Gå til innhold
Arkivverket

[#20185] Anna Tostensdr fra Årdal hvem var moren ?


Gjest maybritt engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei !Jeg har Anna Torstensdatter f 1835 fra Årdal. Men jeg finner ikke ut hvem som er moren ? Heller ikke hvem som er far til barnet hennes ?Jørgen Jens.f 14.o6. 1863.Lenke Håper det er noen som kan hjelpe.Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Nei, det kan ikke være henne, for faren heter Torsten Jorgensen.Det er vel heller henne: LenkeDøpt 29 JAN 1837, Laerdal, Sogn Og Fjordane. Moren heter Maritha Andreasdr.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Her er søskene til Anna:Kari født 1838 på Vetti, Aardal, Sogn Og Fjordane, Norway [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100109556238&lds=1®ion=12®ionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeJørgen født 13 JUN 1844, død 1844 LenkeMaritha døpt 05 OKT 1845 Laerdal, Sogn Og Fjordane LenkeJørgen født 27 MAR 1849 Laerdal, Sogn Og Fjordane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei ! Flott, men oppereres det med ¨å mange feil ang. årstall og datoer.? I vielse står det hun er født 1835, men linken din USA er 1837. Men det stemmer jo med oppkallelse av navnene, så det er antagelig rett =:0Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, hun er døpt i januar 1837, så da kan hun være født på senhøsten 1836, kanskje ved juletider...???At det varierer 1 år fra eller til på fødselsdato kan være naturlig. Muligens står det f.eks kun alder på bruden i kirkeboka. Og så kan den som skrev av boka ha regnet seg ut et antatt fødselsår ut ifra alder og når de giftet seg. Det vil jo ikke altid bli riktig, det spørs jo når på året de er født... :-)I 1865 telligen er Anna 30 år, og da vil mange anta at hun er født i 1865-30 = 1835.Imidlertid har jeg sett at for de aller fleste i 1865 tellingen, så må man bruke 1866 og så trekke ifra alder for å regne ut fødselsår...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Beklager Otto, men det var riktig link i nr 2) også... Det var litt sent... :-)Da er hun født 28/1 og døpt 29/1 1837... på gården Vetti i Lærdal.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Er det moren som dør 12.11.1864? LenkeHvordan stemmer det med bustaden Hæreid ifht. Voldene som de bor på i FT-1865? Kan det være samme plass?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Anna var født utenfor ekteskap, men foreldrene giftet seg tilsynelatende et års tid senere 28.1.1738 Lenke Kirkeboka kan fortelle at moren var fra Øvsttun. I bygdeboka står det at Torstein fikk seg en plass under Øvsttun, så de kan vel ha bodd der en tid, men det ser jo ut til at de flyttet til Hæreid senere. 'Voldene' er vel kanskje identisk med br.nr.7 under Hæreid som i 1950-matrikkelen kalles 'Vollan'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei : )Takk, jeg har sett på kartet men det ser ut som om Hæreid ligger i 'sentrum' av Årdal og at Hæreid ligger lenger opp i dalen (noen km ).Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei ! Det kan nok stemme at det er broren. Ang. tellingen 1865, har jeg også funnet ut at den må ha foregått sent på året.Men sønnen (Jørgen Jensen ) til Anna !hvem var far til han? Det ser ut som at Anna ikke giftet seg ?Jørgen Jensen 14.06.1863 giftet seg med en Anna Peders f.1866/68 fra Luster de bosatte seg på Hafslo ,Solvoren uder gården Nyheim. Men hvem var hun ????Håper det ikke blir for mye dette ?Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, her står det at faren til Jørgen Jensen er Jens Sjursen Hæreid...! :-) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=HAFSVI&variabel=0&postnr=3344&fulle=true&spraak=n>Lenke Brura's far er Peder Anders NygaardAng. 1865-tellingen, så skal den gjenspeile hvordan det såg ut natten mellom 31. desember 1865 og 1. januar 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Garden Hæreid ligg innafor tettstaden Årdalstangen på nordsida av Hæreids-elvi. Vollane, nedre og øvre var husmansplassar under Hæreidsbruki, 4 bruk i alt. Og ligg i austre delen av gardene, mot Årdalsvatne.Etter det eg kan skjøna av Labergboki så kom Tomas Vetti til Vollane øvre, han vart g. med ho Maritha Andreasd. som kom frå Nørøyni ein husmannsplass under Øvstetun, ho var dotter av Andreas Tomass. Nørøyni og Kartrine Ellingsd. Lægreid.Elles så seier Laberg at sonen Andreas farta Norge rundt sia han var 17 år. Systri Anna kom til Solvoren, Katarina kom til Ornes og Maritha til Amerika, fleire var det ikkje med i skiftet etter faren i 1883.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei : ) ja, det forklarer jo en hel del. Da blir jo alderen på mange forskjøvet med nesten et år ettersom det ofte bare står hvor gamle de er. Lærer stadig noe nytt : )Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Anna Torstensdotter (Hæreid), fødd i Årdal 28.1.1837, døydde som gardbrukarenkje i Solvorn, Hafslo 6.12.1907. Ho gifte seg i Hafslo 16.7.1877 med gardbrukar Sjur Christenson Walaker (Neset) (1826-1881).Denne huslyden med Anna sine tre born, Jørgen, Martin og Sigrid, vert omskrivne i Gards- og Ættesoga for Luster kommune, so om du ættar frå ein av dei, vil eg vera interessert i utveksling av opplysningar!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei til alle som hjelper !Først til Lars, ja det er ætten til mannen jeg holder på med ! Anna sin sønn Jørgen som bosatte seg på Gården Nyheim er Tip-olderfar til barna så da blir Anna, tip,tip-oldermor. Det hadde vært fint å utveksle info !Til Terje !Du skrev Thomas ? jeg går utfra at du mener Tosten????Mvh. Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei !Beklager det med datoen , den var feil den rette datoen for Jørgen jensen er 05.07.1863.Lenke Jørgen skiftet navn fra Jensen til Nyheim ( etter gården )i Solvoren ,Hafslo. vet ikke når han flyttet dit?.( leter for harde livet )Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei ! det finnes jo ingen Peder Anders på Nygaard. Kan de være tilflyttere ? Dette er det som er nærmest ,om en tenker seg at de fikk Anna Pedersd.i 1868.Ellers så finner jeg ingen fob. med Nygaard Lenke Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Terje Hagen

HeiEg veit ikkje om du fann Faren til Jørgen Jensson (1863- )?Etter Årdal BB så fekk ho Anna Tostensd. ein son med han Jens Sjurson Steinhaugen Jevnaker fødd 1835 og begravd 1892.Jens var nr. 3 av ein ungeflokk på 7, av Sjur Jensson Plassen Hovland, Offerdal (1800-1880) g. 1830 Kari Kristoffersd. Haugen Offerdal (1807-1880) Sjur og Kari kom til Jevnaker omk. 1830.Jens vart g. same året 1863 med ho Anna Anfinnsd. Sandgota Lægreid fødd 1830. Dei kom til Svalheim, Marki. Dei fekk 5 barn, 3 av dei enda i Amerika.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.