Gå til innhold
Arkivverket

[#20120] Svensk slekt i Ramnes og Tønsberg


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Min oldemor josefine marie Larsen født 1876 skjelbred Høyjord, var gift med svensken Anders Henriksen født 1876 trolig født i Bohuslen.Josefines far Lars Gustav Larssen er også svensk født 1848 i Fnæske.Men jeg kan ikke finne noe om dem i Sverige. Kan noen hjelpe? vennlig hilsen Hanne 'Josefine døde i Tønsberg'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Josefine og Anders skal være viet i hennes hjemtrakt. Lars og Jørgine Jørgensdatter' f. 1850 i Ramnes' skal være viet i bohuslen,men det er ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Nå virker jeg vel masete... har du noen gårdsnavn i Ramnes?Jeg har Ramnes Bygdebok hjemme, så jeg tenkte jeg kunne starte der.Har noen kirkebøker på hjemlån(Ramnes), skal levere de i morgen. Er ikke sikkert jeg har riktig tidsperiode, men skal se.Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Vet ikke om du har hatt tilgang til Andebu bygdebok? Hvis ikke, her er hva som kan finnes der, på sidene 121-122 og delvis på side 110 i bind III:Lars Gustav Larsen drev br. nr. 19 under Herre-Skjelbred i Høyjord sogn, Andebu, 1883-1920. Han var f. 1848 i Frøske i Sverige og døde 1920. Han giftet seg 1874 med Jørgine Marie Jørgensdatter, født 1850 på Søndre Heian i Ramnes, død 1930. Paret hadde tidligere hatt en liten part i Hundestuen i Ramnes. 4 barn er nevnt, deriblant, som barn nr. 2, Josefine Marie, f. 1876. Hun giftet seg 1897 med sjømann Anders Peter Henriksen,som kom til Skjelbred fra Jerpekjønn i Ramnes, f. 1876 i Sverige. Han hadde en tid br. nr. 4 under Herre-Skjelbred, kom siden til Ås i Sem.Bygdeboka har noe mer, bare si fra om det er av interesse.Vennlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hanne: har du en e-post-adresse, så kan jeg sende deg scannede kopier av aktuelle sider i bygdeboka for Andebu, siden det virker som om du ikke selv har boka (?).Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg sitter fast på en til det er Jørgen Pedersen Løvås f 1747 d1840 han var gift med Berte Amundsdatter f .1756. De bodde på Kløv i Ramnes. Har info om henne finner ikke han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Kopulerede 1874Svensk unkarl tjener Lars Gustav Larsen f. 9/8 48 i Sverige p.t.Hundestuen. Pige Jørgine Marie Jørgensdtr. Bjune f. 5/5 50 paa Heiane.29 aug. i Ramnes Kirke.Brudgommens fader:Lars Olsen Brudens fader: Jørgen Mathisen Forlovere: Hans Hansen Hundestuen og Ole Hansen ju..? Bjune. Tillysningen forlangt af brudgommen.Tillysningsdagene: 19/7,26/7 og 2/8 Ægteviede 187427 August Svensk Unkarl, Arbeider Lars Gustav Larsen, tjenestepige Jørgine Marie Jørgensdtr.Brudgom: Fødested ((utydlig, Fresje? Eisa??borg Len))f.6/8-48 Brud: fødested Heiene o.f.t Bjune f. 25(?)/5 50 Brudgommens faders navn: Lars Olson Brudens faders navn: Jørgen Mathisen Foloverne: Hans Hansen Hundstuen og Ole Hansen Bjune. Fødte 1876, 7 mai, døpt: Hjemmedøpt af Jordemoder Karoline Kristiansen(?) af Tønsberg. Barnet var i kirken 9 juliJosefine Marie Ægte Arbeider Lars Gustav Larsen Hundstuen f. 6/8 48, Jørgine marie Jørgensdatter f. 5/5 50 Ægtev. 27/8 74 Faddere: Andrine Jørgensdtr. Lebsaker, Undrumsdal, Ingeborg Jørgensdtr. Skilbred,Haajord, Hans Hansen Hundestuen,Ole Hansen Østre Bjune. I parentes står det nederst: (Jørgen Pedersen Klov frem..... inne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Hundstuen 86,bruksnr. 2, side 89 i Ramnes BygdebokUtskilt 1877 fra Br.nr. 1 og solgt for 240 til Lars Gustav Larsen. Det ble tatt forbehold at når Larsen og kona døde skulle eieren av gården ha rett til å kjøpe parsellen tilbake. F. 1848 i Frøske i Sverige, d. på Skjelbred i Høyjord. Gift 74 m. Jørgine Marie Jørgensdatter Bjune f. 1850, d. på skjelbred. Barn: 1. Laurits f. 1874, trankoker på Hvalfangst, g.m. Mathilde Olava Olsdtr. fra br. nr. 1, bodde på Bjune, siden i Tønsberg. 2. Josefine Marie, f. 1876, g. 97 i Andebu m. sjømann Anders Peter Henriksen, Jerpekjønn.( f. 1876 i Sverige) Bodde på Ås i Sem. 3. Hanna Elise f. 1877 4. Hans f. 1887 i Høyjord. g. 1914 med Othilie Reinemo, bor på Skjelbred.Familien flyttet til Skjelbred. Arvingene skjøtet br.nr. 2 i 1919 for 400 til naboen Abraham. O. Hundstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Søndre Heian 54, br.nr.3, side 428 Ramnes BygdebokJørgen Mathiasen, 1842-63, var f. 1813 på Kløv, d. 1903 på Rove, 90 år.Gift 1. 1837 m. Gunhild marie Torsdatter, Vestre Bjune, f. 1808, d. 54.2. 65 m. Andrine Lovise Olsdatter, Rove, f. 1833 på Blåsopp i Høyjord.d. 1923 på Rove, 90 år. Tretten barn, 9 og 4:1. Trine Mathea (tvilling) f. 1837 på Kløv, d. 89 på Valmestadrød; gift 78 m. Ole Rasmussen, Skjelbred i Høyjord.2. Ingeborg Maria f 1837 d. u.g. på Sjelan i Andebu.3.Mathias f. 1839 på Kløv, bodde på Rolighet.4.Andrine Marie, f. 1842 på Heian, g. m. sjømann Henrik Andersen, Lefsåker i Undrumsdal.5. Hans Christian f. 1844, smed,g. 72 m. bredine Karoline Pedresdatter, Vestre Dal i Våle, bodde på Klevjerenga i samme bygd.6. Brede, f. 1845, d. 647. Johan , f. 1848, d. 70 på Kløv.8. Jørgine Marie, f. 1850, g. 74 m. gårdbruker Lars Gustav Larsen, Bjune (f. 1848 på Toten)9.Anton, f. 1852, sjømann, d. 98 i St. Petersburg.10.Mathilde Emilie, f. 1868 på Jonstang, g.m. Hans Mathiassen, bodde på Rove.11. Johan Bernhard, f. 1871, sjømann, omkom 24 desember 96 på skonnerten ' Calvin B. Orcutt's forlis ved Chatam, Mass., USA; gift 95 m. Birgitte Hansdatter (f. 1870 på Eidsvold Jernverk), bodde på Rove.12 Ingvald Adolf, f. 1874, d. u.g. 191113. Ole Hagbart, f. 1878 på Jonstang, g.m. Inga Hansdatter Rove. Jørgen flyttet til Jonstang, og siden til Rove. Broren Anders Mathiassen Kløv fikk auksjonsskjøte på bruket i 1863 for 600spd. Han solgte i 65. Dette er avskrift, det står at Lars Gustav er i fra Toten! Alle andre steder står det Sverige. Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Se Sem og Slagen bygdebok, nordre Ås, bruk 3: Lenke Det står ikke mye der:...1913. Anders Henriksen fra Ramnes var derefter forpakter av bruket til omlag 1925, hvorefter Hans Stulen, Søndre Ås, var forpakter en kort tid.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Det står litt om Sersjant Mathias Jørgensen Kløv på Kløv, br.nr.1.Har du alt dette fra før?jeg hopper rett til Jørgen Pedersen du spurte om: Side 138 i Ramnes Bygdebok, Kløv:Jørgen Pedersen, 1799-1806. Han lånte 850 rdl. av peder Iversen Linnestad. Etter odelssøksmål måtte Jørgen avstå gården i 1805 til Nils Andersen for 2000 rdl. Han nyttet nå sin søster Olenes odelsrett. S.å. skjøtet Nils gården tilbake til jørgen for 2600 rdl. I mellomtiden hadde jørgen leid gården av Nils mot en årsavgift på 50 rdl.-Jørgen flyttet til Kløv fra Løvås i Sande, hvor han hadde vært bygselsmann fra 1779. D. 1840, 93 år.. G. 1781 m. Berte Amundsdatter, Teigen i Sande, d. 1838, 84 år.(hennes foreldre flyttet til sin datter Kari på mellom Klopp)Barn: 2. Mathias f. 1784 , se nedenfor 3. Peder f. 1787, se br.nr. 3 4. Amund f. 1789, bodde på nordre Venås. 5. Anne mathea f. 1792, g. 1812 m. Nils Andersen, Mellom Fadum i sem.Jørgen overdro gården i 1806 til sønnen Mathias forc 1600 rdl, og fikk opphold. Mathias solgte en halvpart til broren Peder i 1813 for 400 riksbanksdlr. og halvt opphold til foreldrene. Etter sigende ble seinere et stort 2 etasjes våningshus delt i to, og den ene halvpart satt opp igjen på br. nr. 3. Hvis du ikke har alt dette, så burde du låne Ramnes Bygdebok. Det er tydligvis mye om din familie å finne der.Når det gjelder Jørgen Pedersen Kløv, så ser det ut til at både han og kona er fra Sande. Har du lett i kirkebøker/ bygdeboka for Sande?Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Nei jeg har ikke lett der.Boka finnes vell på bibloteket.Du har gjort en unik jobb. Tusen takk. Hører du til i noen av disse grenene? Det er mange av Josefines etterkommere som heter Henriksen. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Hei Hanne. Henriksen navnet mitt kommer fra en Sven Henriksennfra Hof.Men jeg er i fra Våle, og kjenner jo derfor litt til Ramnes. Jeg har slitt litt for å finne ut hvor Lars Gustav kommer i fra. Vanskelig å tyde i kirkeboka.Søkte litt på Røtter, på forsamlinger som begynner på Fr. Eneste som jeg klarte å få til å passe med Fresjee/Freske og Eis?..borg len var Fristla i det som var Älvsborgs län (kan vel høres ut som Elvsborg len på Norsk) Kanskje det er et sted å lete?Kopierte noe fra Røtter:Församling: Fritsla Träff nr: 38 Län: Västra Götalands län (f.d. Älvsborgs län) Länssiffra: 15 Länsbokstav: P Objekt: Register över personer med släktnamn förekommande i samtliga kyrkböcker Tidsperiod: -1800 Medium : Maskinskrivet eller tryckt på papper i pärm o.d. Ägare/distributör : Landsarkivet i Göteborg, Box 19035, 400 12 GÖTEBORG, tel. 031-778 68 00. Anmärkning : För landsförsamlingarna i P-län finns särskilt register över egenartade släktnamn. Närmare info på GLA. Antal poster: uppgift saknas Färdigt/pågående: FärdigtFörsamling: Fritsla Träff nr: 39 Län: Västra Götalands län (f.d. Älvsborgs län) Länssiffra: 15 Länsbokstav: P Objekt: Personregister till födelsebok Tidsperiod: 1681-1920 Medium 1: Materialet finns på datamedium och sökning kan därför ofta ske med flera skilda sökargument. Medium 2: Maskinskrivet eller tryckt på papper i pärm o.d. Ägare/distributör : Marks härads släktforskarförening, c/o Per-Olof Stenbäcken, Gullbergsvägen 60, 511 59 KINNA, tel. 0320-135 95. Antal poster: uppgift saknas Färdigt/pågående: FärdigtFörsamling: Fritsla Träff nr: 40 Län: Västra Götalands län (f.d. Älvsborgs län) Länssiffra: 15 Länsbokstav: P Objekt: Personregister till vigselbok Tidsperiod: 1681-1920 Medium 1: Materialet finns på datamedium och sökning kan därför ofta ske med flera skilda sökargument. Medium 2: Maskinskrivet eller tryckt på papper i pärm o.d. Ägare/distributör : Marks härads släktforskarförening, c/o Per-Olof Stenbäcken, Gullbergsvägen 60, 511 59 KINNA, tel. 0320-135 95. Antal poster: uppgift saknas Färdigt/pågående: FärdigtFörsamling: Fritsla Träff nr: 41 Län: Västra Götalands län (f.d. Älvsborgs län) Länssiffra: 15 Länsbokstav: P Objekt: Personregister till dödbok Tidsperiod: 1681-1920 Medium 1: Materialet finns på datamedium och sökning kan därför ofta ske med flera skilda sökargument. Medium 2: Maskinskrivet eller tryckt på papper i pärm o.d. Ägare/distributör : Marks härads släktforskarförening, c/o Per-Olof Stenbäcken, Gullbergsvägen 60, 511 59 KINNA, tel. 0320-135 95. Antal poster: uppgift saknas Färdigt/pågående: Färdigt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Far funnet , men nå lurer jeg ennå mer. Anders Peter Henriksen er født i Torp i Elvsborg læn, men han er konfimert i Ramnes kirke 04.10.1891 og hans far er Anders Henrik Pettersen. Far er oppgitt til å være selveier. Da må familie ha bodd i Ramnes en periode? Er det noen som vet noe om denne Anders Henrik? Lars Gustav Larsen er født i Froskog i Elfsborg læn. Så da er det spøsmålet blitt besvart. Kan det være flere barn etter Anders Henrik i Ramnes? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hanne Ludvigsen:Disse du etterlyser fra Sande (Jørgen pedersen på Kløv og Berte Amundsdotter fra Teien etc) har du felles med Erik Bjune i Oslo. Har du funnet ut mer om dem fra Sandeboka?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Are Ja jeg har litt fra bygdeboka og litt til.Hadde vært gøy å delt. Vet ikke hva han har.Send en mail. Mvh Hanne Ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.