Gå til innhold
Arkivverket

[#20164] Posetivspeler


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Positiv er et musikkinstrument, et portabelt orgel uten pedaler. En positivspiller kan nærmest sammenliknes med en lirekassespiller sånn yrkesmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Kan ellers tilføye at min far fortalte at i hans barndom kom det fra tid til annen reisende folk inn på gardstunet, stilte seg opp og spilte positiv, for så å gå rundt med hatten etterpå.Når dette er sagt, så trenger det ikke nødvendigvis være slik at en positivspiller = reisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her i Sandnessjøen er det noen som har stilt opp og spilt lirekasse i et handlesenter, og det er fint å høre på. Det er noe som settes inn i selve kassen, og så sveiver den som spiller på det. Det er langt fra noe trekkspill, som jeg har 2 av her hjemme. Jeg spiller mest på det ene trekkspillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Min bestemor fortalte meg at det gikk positivspillere rundt i Trøndelag da hun var ung. Det var et stort instrument på to hjul som de trillet rundt på. Når de skulle spille så hadde de de en sveiv som de dreide rundt. Vet ikke om det virket på samme måten som en blåsebelg, som skaffet luft til pipene???KE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Mitt leksikon sier følgende: En lirekasse hadde en roterende valse med påsatte stifter som utløste tonene ved å gi en luftstrøm adgang til en rekke avstemte piper. Valsen dreies, og blåsebelgene pumpes opp med en håndsveiv.Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.