Gå til innhold
Arkivverket

[#20115] Etterlysning af etterkommere til min oldefar Peder Solberg


Gjest Morten Fabrin
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Fabrin

Min oldefar Peder Solberg var født den 24/07 1868 i København eller i Norge. Han traf min oldemor ca. 1888 i Thisted, DK, og de fik sønnen Carl Peter Nielsen (f. 24/06 1889, min bedstefar). P.S. rejste til Norge og blev vist bogtrykker i Kristiania. Her fik han 3 sønner og en datter, blandt andre Olaf Berthold Solberg, født den 7. maj 1902. P.S. døde i Norge den 4. juli 1927. Hvem kan finde min norske familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg kan se ham i adressebøkene på Riksarkivet. Jeg skal dit en av de nærmeste dagene.Oslo Byarkiv har det du trenger for å komme videre: adressebøker, ligningsprotokoller og årlige folketellinger. De kan kanskje hjelpe deg også. Her er websiden:[url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/>http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/Telefonkatalogen og de nyeste skattelistene er på internett: http://www.gulesider.no/gsi/whiteSearchFront.do og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dødsfallsprotokoll Avd II C 14, No. 858: 'Boktrykker Per Ingebrigtsen Soelberg, 59 aar, død 4.7.27 i Akersgaten 7, bopel Riddervoldsgaten 12. - Avdøde var skildt. Efterlader 4 myndige barn, 2 paa Ljan og 2 i Amerika. Eiede intet. - Anm. av datteren Margit Dagmar Soelberg, Fredheim, Ljan.'Det finnes kopier av brev til Oslo Skifterett og en erklæring av 1967 hvor sønnene Olav og Erling nevnes. Da disse er av så ny dato, ber jeg deg oppgi mail-adresse, så skal jeg sende deg teksten på disse.Han døde altså på sitt boktrykkeri. Om Erling Per Soelberg står det i 'Norges Håndverksmestere' bind 1, side 191 (ajourført rundt 1958):'Soelberg, Erling Per, boktrykker, Oslo, f. 19.10.1904 i Oslo. Foreldre: Boktrykker Per Ingebrigt Soelberg og Nathalie Edvarda f. Tørresen Hille. Utlært i A.W.Brøggers Boktrykkeri. Sv.brev, håndv.brev 1934. Overtok i 1926 ledelsen av P. Soelberg Trykk (startet 1909). Tilsl. N.H.F. (Norges Håndverkerforbund), medl. av Oslo Boktrykkerfor., Oslo håndv.- og industrifor. og N.A.F. (Norges Arbeidsgiverforening). Gift 1936 med Elsa Kristina Haagensen, foreldre Sølga og Jens Haagensen. 1 sønn og 2 døtre.Dette som en start, du får bekrefte at dette er rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her er fødsel og dåp til de to første barna til din oldefar:Østre Aker Mini 10 1895-1912 2/8 f.45 no.119: Født 03.11.1897, døpt 28.11.1897, Margit Dagmar - datter av typograf Per Ingebretsen Solberg og hustru Nathalie Edvarda Solberg. (f. 1868 og 1873). Bopel: Bækkelaget. Faddere: Fru Theodora Langfelt, Karoline Pedersen, Bertha Maarud, Telegrafist Pedersen, Johan Lubben og Thoresen.Jakob Mini 5 1896-1903 5/9 f.123 no.72: Født 08.06.1900, døpt 24.06.1900, Ivar Dagfin - sønn av typograf Per Ingebrigtsen Solberg f.1868 og hustru Natalie Edvarda f. Tørresen f.1873. Bopel: Brogade 1 (Kristiania). Faddere: Sømand Tørres Tørresen, Handelsbetjent Just Adolf Toresen, Handelsborger Robert Ordahl, Enke Anna Tørresen og Pige Larsine Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fabrin

Tak til Anne Lene, Kari og Geir for kvikke og meget nyttige svar. Jeg havde ikke turdet drømme om, at dette forum var så effektivt. Min oldefar Peder/Per Solberg arbejdede som typograf/trykker i Thisted, DK i 1888-89 og traf her min oldemor, Ane Nielsen, født den 7. maj 1868 i Odby, DK. De blev ikke gift, og min oldefar rejste hjem til N, medens Ane blev i DK, hvor hun siden blev gift med Christian Rasmussen, med hvem hun 1893-1911 fik 10 børn. Per Solberg beholdt dog en vis forbindelse med sit barn i DK. Jeg har af min nu afdøde mor for nogle år siden modtaget nogle postkort samt breve med fotografier af Per og hans norske familie sendt til min bedstefar. Et af brevene ligger i en kuvert påtrykt 'P. Soelbergs Boktrykkeri, Kirkegaten 34, IV, Kristiania.' Jeg er nu godt på vej til at få kortlagt den ottendedel af min familie, som jeg er uden kendskab til, og jeg modtager gerne flere oplysninger, herunder gerne også om Pers forfædre, og/eller vink til at kunne komme videre. Særlig tak til Kari for at ville se på Riksarkivet og til Geir for at ville sende mig materiale. Min mailadresse er fabrinmorten@mail.dk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.