Gå til innhold
Arkivverket

[#20187] Hvor var Søren Olsen, Melfjorden i Rødøy i 1801


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Søren Olsen (1752-1814) og hans kone Beret Maria Larsdatter (1756 - 1814)bodde i Melfjorden. Jeg kan ikke finne dem i ft. 1801, hverken i Rødøy eller Rana. Er det feil i folketellingen, eller er det bare jeg som ikke klarer å finne dem? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan ikke svare deg på hvor de var i 1801, men i 'Skifter fra Hemnes-Moe' 1780-1810 av Svein Edvardsen finner jeg: Skifte i Berg i Moe i 1792 etter Lars Fordelsen. Dennes arvinger var:-Fordel Larsen som var gift i Screvigen i Rødøy-Berret Maria Larsdatter som var gift i Melbotn i Meløy. Dette kan vel være den Berit du er ute etter? Kanskje hun døde før 1801?-Dorothea Larsdatter som var gift med Johannes Amundsen Berg-Andrina Larsdatter som var ugift, og bodde hjemme.I min database har jeg en Lars Fordelsen født i Rana i 1717, og han er bror av min ane Jens Fordelsen som ble født i 1712. Hvis dette er riktig Lars, så er foreldrene Fordel Jonsen og Dorthe Gregusdatter. Har noe mer hvis dette skulle vise seg å være riktig Lars, men da må noen sjekke bygdeboka for Rana slik at jeg vet at jeg har den riktige før jeg skriver noe videre her. Selv har jeg ventet på denne i ca 1 måned for å sjekke noe annet for deg som du vet. Det er en bok som er EVIG PÅ UTLÅN, når man trenger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk igjen Anne Lise. Det ser ut som det er samme person, bortsett fra at det under gården Berget står det Berte Marie, mens jeg har Beret Marie. Fødselsåret stemmer, og det at det i skiftet står Berret, og at hun er gift i Melfjorden, gjør at jeg tror det er riktig. Det betyr at en må sjekke kirkebok for Rana rundt 1751. Og Berets far er Lars Fordelsen fra gården Fagerlia, døpt i 1717. Og det er vel den Lars du sikter til. Så hvis du har noe mer, er jeg takknemlig. Men hvor var Beret Marie Larsdatter og hennes mann Søren i 1801. Begge døde i 1814. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har ingen mulighet til å få sjekket kirkebok for Rana nå, men her er anene til Berits far Lars Fordelsen. Skriver Lars som nr. 1, foreldrene som nr. 2 og 3 og så dobbelt bakover:1)Lars Fordelsen Født: Ca 1717 Død: Ca 1785 da det var skifte på han.2)Fordel Jonsen Fagerlia Født: Ca 1692-1695. Personlig tror jeg at han har fått feil alder både i manntallet 1701(6 år), og i bygdeboka for Rana hvor han er født i 1692, fordi at hans sønn og min ane ble født i 1712. Hvis manntallet 1701 stemmer var han jo bare 17 år i 1712, så her er det noe som ikke stemmer med alderen.3)Dorthe Gregusdatter Jamtlia Født: Ca 1686 Gift: Med nr. 2. Barn: -Jens Fordelsen døpt 24.06.1712. Han var gift med Karen Eriksdatter. I Bygdeboka står det Karen Eriksdatter Brennås, men det stemmer ikke med skiftene til Svein Edvardsen. Det skal jeg ta opp senere når jeg har fått sett mer i kirkebøkene.-Berit Fordelsdatter født 1714, og død som liten.-Lars Fordelsen(se anenr.1).-Ane Fordelsdatter født 1721-Sakarias Fordelsen født 1724-Anne Fordelsdatter født 1727-Marit Fordelsdatter født 1730-Beret Fordelsdatter født 1731Dorthe Gregusdatter ble gravlagt 22.06.1768.4)Jon Olsen Født: Ca 1649, og han fant jeg som 52 år ved manntallet 1701 for Rana. Tror han var bruker i Fagerlia.5)Beret Hansdatter Gift: Med nr. 4. Barn:-Fordel Jonsen(se anenr. 2).-Jens Jonsen født Ca 1692-93. Var 8 år ved manntallet 1701, men i bygdeboka ble han født i 1692.-Ola Jonsen født: Ca 1697. Var 4 år ved manntallet 1701.-Dordi Jonsdatter født: 17056)Gregus Ørjansen Jamtlia født: Ca 1650 Død: Etter 16957)Ane Andersdatter Født: Ca 1662, og hun døde i ca 1727. Gift med nr. 6. Barn:-Dorthe Gregusdatter født ca 1686(se anenr. 3).-Ane Gregusdatter født ca 1688, og gift med Erik Olsen Brennås i 1716-Ørger Gregussemn født 1692, og han var bruker i Ørtfjellet.-Berethe Gregusdatter-Magnel Gregusdatter født 1692-Marithe Gregusdatter født 1695, og død før 1727-Anders Gregussen født 1695, og bruker i Jamtlia. Han døde i 1727.12)Ørjan Gregussen Født: Ca 1625 i Hammerdal i Jamtland. Han flyttet fra Jamtland til Hattfjelldal da Jamtland ble svensk i ca 1645, for han ville være norsk. Han kom da fra Ørjedal i Jamtland. Senere flyttet han til Jamtlia i Rana, og var bruker der fra 1661 til 1699.13)Ukjent kone Gift: Med nr. 12. Barn:-Gregus Ørjansen født ca 1650(se anenr. 6).-Ørjan Ørjansen født ca 1657 og død 1733-Nils Ørjansen født ca 1665-Ole Ørjansen født ca 1665-Karen Ørjansdatter-Jens Ørjansen-NN Ørjansdatter24)Gregorius Johnsen Født: Ca 1600 i Jamtland25)Ukjent kone. Gift: Med nr. 24. Barn:-Ørjan Gregussen født ca 1625(se anenr. 12)-Gregus Gregussen-Ole Gregussen48)Jon den Gamle Født: Ca 1550 i Jamtland Gift med ukjent kone, og Gregorisus er det eneste barnet jeg kjenner til.Hvis noen vet noe mer her, så er selvfølgelig også jeg takknemlig. Det burde iallefall være mulig å finne noe mer om anenr. 4 og 5 her: Jon Olsen og Beret Hansdatter. Det jeg mangler en god del på her er sjekking i kirkebøkene.Kilder: Gårdshistorie for Rana av Anders Frøholm, og opplysninger fra privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.