Gå til innhold
Arkivverket

[#20167] Innsynsrett i kriminalsaker


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Hvor ferske dokumenter fra politiets kriminalsaker har en innsynsrett i ? Og hvor finner man f.eks kriminalsaker fra Bergen Politikammer? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Spørsmålet er feil stilt.Ingen har 'innsynsrett' i andres saker, men sperregrensen er 80 år i straffesaker. Innsyn kan nektes også på eldre materiale, f. eks. på grunn av fysiske skader på materialet.Men man kan søke om innsyn i materiale under 80 år, og be om å få se materiale eldre enn 80 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ok. Yngve greit det. Men ta f.eks uoppklarte kriminalsaker der ingen er blitt dømt eller siktet. Saken i ISDALEN i Bergen 1970 der en ukjent kvinne ble funnet drept er vel knapt andres saker. Det er vel heller slik at offenligheten lurer på hva som skjedde i kulissene i forbibelse med etterforskningen. bla. POT's innblanding og diverse. Kan man søke om innsyn i denne saken? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Isdalsaken ligger fortsatt ved Hordaland politidistrikt. Saken har vært framme i mediene en rekke ganger, den har vært etterforsket i en årrekke. Jeg er ikke sikker på om allmennheten har stort å tilføre, eller om papirene vil avdekke noe fra 'kulissene', men uansett må en eventuell søknad rettes til Politidistriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ellef Ellefsen

Dommen ble avsagt av lagmannsretten for Buskerud lagsogn i Drammen, den 15. januar 1927. (Straffesak nr. 7 for 1927.)Tviler sterkt på om du får innsyn i disse papirene. Husk at det er mange slektninger i live. Men kjøp-, eller lån boka: *800 år i Kongens tjeneste - Ringerikes lensmenn*, utgitt 2002. ISBN 82 - 99 6523 - 0 - 8 . Foruten omtale av saken, finner du også et par sider med Domsutskrift.Mvh Ellef Ellefse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Pst. Med vilje nevnte jeg hverken forfattere eller forlag, slik at det ikke skulle tolkes som reklame for boka. Mvh Ellef Ellefsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Når det gjelder personvernet kan følgende anføres vedr. den domfeldte: Sigurd Madsen ble løslatt mot slutten av 1930-årene, men nye straffbare forhold førte ham igjen inn i fengselet, og han ble igjen løslatt i 1946. Etter dette rehabiliterer han seg fullstendig, SKIFTER NAVN gifter seg og hadde to barn. Han bosatte seg syd for Oslo. Sigurd Madsen døde for flere år siden.Men det er vel mulig å få en kopi av dommen.Den er vel tilgjengelig for alle? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Fullstendig innsyn er ikke tilgjengelig før tidligst 2007. 80 års sperregrense i straffesaker, og takk og lov og pris for det.Tviler og på om andre enn forskere vil få innsyn etter den tid. Du må i hvert fall ikke vente å finne domsavsigelsen utlagt på åpent nett. Sjøl om mesteparten kan være skrevet av i diverse publikasjoner, er det det dog noe helt annet å legge slike opplysniner ut på internett.Godt det er slike strenge regler. Hvordan ville du sjøl likt om totalt uvedkommende begynte grave i gamle saker en i din nærmeste familie uheldigvis hadde begått? Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg snakker ikke om en domsavsigelse på nett. Jeg snakker om originalpapirer-domsavsigelser som alle og enhver kan hente på tinghuset.De er jo offentlige og kan utleveres om ønskelig. Her vinkler du det totalt feil.Det høres nærmest ut som om du tror jeg ønsker å publisere dommen på nett! Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Da er det jo bare for deg å hente domsavsigelsen på tinghuset i Drammen. Lykke til!Skulle du, mot din formodning, ikke lykkes i dette, er det kanskje en ide å lese eldre aviser fra den tid. Mange aviser har komplette utgaver, også på mikrofilmruller. Disse blir bl.a. i stor grad nyttet til å finne opplysninger om rettsoppgjørene etter krigen.Nei, jeg tror ikke du ønker den publisert på nett. Sjøl om du i innlegg (10) går ut med 'sensetive' opplysninger om domfelte.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for tips,men SÅ sensitivt er det ikke for han skiftet identitet,nettopp for å unngå å bli igjenkjent.Navnet på domfeldte personer finner du overalt på nettet også personer som dømmes den dag idag.Når det gjelder aviser så kan jeg goi et tips til dem av dere som er intressertt i Kriminalhistorie at Dagbladet's Gunnar Larsen var satt som reporter på saken og skrev senere boken 'To mistenkelige personer' utgitt på begynnelsen av 1930 årene. med vennlig hilsen Jan Frode Johansen Med vennlig hilsen Jan Frofde Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen Jan Frode. Du har sjølsagt rett i at navnet på domfelte personer finnes overalt på nettet. Men ikke så ofte det legges ut en fullstendig domsavsigelse, der inneholder fødselsdato o.s.v. I forskjellige publikasjoner kan slikt finnes. Men det er forskjell på trykksaker og utlegging på nett.I rettsoppgjørene etter krigen var avisene fulle av straffesaker, hvor vi iblandt finner fødselsdatoen til de domfelte. Likeså var de ikke snauere enn at hver eneste som kunne misstenkes for å være 'tyskertøs' ble hengt ut med fullt navn, bosted og alder. Ble iblandt lange lister. Men-, den gang var det jo ikke snakk om denne styggedommen Internett, som nå griper inn i de flestes liv. - Nok kverulering i denne tråden fra min side. Mvh Ellef Ellefsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Fint innlegg Ellef! Jeg syntes ikke det var noe kverulering.Mye ny info for meg vedr. aviser ! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Ellef Ellefsen Krev i Innlegg (8):'Dommen ble avsagt av lagmannsretten for Buskerud lagsogn i Drammen, den 15. januar 1927. (Straffesak nr. 7 for 1927.) Tviler sterkt på om du får innsyn i disse papirene. Husk at det er mange slektninger i live.'Sitat slutt.Jo jeg fikk dommen tilsendt i sin helhet i 2006. I tillegg fikk jeg Politiets og statsadvokatens etterforskningsdokumentene tilsendt ifjor fra Riksarkivet.Til Anita Riise, Digitalarkivet innlegg (17): Navnet på domfelte er offentlig kjent:[url="http://no.wikipedia.org/wiki/To_mistenkelige_personer>LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.