Gå til innhold
Arkivverket

[#20161] folkeregisteret


Gjest Mona Dalheim
 Del

Recommended Posts

  • 4 uker senere...
Gjest Solfrid T. S.Stordalen Henriksen

Det kommer ann på hvor man hendvender seg, eller hvem som blir spurt.... Det er ihverfall min erfaring med folkeregisteret.Jeg har ringt et kontor i Vestfold hvor jeg fikk opplysninger om hvor min bestmor var død (jeg nevnte ikke ordet slektsforskning) Hun døde i 1973.De oppgav da hennes personnummer uten at jeg hadde spurt etter det.I Oslo hvor de har hatt folkeregister helt tilbake til 1905(tror jeg)fikk jeg tilsendt kopi av kartotekkortene på min oldemor som døde i 1947.Jeg har opså blitt avvist med ' vi har ikke mulighet til å hjelpe deg hvis det er slektsforskning du driver med'.Da hadde jeg begynt på en setning med noe sånt som..' jeg prøver å finne ut hvor min oldefar døde'Men å søke i folkeregisteret, hva tenkte du på? Å søke bakover på deg? Det hadde vært idielt, men desverre er det lite å søke i på data. Da jeg skulle søke om min mors pikenavn , gikk folkeregisteret inn på dataen på meg.De kunne da gå bakover på mine foreldre .Besteforeldrene mine ligger da altså ikke linket til meg eller mine foreldre på data.Men de ligger på dataen, det vet jeg, de er ihvertfall skrevet inn ved dødsfallet på beg. av 1970-tallet.Jeg snakket med en lennsmann for noen uker siden. Han fortalte at man ikke kunnne stole helt på dataene som ligger i folkeregisteret, som ble skrevet inn med opplysninger før 1980. Det vil si at de har skrevet av de gamle kartotekkortene, inn på dataen. Og der er det vist mye feil.Men etter 1980 skal alt være riktig.Det er fordi nå er flere etater linket sammen opå et vis, eller i hvertfall kan opplysninger kontrolleres mot opplysninger i andre etater. F.eks. folkeregisteret opp mot skatteetaten.Jeg vet ikke om jeg har svart på det du lurte på ?Mvh. Solfrid Stordalen Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.