Gå til innhold
Arkivverket

[#20172] Julius Wikstrøm, født på Hitra


Gjest eva Strømman Røvik
 Del

Recommended Posts

Gjest eva Strømman Røvik

Stig Wikstrøm etterlyste opplysninger om sin farfar Julius Wikstrøm, født på Hitra. Det kom inn under tema Jacob Olsen, Bredvig, Fjellværøy. Jeg har sett litt på det jeg har tilgang til, men fant ikke noe umiddelbart.Stig, har du flere opplysninger? Evt. fødselsår eller annet som kan sirkle inn din farfar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Wikstrøm

Til Jan Frode og Eva! Jeg fikk meldingen på mob.tlf. når jeg kom hjem etter å ha vært i 70-årsdag til min svoger på Steinkjær. Takk for det. Når det gjelder min farfar Julius Wikstrøm, så vet jeg ikke hans fødselsdag. Men min far hette Lothar Sigmund Wikstrøm og var født i USA 25.mars 1907 i Minneapolis. Han døde i Trondhjem 12.des. 1952 da jeg var 7 år gammel. Min farfar Julius Wikstrøm var gift med Jensine Saratsen født på Frøyen i 1882. Som jeg har fått fortalt av min onkel så rodde Julius fra Hitteren over til Frøyen. Jensine var født på Dahlø og hadde tre søstre. Julius og Jensine emigrerte til lUSA på begynnelsen av 1900-tallet, men Jensine trivdes ikke der og flyttet tilbake til Norge.Så kom også Julius tilbake. Jeg hadde en onkel som ble igjen, Julius Waldemar Wikstrom,og han har aner der borte som jeg brevveksler med. Kan dette belyse noe mere for dere så ta kontakt igjen! Mvh Stig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei Stig! Jeg har KANSKJE funnet noe. Men med så sparsomt med opplysninger er det fort gjort å ta feil. Hvis du kan legge inn mailadressen din, kan jeg sende deg en privat mail om det jeg fant. Har ikke lyst til å legge det ut her, siden det er så vagt. Med vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Wikstrøm

Hei Eva ! Her har du E-mailadrssen min:stigwikstrøm@tiscali.noJeg må også ha din, så jeg er ikke sikker på om dette kommer fram. Gjerne også tlf.nr.Jeg blir glad om du har noe om min farfar Julius Wikstrøm. Mvh Stig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har ikke funnet Julius enda men hans kone Jensine og hennes familie på Frøya: Lenke mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei! Nå har jeg sendt en privat mail til Stig med de opplysningene jeg har funnet. Hvis sporet viser seg å være riktig, kan vi jo komme tilbake til mer her i dette forumet. M.v.h. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei Stig! Nå er jeg spent på å høre fra deg. I dag har jeg funnet så mye som støtter den teorien jeg sendte deg, at det skulle forbause meg mye om den var feil. Med vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei igjen Stig!Takk for hyggelig prat. Som avtalt refererer jeg her det jeg har funnet og som vi ble enige om at nok er riktig. Julius Wikstrøm må være sønn av Laurits Andresen (Andersen, Andreassen, navnet opptrer i flere varianter), f.1848 i Hitra, og Marit Baardsdatter f.1842 i Horrig.Vi finner dem i ft.1900 på plassen Svensgjerdet under gården Vikstraum (festeseddel 1877 iflg. Hitraboka). De har nok oppholdt seg en tid på Strinden, da Julius er født der. Datteren Lina Lauritsdatter er oppgitt født på Hitra 1885. Jeg lette mye etter Julius og Jensine i utfartslistene på nettet uten å finne dem. I Hitra Heimbygdslags årbok 1982 er en emigrantliste fra Hitra (av Sverre Utseth). Der finnes Andreas Julius D. Wikstrøm, innskrevet for emigrasjon 19.07.05, best.sted. Edgerton, Wisconsin. (Reisedato 26.07.05). Her viser det seg at søsteren, Lina Marie Lauritsen Wikstrøm reiste samme sted, 3 uker før.På søk i utfartslistene på nettet finner jeg nå begge, samt at hun som skulle bli Andreas Julius`kone: Jensine Saratsen Dalø, reiste samme sted to år før, 16.09.03.Jeg har funnet flere opplysninger om familiene på begge sider, men det skal du få gleden av å sette i system selv, Stig.Et lite paradoks, man tenker ikke i første omgang på at det man tror er Julius født på Hitra blir til en Andreas født i Strinden! Likeså er det fra kilde til kilde ulike skrivemåter her og der. Arti når bitene faller på plass.Sender deg de kopiene jeg lovte deg snart. Med vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Oooops! Ble en skrivefeil (Er det rart kilder kan forvirre? =)Jensine het selvsagt ikke Saratsen, men Sarasdatter. Far: Saras Thoresen på Daløen.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Det skulle stå Edgerton Wise på reisemål, jeg mistyda det. Hvor er Edgerton Wise forresten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.