Gå til innhold
Arkivverket

[#20194] Hvem var Iver Tesli, gift med Margrete Knutsdatter Futplassen, Kvikne i 1830?


Gjest Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

I bygdebok for Kvikne s. 301 leser jeg at Iver Tesli ble gift med ovennevnte.Er det noen som har tilgang til kirkeboka i 1830 for se om der beskrevet noe om hans foreldre/opphav? Iver skal være født omkring 1803. (Hlade ?, Strinden?)Jeg finner flere med etternavn Tesli(e) i FT-1801 under Bakken i Røros, uten at dette gir meg noen videre spor: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11640&variabel=0&postnr=2789&fulle=true&spraak=n>LenkeFamilien oppholdt seg i Trondheim i 1865: LenkeIver Tesli ble vistnok begravet i Strinden i 1880 hvis hans far het Jakob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan gi deg en tilbakemelding uten at jeg vet om dette har noen relevans for ditt spørsmål.Trondheim byleksikon: JAKOBSLI, opprinnelig Grinneplassene under Tesli nedre, fradelt 1803 og solgt til Jacob I. Kuråsen. Gården fikk navn etter ham. Jeg kan også tilføye at Jakobsli idag er navn på en bydel i T. heim.Jeg har for en tid siden notert meg noen opplysninger om denne mannen siden han han ifølge sitt etternavn kom fra Røros og er av min slekt. Han het Jacob Iversen Kuråsen, døpt 31/8 - 1778 i Røros, og jeg mener å ha funnet ham i 1801 Lenke.Jeg vet overhodet ingenting om hans etterslekt, men hans foreldre het Iver Jacobsen Kurås og Anne Margrete Michelsdatter Bakken. De bodde på Nyplass, men Iver Jacobsens far Jacob Iversen kom fra Ivargården, en av Kuråsgårdene i Glåmos.Vel - det gjenstår å se om dette har noe med din Iver å gjøre.MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei igjen!Det gikk en stund før jeg fattet helt hva du mente med lenken til Røros i 1801. Det er vel Gjertrud Cathrine som er Cathrine Solberg f. Tesli i 1865.Iver Jacobsen Kurås' kone Anne Michelsdatter Bakken kom nettopp fra gården Bakken som lenken din viser til. Ikke noe dumt treff! Ole Michelsen 56 var bror av Anne Michelsdatter. Jeg har nå funnet dem i Rørosboka. Foreldrene til Anne og Ole var Michel Olsen og Ingeborg Erichsdatter Bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Takk skal du ha Astrid!Hvis dette 'henger i hop' så var Jacob Iversen Kuråsen min 3. tippoldefar, men det gjenstår å finne ut hvem Jakob var gift med og bekreftelse på at Iver Tesli var hans barn i kirkebøkene hvis de finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anders Lauglo Gjervan

Jeg har 5 kandidater som kan være Jacob I. Kuråsen's barn, herav tre døtre som med stor sikkerhet er hans barn.Jacob Iversen Kuråsen f. 1778, Røros. Han ble gift med Olava Andersdtr. Stokkan (nedre) f. 1784 på Strinda. Jacob ga navnet til Jakobsli(opprinnelig Grinneplassene under Tesli nedre)som ble fradelt Tesli i 1803. Sannsynligvis giftet Jakjob seg med Olava etter at han kom til Strinda. Jakobsli er idag en bydel i Trondheim.Jacob og Olava hadde følgende(?) barn : 1. Iver Jacobsen Tesli(e) f. 1803(4), død 11.05.1880 på kårrommet Saksvikli i Malvik hos sine 3 søstre. Han var da enkemann og fattiglem. Iver var gift med Margrethe f. 1809 på Kvikne. I 1865 bor de Smedbakken, Tr.heim med 2 barn : Oluf Teslie f. 1847 og Adolf Martin Teslie f.1853. I 1875 bor Iver i Vestegade 1, Tr.heim som enkemann og gårdsdreng.2. Ingeborganna Jacobsdtr. Tesli f. 1819, død 1892 på Saksvikli, Malvik. Hun ble 17.11.1859 gift med Ole Olsen Saksvik (nedre, gnr 2/1) f.1809, død 1889 på Saksvikli. Dette var Ole's andre ekteskap, begge ble barnløse. De solgte Saksvik nedre i 1869 og holdt igjen kårrommet Saksvikli og bygde hus der.3. Anne Margrethe Jacobsdtr. Tesli f. 1822, død 1897 på Saksvikli. Anne bodde som tjenestepike hos søstra på Saksvik nedre i 1865 og på Saksvikli i 1875 som losjerende veverske og syerske.4. Helene Jacobsdtr. Tesli f. 1825, død 1897 på Saksvikli. Helene bodde som tjenestepike på Saksvik nedre i 1865 og på Saksvikli i 1875 som losjerende veverske og syerske. Helene drev også landhandel derfra.5. En Ole Jacobsen Tesli f. 1895 på Røros eide Jakobsli fra 1852 etter å ha kjøpt gården på auksjon, solgte 1856. I 1865 bor en Ole Teslie som ungkar og snekker i Ravelsveiten søndre i Trondheim. Denne Ole må Jacob I. Kuråsen ha hatt før han flyttet til Strinda og ble gift med Olava Stokkan.Jeg håper at det er noen der ute som kan sjekke kirkeboka for Lade i det aktuelle tidsrom for å bekrefte at Jacob I. Kuråsen er far til ovennevnte barn og kanskje flere.Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Hei Anders...skyter inn et Tessligrind-spørsmål. Jeg har lett etter opphavet til en Anders Jacobsen (Tessligrinden), født kanskje rundt 1740. Havnet i Mostadmarka, Malvik, hvor han døde i 1810. Har du vært borti han der på Tesli? RandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Lauglo Gjervan

Hei Randi ! Jeg har dessverre ikke oversikt over slektsforhold på Tesli og Jakobsli før mine aner kom til Tesli like etter 1800 fra Røros landsogn. Fra gårdene Kuråsen, Bakken og Ormhaug m fl. Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Rolf Lindstad

Til innlegg 2)Jeg har nå hatt tid til å kikke nærmere på denne grenen og vil her notere at Jakob Iversen Kuråsen ble døpt 31.05.1798 (49), ikke i august samme år som det er notert ovenfor i innlegg 2. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050511030771.jpg>LenkeTil innlegg 5)Iver Jakobsen Tesli og Margrete Knutsdatter Halvorsplass fikk sønnen Halvor Iversen Teslie i Kvikne den 14.7.1833 før de ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.