Gå til innhold
Arkivverket

[#20141] Birtavarre kobbergruver i Troms


Gjest Odd Harald Bolgnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Harald Bolgnes

Er det noen som vet hvilket gruveselskap som drev denne gruven omkring år 1900, og hvor de hadde sitt hovedkontor. Eventuelt om noen har vært borte i noe arkiv derfra, f.eks. ansatte- eller lønningslister o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Initiativet til å utnytte malmforekomstene i Birtavarre gruver kom fra grosserer Christian Anker, Halden. I 1898 fikk han utenlandske kapitaleiere interessert å delta i etableringen av det som skulle bli A/S Birtavarre Gruber. Driften begynte omkring 1900.Svaret på første spørsmål er altså at gruvene ble drevet av et eget aksjeselskap. Selskapet var registrert (1914) i Norge, men aksjemajoriteten var utenlandsk. Dessverre har jeg ingen opplysninger om ansatte ved verket utover det vi finner i folketellingen fra 1900 (men det er jo ikke så lite).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Harald Bolgnes

Tusen takk for svarene. Hadde kanskje håpet noen hadde tilgang til persondata. Er på jakt etter min steoldefar, Johan Kristian Olsen f. ca.1869. I FT-1900 er han registrert som Johan Balstad, og jobbet i gruva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du sier ikke klart om du har funnet din steoldefar i FT 1875, men det kan vel være denne karen: Lenke Han var altså sønn av Ole Jonsen Gjerstadnæsset og Ane Abrahamsdatter. Jerstad er like nord for Ballstad, så det passer jo bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Harald Bolgnes

Tusen takk Knut, du har høyst sansynlig funnet rett mann. Nå har jeg såpass at et besøk på statsarkivet trolig vil bekrefte eller avkrefte om dette er ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.