Gå til innhold
Arkivverket

[#20184] Skifte i Sunnfjord, Ryland, Bremanger


Gjest Hasse Teigen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hasse Teigen

Hei!Eg lurer på kven som er nemnde i skiftet etter Sigri Ingvaldsdtr Ryland? Protokoll 17, side 346, årstal 1821-1828.Spesielt er eg nysgjerrig på om fosterdottera er nemnd, og om ho står som Oline eller Olava.Helsing og takk,Hasse Teigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 19. april 1826 og omtaler enkemannen Peder Marqvardsen, og avdødes arvinger: søsteren Synneve Ingvaldsdatter, gift med Mads Andersen Kjerpeset, og brordatter Engel Christine Thomasdatter, om lag 42 år gammel, ugift og tjenende i Bergen, brordatter Anne Bolethe Thomasdatter, enke etter en Lars, bosatt i Bergen.Noen Oline eller Olava ser jeg ikke nevnt verken som arving eller kreditor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Oline og Olave/Olava brukes mye om hverandre. I dette tilfellet skrives hun Olave ved folketellinga i 1801 og når hun gifter seg med Jon Gregoriussen Vågene i 1814. Ved de 9 barna hun får med Jon som vi finner i fylkesarkivet sine databaser skrives hun som Oline/Olina. Det samme når hun dør på Ryland i 1853. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hasse Teigen

Takk til Yngve og Bent for opplysningane!Eg har hatt ein mistanke om at Olava og Oline Nielsd. er samme personen, og hadde eit lite håp om å få det bekrefta i skiftet etter fostermora, f.eks ved at det var nemnd ei fosterdotter Oline (i staden for fosterdotter Olava i FT 1801).Er det nokon som har meir opplysningar om opphavet til Oline? Er ho den Oline Nielsd. som er døypt 4. august 1787, dotter av Niels Andersøn Florøen og kona Christine? Er der i tilfelle ein forbindelse mellom Niels/Christine og Peder/Sigri?Hasse Teigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.