerne imot.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei Astrid!Søren Tellefsen og hans kone er mine 2.tippoldeforeldre. Leif Biberg Kristensens sider er helt ypperlige,tror du får alle opplysninger du trenger der. Jeg har videre fra Søren Tellefsen og framover,men vet ikke om det har noen interesse for deg.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Slektninger er alltid spennende. Dersom du har ork til å dele dem med meg, tar jeg imot med takk. Kan du ikke ta kontakt med meg på min e-postadresse, leifskj@online.no. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg glemte å nevne at vi er beslektet gjennom Jon Jensen Lien og kona hans Anne Christensdatter. Jeg har skrevet et slags slektsbok for dette paret og fire generasjoner etterkommere. Denne finner du under menypunktet 'Slektsbok' på http://solumslekt.org/ . Den går ihvertfall fram til Kari Andersdatter Klepp (1.3.2.1). Via en annen gren kommer jeg også inn på Johannes Rasmussen Sortedal (som også er en felles ane), gift 3.g. med Marthe Hansdatter Røra (8.3).mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Jeg blir helt stum. For en jobb du har gjort!! Ufattelig å få så mange forfedre 'rett i fanget'. Dette kommer jeg til å trenge lang tid på å fordøye. Erek og Aase er mine 2. tippoldeforedre og jeg syntes jeg var kommet langt som hadde funne fram til dem. Tusen hjertelig takk. Gode og hjelpsomme slektninger setter jeg stor pris på. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Ja, det er fantastisk det arbeidet Leif har gjort. Det var gjennom alt det jeg fant der som fikk meg virkelig hekta på dette. Hvis du ser på link-sida hans, så ser du det er mange 'storprodusenter' i Grenland. Ikke minst drevet fram av Ættehistorielaget. Så her er det mye å hente. Ættehistorielaget driver et stort arbeid med avfotografering av orginal kilder.På hjemmesida mi http://www.granly.net/tore finner du under valg 'Asdal' noen ferske bilder fra dagens AsdalgårderLykke til med graving i GrenlandTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Det var fine bilder. Artig å se hvor forfedrene har holdt til. Jeg må ta en tur hit og se på gårdene neste gang jeg skal på de kanter.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.