Gå til innhold
Arkivverket

[#20135] Finnes det en Hans Høyer med familie i Bergen, 1760 - 80


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Jeg søker en familie som kan ha et barn som heter Elling og er født 1778 (1772) Har selv forsøkt å søke på det som er tilgjengelig på Digitalarkivet uten resultat. Dessverre er jeg ikke så flink som mange andre og før jeg gir opp,håper jeg på litt hjelp. Et negativt svar er også til hjelp. vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Nei, det er nok ingen umiddelbart tilgjengelig. Det ville kanskje hjelpe dersom du kan si noe mer om det du vet. Hvor har du overstående info fra? Har du funnet noen av dem i FT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Elling Hanssen Høyer bosatte seg i Astafjordområdet og giftet seg to ganger der så hans livshistorie som voksen er grei. Men det er hans familiebakgrunn som det er så vanskelig å finne ut av. Det sies at han kommer fra Bergen i Astafjordboken - det er på bakgrunn av dette spinkle grunnlaget jeg forsøker å finne ut om han kan ha familie der.Siden han heter Hanssen går jeg ut fra en far Hans Høyer - hvis det ikke finnes en med dette navn i Bergen ( Bergen kan bety så mangt)så må det være noe som ikke stemmer.Ellings barn bærer navnet Høyer i alle fall. Dette er vanskelig. Jeg har funnet flere utgangspunkter for navnet og tror at han må høre hjemme en eller annen plass. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Man går ut fra at dette er den Elling Hanssen Høyer som er ført opp i 1801-tellingen for Astafjord. Han gifter seg et par år senere med Elen Nielsdatter Rasch som også er med på samme telling. Paret giftet seg i Skånland og jeg lurer på om man kan finne opplysninger ved å se på innføringer i kirkeboken ved ekteskapsinngåelse. Men jeg vet ikke hvilken kirke området hører til på denne tiden. Derfor prøver jeg Bergen først og jeg vet at underlagsmaterialet er svært spinkelt.Jeg tenkte også på skifter i Bergen, men som sagt jeg er ingen dyktig bruker av de utlagte kilder.En plass må jo mannen komme fra. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Dersom Elling Hanssen virkelig var son av ein Hans Høyer, ville han ha vore oppgitt med Høyer som slektsnamn 1801; eg har i alle fall aldri sett døme på det motsette i folketellinga 1801 (dvs at ein person som hadde og brukte eit slektsnamn blei fratatt dette i tellinga). Eg trur Høyer-namnet i dette tilfellet er 'lånte fjør'. Eg trur derfor at Høyer-sporet ikkje er fruktbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Bjørn. Ja, både denne tanken om lånte fjær og mange andre har streifet meg. Han kan være født utenfor ekteskap og ha morens navn for eksempel. Eller det kan være et navn som har tilhørt aner lenger bak - mulighetene er legio. Heller ikke konen til E.H.H.,Ellen Nielsdatter, er oppført med Rasch som familienavn. Det kan være slurv fra nedtegnerens side.Eller dette kan være helt gale personer - ikke dem jeg søker. Elling H.Høyers barn i begge ekteskapene er oppført med Høyer som slektsnavn. Jeg har ikke sett innføringer i kirkebøker over disse personen.Har de fått gale navn, vil vel det vise seg - før eller siden. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg trur det beste du kan gjøre, er å finne kilda til Astafjordboka si opplysning om at Elling var fra 'Bergen'; bygg det på skriftlig, samtidig informasjon eller dreier det seg om muntlig tradisjon? Forfattaren må kunne svare på dette.Svært mange astøingar både på denne tida og før var vestlendingar, og i somme høve har etterslekta huska, sånn omtrent, kor vedkommande var fra: Han var fra 'Sogn', han var 'synnjmøring' osv. Meir spesifikk har disse tradisjonane aldri vore. Eg kjenner nokre tilfelle der opphavet skal ha vore 'Bergen', som for Elling Hanssen, men uttrykket viser då like gjerne til Nordhordland som til byen.Gjennom eigne søk i kirkebøkene for Bergen kan du lett forvisse deg om at bare éin Elling Hanssen blei døypt der i byen før 1815, nemlig i 1724! Elling var dermed ikkje fra Bergen. Så blir det å leite vidare - som etter nåla i høystålet. Dersom foreldra hans døde etter at han flytta til Nord Norge, vil bustaden hans vere nemnt i skiftet/skifta etter dei. Men først: Få forfattaren av Astafjordboka til å legge fram kilda til Elling sitt opphav i 'Bergen'. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Bjørn.Jeg er enig med deg i at det er best å begynne med det som ser ut til å være den første opplysningen om at Elling kommer fra Bergen.Og for nordlendingene dengang var nok Bergen det mest kjente stedet, så Elling kunne komme fra nesten hvor som helst i byens omegn. Siden de som bruker dette forum sitter inne med utrolig mye kunnskap på mange felter, tenkte jeg å etterlyse personen her først.Når denne lettvinte måten ikke fører frem, er det ikke andre muligheter enn arkivarbeid som gjenstår. Jeg har ellers gått gjennom det jeg finner av Høyer ved søk på internett. Navnet har flere forskjellige utgangspunkter. Ems Høyer i Trondjhem med etterslekt, har ikke helt oversikt. Så er det cancelliråd Høyer også i Trøndelag og etterkommere av han finnes også i Møre/Romsdal. Men her finner jeg ingen Elling. Etterslekten til den Henrik Høyer som kom til Bergen som lege (fra Stralsund)og døde der ca 1615, har jeg ikke funnet. Så er det ennå en Høyer-slekt, spredt i Østlandsregionen og her er det definitivt ingen Elling.Da må han være født utenfor ekteskap eller tiet i hjel. At mannen bare har tatt seg et navn, er også en mulighet. Ja, det er som å lete etter nåla i høystakken. Takker alle for interesse. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Laila. Jeg har sett på denne mannen før, men fant ikke ut hvem han var gift med i første ekteskap. Når det gjelder alder kan han passe som far til Elling. Jeg har derfor også søkt etter han i Bergen uten resultat. Vet du hvordan jeg kan finne Hans H.s første ekteskap og eventuelle barn? Man må liksom prøve alt selv om man kan ha følelsen av at også dette kan være blindspor. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Elin. Takk for innsatsen og for at du har funnet en kandidat som det kan være mulig å søke videre på. Selv har jeg prøvd på forskjellige steder nå, men finner ikke noen Hans - derimot en del andre personer med Høyer navn- kanskje andre har opplysninger om disse Jeg forstår det slik at skifter i Bergen for perioden ikke er digitalisert.http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeVennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.