Gå til innhold
Arkivverket

[#20111] etterlyser


Gjest kristin syvertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen

Vi trenger å vite hvor de bodde og når de levde. Du må gi alle opplysninger du har for at vi kan hjelpe. Vær varsom med opplysninger om nålevende personer! Kan jeg hjelpe deg, så skal jeg gjøre så godt jeg kan.Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Syvertsen

Jeg veit at de bodde på Sarnes men under krigen måtte de rømme til Andøya. Besteforeldrene mine er gravlagt på Sarnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Tips: Frelsesarmeen hjelper til med å finne slektninger. Det koster et par hundre kroner, men det er vel verd det. De er raske og behandler all infomasjon med dikresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Kristin, du er veldig sparsommelig med opplysningene. Jo mere du har jo lettere blir det å hjelpe.Er det Sarnes i Lenvik, Troms du referer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Ser at du prøvde deg med en etterlysning.Jeg foreslår at du lager en ny etterlysning hvor du i tittelfeltet skriver noe som er mer beskrivende enn 'etterlysning'.Du kunne f eks tittel skrive 'Gravstein på Sarnes, Nils og Edla Jakobsen'Så i tekstfeltet skriver du det du vet (som du har skrevet her). Ta med alt du vet, f eks yrke, ca alder.Jeg hjelper en del, men den eneste grunnen til at jeg åpnet og leste ditt innlegg var at jeg kjente igjen ditt navn. Ventet faktisk på at du skulle lage et innlegg.Jo mere du skriver av det du vet, jo lettere vil det være for de som vil hjelpe deg å komme igang.Jeg er innom daglig for å sjekke innlegg, men står det ikke noen som jeg kjenner igjen gidder jeg ikke å bruke tid på å åpne innleggene. Du mister en del potensielle hjelpere, tror jeg, hvis tittelen er for 'krytisk'.Dette er ikke noe kritikk av deg, men forslag til at du kan få litt hjelp. Min første etterlysning var også litt 'tynn'.Jeg skulle gjerne hjulpet deg hvis Sarnes lå i Akershus og var en av de stedene jeg holder på med.Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Dette er vel kanskje Sarnes i Finnmark (Nordkapp kommune)? Det er visstnok der vi finner de eldste boplassene i hele landet (brent bein datert til 10.280 år før nåtid). Så var det bosetting der i over 10.000 år fram til 1972, da undertegnede tok båten fra Honningsvåg, foretok et regnskapsoppgjør, overtok penger, frimerker og stempler, puttet dette i ryggsekken, la ned poststedet og gikk tilbake over fjellet. De som bodde der ble nok gravlagt i Honnningsvåg, og tidligere i Kjelvik.Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Sarnes er et av de vakreste steder på vår jord!Poståpneren var en av de siste som flyttet (til Burfjord, tror jeg), men det var to 'gubber' som hardnakket holdt stand der. De fikk postboks i Honningsvåg. Den ene av disse kunne jo ha vært din bestefar, dersom du mener å vite at han døde på Sarnes. Om sommeren var det forresten ganske stor aktivitet der.Det hører med til historien at jeg to år seinere fikk tips om at den røde postkassen fortsatt hang på veggen på det gamle posthuset. Den hadde jeg ikke tenkt på. Jeg hoppet i båten og 'raste' over til Sarnes med min 1,5 hesters motor - som jeg forøvrig hadde kjøpt av en poståpner øst-på (kunne like gjerne ha rodd). Kassen var blitt benyttet som skyteskive, men den var heldigvis tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Nei - det var noen hus der. Nå går veien til Nordkapp forbi (først i tunnel under Magerøysundet). Idyllen er kanskje blitt borte. Jeg fant et bilde på nettet, men jeg har vanskelig for å kjenne meg igjen. Det er finere på sørsida av neset, i Sarnespollen (den er ikke avbildet). Trykk på denne lenka: LenkeMh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristin syvertsen

Hei Arnstein!!Takk for bildene,fikk jo sett litt hvordan det er der. Må nok prøve og reise ditt en gang. Hilsen Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.