Gå til innhold
Arkivverket

[#20163] Store og Nordre Starefossen


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Jeg ønsker å få vite så mye som mulig om disse Starefossgårdene og deres eiere. Jeg vet at Berge Andersen fra Fusa kjøpte Store Starefoss ca. 1840, og at dne fulgte slekten fram til inn på 1900-tallet. 1900 var det Berges kone Gurine som står som eier av nordre Starefoss, og deres sønn Hans som bestyrer. Er det noen som vet mer mer om gårdene og denne slekten?Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Tre personer i telefonkatologen for Bergen er oppført med Starefoss som etternavn. Har du kontaktet noen av disse?Ettersom jeg er oppvokst i dette området har jeg noe oversikt over familien som eide (og muligens fortsatt eier) nordre Starefoss fra 1950-årene. Men kanskje du alt har oversikt over eierforholdet i 'nyere' tid?Du kan evt. kontakte meg på e-post: anne.orvig@hib.no.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Starefossen gård har sin historie, og er første gang nevnt 1649 som Starvhus. I begynnelse var det bare en barkemølle her - det fortelles at denne ble oppført av skomakerne i Bergen. som bygslet stedet; Derav navnet ”Skomakerdiket” hvor vannet i elven kom fra. Fossen har også sin lille historie; Her holdt en gang en av byens store sønner – Stortingsmannen Carl Joachim Hambro – faktisk på å slå seg i hjel som trettenåring da han sammen med noen kamerater drev fjellklatring og falt nedover selve fossen. Han overlevde, og gjorde det aldri igjen. Gjennom årene har gården hatt mange eiere. En av dem, Margrethe Wessel, som eide gården en kort periode i slutten av det 17. århundrede var faktisk en fjern slektning av undertegnede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anne Ørvig

Bare for sikkerhets skyld (men jeg regner jo egentlig med at du alt har sett dette, Bente): Bergens Tidende har akkurat hatt to artikler om Store Starefoss, fredag 3.september og fredag 17.september. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Er det mulig å legge ut noe av den informasjonen som de to BT-artiklene gir? Jeg er vokst opp omtrent midt mellom Søndre og Nordre Starefoss (som jeg trodde det het), og skulle gjerne ha visst mer om disse gårdene. Men i og med at jeg har vært lettsindig nok til å flytte fra Bergen har jeg ikke så lett for å få tak i tidligere utgaver av BT. Føler noen seg kallet til en liten oppsummering? :-)Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.