Gå til innhold
Arkivverket

[#20098] Merkelig yrke!


Gjest Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Lenka gjeld ei rekkje person som er funne i landsomfattande søk. Men den vil berre vera gyldig i ei kort tid etter at søket er gjort. Grunnen er at slik søk krev sin eigne diskplass. Om me skulle lagra dei gjennom fleire dagar ville diskane vore foret verta fylte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg starter ikke noe tema for følgende, Jan, men henger på et spørsmål her. Du ser det vel, regner jeg med. Under 'Dåverande område/Dagens område' fungerer ikke valg av fylke ved trykk på kartet. Ligger feilen hos meg, eller..?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til 4. Jo jeg kan svært lett forstå at man rokerer om på data og dermed blir linker døde og uaktuelle. Nå var jo ikke linken gammel, 2 timer:=)En annen ting som jo da er frustrerende, er at man kun benytter ordet 'lenke' og er linken død så er også all referanse til kilden død. Hadde det stått noe mer om selve kilden, kunne man i mange tilfeller finne frem til det omtalte stoffet.Så, muligens er for mye bruk av linker allikevel ikke bare av det gode+ :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg ser at lenken ikke virker lenger, og da blir jo poenget borte. Det dreier seg om fem personer, alle ugifte menn og alle bosatt i Egersund. Yrket er oppgitt til 'avlskar'..... Hvis det ikke er det det høres ut som, hva er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Avlskar er jordbruksarbeider, en som arbeider på en 'avlsgård', et underbruk under et annet gårdsbruk. Avlshingst derimot er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Til Otto:Det er ikkje slik at me rokkerer om på dataene våre. det skjer ikkje. Den lenka som er gjeven opp i første innlegg er ikkje lenke til data; det er lenke til første del av eit søk. Søkjer du etter 'Otto' i 1900-teljinga får du 5831 funn. Lenke til desse blir lagra hos oss. Når du trykkjer deg vidare t.d til eit fylke, eller du vil søkja etter Jørgensen, brukar søkesystemet denne lista på 5831-personar og slepp først finna Otto på nytt mellom 2 millionar personar. Heilt fram til du er komen til lista med gardsnamn og personar, er alle lenker, ikkje til personar i teljinga, men til personar i denne mellombels lista (på t.d. 5831) personar. Denne har for det første avgrensa levetid, og vil i alle høve bli øydelagt om du føretek eit nytt søk. Søkjer du seinare etter Jan oldervoll vil Otto-søkelista di vera borte. Difor nyttar det ikkje å lagra slike lenkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det er vel så at du har rett.Men dette eksemplet er da vel så mye en tilbakemelding til alle oss som legger inn lenker at man også skal tenke på at lenkene som presenteres er temporære og dermed i ettertid svært lite verd.Det er en økende tendens til å legge opp lenker og faren for døde lenker vil også øke.Muligens bør det komme en anbefaling knyttet til denne praksis med gode råd til hva man bør presentere lenker til og hvordan dette bør gjøres for at de skal leve lengst mulig og dermed være til stor hjelp for fremtidens lesere av innleggene. :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.