Gå til innhold
Arkivverket

[#20102] Tønsberg /Andebu


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg prøver å finne ut hva min farfars etternavn ved fødselen var.Han het ved sin død John Berg Andreassen.Han er født 12 eller 15 Des 1913 i Andebu eller Tønsberg. Hans far heter Adolf Christian født i stokke 11 Jan 1875. Foreldrene Andreas Olsen og Maren. Lurer på hvor de kommer fra hvor de bodde? Er glad for alle opplysninger. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Så rask du er Mette. Det er statsarkivet i Kongsberg som ga meg opplysningene. Det har vært snakk om at farfar het Dyrsø. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gårdsnummer/bruksnummer 138/14, som det er vist til i innlegg 2, er ganske riktig Dyrsø under gården Brattås i Arnadal sogn, Stokke prestegjeld. Når det står Berg, kan det skyldes sammenblanding med Valberg, et annet bruk under Brattås.Konferer matrikkelutkastet 1950: http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50 (velg Vestfold-Stokke-138 Brataas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Både Brattås, Dyrsø, Valberg o.fl. bruk lå i sin tid under Fossnes. I den gamle bygdeboka for Stokke (Lorens Berg) er ingen brukere på disse gårdene nevnt (boka går uansett bare til ca. 1850). Den nye Stokkeboka har jeg ikke her, men det står neppe så mye nyttig i den. Det er ei skral bok (på det slektshistoriske), for å si det pent.En må nok bruke kirkebøkene for å få fast grunn under føttene, inntil en kan gå inn i Andebu bygdebok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Fra en titt i 'nye' Stokke B.bok bind 3, er det 5 Dyrsø gårder. Som før sagt så står det ikke så mye om slekter. Og på denne:Lenkefinner vi noen av dem i 1885. -hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jens Helgesen er en av Adolf sine faddere.Det er riktig Andreas og Maren, en slektning mente å huske at han var skomaker. Men jeg finner ikke Adolf. Min slektning mente at hans kones pikenavn er Hanna Himberg.Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.