Gå til innhold
Arkivverket

[#20158] Finnes matros Karl Kristensen f. ca. 1780 i 1801 folketellingen?


Gjest Vidar Øverlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Øverlie

På leting etter foreldrene til Karl Kristiansen har jeg lett forgjeves etter han i 1801 tellingen. Har prøvt forskjellige stavemåter av navnet uten at det har hjulpet. Kan det være at han var til sjøs og at han derfor har blitt uteglemt. Da han giftet seg med Johanne Jansdatter, Malmøya, i 1809 bodde han på Halsen i Tjølling. [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0725Viede1&view_detail=1&ID=1337>LenkeI 1814 telling for Tjølling finnes han under Østre Halsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

I folketelling 1801 Telemark - Solum: Carl Christensen, tjenestefolk, 22 år. Under FS VRI: 1780: Carl Christensen. Foreldre; Christen Clausen og Kirsti Evensdatter. Kan dette være din Karl? mvh John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Ja, dette kan kanskje være den rette personen. Ser at kirkebøkene for Tjølling og Solum ikke har registrert inn og utflyttere i den aktuelle perioden mellom 1801 og 1809. Er det andre muligheter til å få bekreftet at denne karen flyttet fra Solum til Tjølling i denne perioden. Ser at Carl er registrert med mange aner i data basen på Solumslekt sidene http://solumslekt.org/slekta/aner.php?person=3996 men der er ingen etterkommere så det kan være en indikasjon at han flyttet fra bygda. Er det noen som vet om denne Carl Christensen flyttet fra Solum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Tjølling Bygdebok side 1175, Ø. Halsen Br. nr. 73, Vebergsgt. 3 (hus nr. 68).Karl Kristensen, visstnok fra Larvik, d. 1833, 60 år, var eier 1810 – 1833. Enken Johanne Jansd. døde 1870.Larvik kan være et spor å følge. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det behøver jo ikke bety annet enn at Larvik var siste oppholdssted før han kom til Tjølling. Du bør holde begge muligheter åpne. Har du prøvd deg i debattforumet på Solumsidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Carl Christensen på Solum er antagelig denne: LenkeCarl Christensen, døpt 02 Apr 1780, Solum, TelemarkForeldre: Christen Clausen og Kisti EvensdatterJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Karl Kristensen d. 29.04 gravlagt 03.05, 1833. Barn ifølge Bygdeboken:(1.) Jan Karlsen f. 1817, d. 1860, matros. Eier 1838 – 1860, g. 1844 m. Inger Jørgine Jakobsd. fra br.nr. 23, f. 1817, d. 1890. [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0725Viede1&view_detail=1&ID=1822>Lenke (2.) Christen f. 1829, bodde i Rekkevik br. nr. 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Mange takk for alle opplysningene. Takker også for forslaget fra Kristian om å prøve en etterlysning på Solumslekt. Det gjorde jeg i går og har allerede fått respons fra Bjørn Sandvik hvor følgende er hentet fra:'Carl Christensen var min tipp, tippoldefar. Om han har bodd i Solum hele livet vet jeg ikke, men han giftet seg der med Maria Tollevsdatter (Hanes ) 28.10.1820. Hvor mange barn de hadde vet jeg ikke, foreløpig har jeg funnet Anne Carlsdatter f. 1823, gift med Aasold Eriksen Veberg, og tvillingene Kirsten og Carl, f. 29.05.1835. Kirsten er min tippoldemor, hun ble gift med Ole Aasoldsen og de flyttet etterhvert til Kragerø. Carl Christensen og Maria Tollevsdatter døde i Solum.' Carl Christensen f. 1780 i Solum og som finnes i 1801 folketellingen for Solum kan dermed utelukkes som den Karl Kristensen i Tjølling som jeg leter etter.Så mitt opprinnelige spørsmål er fortsatt ubesvart. Hvor var Karl i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Foruten personen i Solum i Telemark er det vel bare denne under som passer fra folketellinga 1801. Kombinasjonen Karl Kristensen med og uten C var forresten uvanlig sjelden på den tiden.Carl Christensen, 19 aar, Lære dreng (huseier er Gullsmed), ugift Tienestefolk. Dette er i Storgaden i Bragernes. Lenke mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei igjen. Ser forresten at du i etterlysningen på Solumslekt kaller ham for Kristiansen. Er dette kun en skrivefeil fra deg, eller ??mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Takker for innspillene fra Terje. Ser at jeg har vært litt unøyaktig når det gjelder stavemåten til Karl sitt etternavn. Det rette skal være Kristensen. Nå kan det vel hende at også andre har gjort den samme feilen som meg da navnet hans ble skrevet rundt 1800. Om første bokstav i for eller etternavn skal være K eller C kan nok også variere.Når det gjelder Carl Christensen, 19 aar, Lære dreng (huseier er Gullsmed), ugift Tienestefolk, 1801 i Bragernes så tviler jeg på at han er den som jeg leter etter. Det er vel mulig at denne karen gifter seg 21.12.1810 i Bragernes med Aase Larsdatter (FS). Registreringen i 1801 tellingen kan også tyde på at han gikk i lære for å bli gullsmed. Kanskje litt lite sansynlig at han da senere skulle bli matros, men det er selvsagt ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

I følge innlegg (4) så døde Karl i 1833, 60 år gammel. Dvs at han ble født i ca. 1773. I 1814 folketelling var han 35 år, som indikerer at han ble født i ca. 1779. Dette at Karl kanskje er født litt tidligere enn hva jeg oppga i min første medling ser ikke å fremskaffe så mange flere muligheter for å finne den rette kandidaten i 1801 telling.Dersom Karl kom fra Larvik, så finnes det en kirkebok for Larvik for den aktuelle perioden, men ut fra oversikten som er lagt ut på nettet ser den ikke ut til å inneholde utflyttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Vidar!Ved vielsen i Tjølling står det Larvik og som du har nevnt er han kanskje ikke med i tellingen da han var på sjøen i 1801.Men det skulle la seg gjøre og utelukke han hvis, du kan gå bakover fra kjent slekt og sammenligne med hans etterslekt i Tjølling, som kan følges i Bygdeboken. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Hei Kjell,Jeg har bygdebøkene for Tjølling i bokhylla, men jeg skjønner ikke helt hva du mener med den siste setningen i innlegg 14. Fint om du kan utdype litt mer om hvordan du har tenkt jeg skal gå fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Vidar!Jeg kjenner jo ikke til din slekt og hvordan du kan følge slekten tilbake til en Karl Kristensen, men kan du ikke finne spor her, så er han vel ikke av din slekt.Side 26 Rekkevik. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Vidar!Jeg har i dag snoket litt i din slekt/database og ser at jeg har misforstått litt.-Har sett over kirkebøkene for Langestrand og Stavern og finner han ikke født der. ( Fra 1779 i Langestrand) Jeg pleier å søke etter flere barn med samme far her Christen – Christian. Så er det uekte barn. Vi skal ikke se bort fra at han har kommet fra Sverige. Jeg skal også se på Brunlanes og Hedrum.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Kjell, ja vi har nok misforstått hverandre litt. Jeg kjenner etterslekten til Karl Kristensen. Det er hvor Karl kom fra jeg leter etter.Siden de to i 1801 tellingen som mulig kunne ha vært 'min' Karl har blitt utelukket så er vel situasjonen den at vi ikke kan regne med å finne Karl i 1801 tellingen.Den eneste ledetråden om hvor Karl kom fra blir det som står i bygdeboka for Tjølling hvor det nevnes at han visstnok kom fra Larvik. Takker så mye for oppslagene i kirkebøkene for Langestrand og Stavern. Er det klokkerboken 1785-1807 for Larvik by du har hatt anledning til å slå opp i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen! Jeg har alle Kirkebøker som er tilgjenglige for Larvik men jeg har en følelse av at det er noe som mangler før 1779. Det er litt uoversiktlig hva som er hva, men jeg går ut fra at Larvik er med i Langestrand 1779 – 1790 (Larvik MINI II 1779 – 1817) som jeg har sjekket.Jeg sjekket Brunlanes med Tanum og Berg i går, fra 1770 -1785. uten resultat. (Brunlanes MINI 1 1766 – 1801).Bygdebokforfatteren har antagelig ikke funnet Karl (Carl) og skrevet – visstnok fra Larvik. Det står skrevet Larvik ved vielsen. Tjølling Bygdebok er ellers en av de beste som laget, noe jeg har oppdaget ved digitalisering av vigde 1670 – 1905. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.