Gå til innhold
Arkivverket

[#20099] Buksnes, Nordland, 1900


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Er det noen som kjenner til etterslekt etter en familie som bodde på Skulbru i Buksnes ved folketellinga i 1900? Familien det gjelder er: Jakob Andreassen og Dina Korneliusdatter, med barna Ole (f. 1893), Karl (f. 1896) og Magda (f. 1897).Far til Dina finner jeg i Buksnes i 1875, på Bolleholmen: Kornelius Anfindsen f. 1844 i Namdal. Mor til Dina er Henriette Henriksdatter. I 1900 er Henriette (nå Benjaminsen - hennes far het både Henrik og Benjamin) gift med Johan Hartvigsen. Jeg lurer da på om noen vet når Kornelius Anfindsen døde?Jeg ser at det finnes ei bygdebok for Buksnes. Denne kan jeg få lånt på fjernlån. Vet noen om familien er omtalt i boka?Hilsen Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per M. Bernhardsen

Buksnes Bygdebok s. 444 'Andreas og Nils Olsen var ikke gift .... Andreas Olsen hadde en datter Ellen Andreasdatter g.m. Kristian Karlsen, Skulbru, sønnen Jakob Andreassen, d. 14.09.1929, og sønnen Ole Andreassen f. 1871. d. 27.10.1891. Jakob Andreassen og søsteren Ellen Andreasdtr. overtok hver en part av denne nedre del av gården. Jakob Andreassen g.m. Dina Korneliusdtr., deres barn: 1) Ole g.m. Helga Martinsdatter, Skulbrusjøen, bosatt der. 2) Carl g.m. Lovise Bernhardsdtr., Skulbru. 3) Magda, ugift, bor hjemme. 4) Magnhild g.m. Henry Bø. - Carl Jakobsen har nå gården. Barn: Esther og Judith.'det er hva som er skrevet om Jakob og Dina under gården Skulbru.(Boka trykket i 1950)Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per M. Bernhardsen

Kornelius Anfindsen døde den 25.01.1879 på Bolle, 37 år gammel.Enka Henriette Margrethe Benjaminsdatter ble gift 27.12.1880 i Borge Kirke med Johan Martinus Schjønning Hartvigsen, Bjørnarøy i Borge. Han var 54 år, hun 43 år. Hennes far oppgis her å være Benjamin Johansen i Beitstad.Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for svaret. Det var ei grei oppklaring for meg. Denne Kornelius har jeg lett etter i flere år, det siste sporet jeg hadde etter han var ved folketellinga i 1865, da han bodde hos sin søster på en husmannsplass i Beitstad, Nord-Tr. Denne søstera var min tippoldemor.Henriette Margrethe Benjaminsdatter må ha oppgitt feil alder da hun giftet seg på nytt i 1880. Hun var født i 1848, og skulle da være 32 år.Henriettes far, Benjamin Johansen, er den samme som er skrevet som Henrik Johansen, Tømermand, Husmand u Jord f. 1825 Bedstaden, og som var på Bolleholmen i 1875. Er det mulig å finne hvilket år Henrik/Benjamin Johansen døde? Er det nevnt i boka hvilket år familien kom til Buksnes? (Nå spør jeg snart så mye at jeg bør låne boka selv!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik R. Sandnes jr

Hei, Eldbjørg!har du fått kontakt med noen av disse etterkommerne? Kanskje de også hvet noe om mine spørsmål.... Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.