Gå til innhold
Arkivverket

[#20109] Forkortelser /betegnelser i heftet 'Gjallarhorn'


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har kjøpt nr. 26-29 av 'Gjallarhorn' i forbindelse med artikler om Busnesætta, men det er noen forkortelser eller betegnelser der jeg ikke finner noen forklaring på.En av mine aner Even Kittilson Busnes kjøpte i 1497 3 mb i Øverbakke i Hovin. Hva er mb ?En bror av en av mine aner var Hans Eriksen Vrenne, og han eide 1 h og 1 sk. i Skavlem Hva er h, og hva er sk? Kan sk være forkortelse for skinn? Det er jo i såfall rart at det står skinn enkelte steder i artikkelen, og sk andre steder i samme artikkel.Det står også om folk som eide 1 1/2 t i en gård. Hva er t i denne sammenhengen?Siden det ikke er punktum bak disse betegnelsene, så er jeg usikker på om det egentlig er forkortelser for noe.Jeg har bare disse 4 numrene av Gjallarhorn, og har derfor ikke andre numre der å sammenligne med. Det meste har jeg fra nr. 26.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

mb = markebol, h = hud(er), sk = skinn, t = tønneForfatteren av artikkelen, Odd Arne Helleberg, pleier ikke bruke punktum bak disse forkortelsene. Smak og behag; han er i alle fall konsekvent.mvh Kristian Hunskaar (redaktør av Gjallarhorn fra nr. 31)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg synes ikke du skal være flau Anne Lise. Det er lett å hoppe over innledninger og forklaringer om man er på jakt etter opplysninger om nye slektsledd.I tillegg til at Odd Arne Helleberg har forklart dette med skyldstørrelser og forkortinger på sidene 241-244 (Gjallarhorn nr. 26), er det på det rene at han også har hatt faglige innlegg om skyldsystemet i Telemark (Heimen 1997), som muligvis avviker litt fra det faghistorikere har. Tildels benytter også Helleberg forkortinger og arkivreferanser som avviker noe fra det fagmiljøet ellers benytter.mvh Are S. Gustavsen (redaktør av Gjallarhorn nr. 15-30) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du har rett i at det er lett å hopper over innledninger og forklaringer, men kanskje har noen andre som leser dette lært hva disse forkortelsene betyr nå. Det er sikkert mulig å fjernlåne Heimen for 1997 gjennom biblioteket. Jeg trenger nok å lære en del om skyldsystemet i Telemark på 1500- tallet iallefall(skal så langt tilbake før jeg har aner der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, hvis du vil forstå argumentasjonen som ligger bak slektstavlene (og det er det flott at du vil), så må du nok i det minste ha noe kjennskap til skyldenheter. Ellers blir det lett å stirre seg blind på tall.Når en forstår argumentasjonen blir det også lettere å gjøre seg opp en mening om artikkelen er etterrettelig eller ikke. Nå mener jeg på ingen måte å diskreditere Helleberg her; jeg tenker mer generelt. Jo større kompetanse blant slektsinteresserte når det gjelder slike ting, jo lettere kan vi få utryddet luftige slektstavler som bygger på uholdbar (eller manglende) argumentasjon.Lykke til med studiet av landskyldenheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.