Gå til innhold
Arkivverket

[#20196] Thomas Rasmussen - Einbu eller Eenebou, Lesja


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

7. mai 1797 holdes det skifte etter faren, Rasmus Sjursen Nesje. Thomas er på dette tidspunktet bosatt med familie i Romsdalen i følge skifteprotokollen. Andre kilder sier at dette var på Einbu på Dovre. Jeg kan ikke finne hverken han eller kona, Anna eller Ane Haraldsdtr. i folketellingen for 1801, eller andre steder. Er det noen som kjenner til disse personene? De hadde en sønn, Rasmus Thomassen født eller døpt 25.12.1802. Datoen har jeg fra kirkebok for Innvik i Nordfjord hvor datoen er tatt fra konfirmasjonsprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for et godt forslag. Dette KAN faktisk være de riktige personene. Hans alder stemmer. Hennes er jeg mer i tvil om. Det optimale hadde vært å få en kobling til Lesja (Einbu/Dovre). Har noen tilgang til kirkebøker for Lesja, vil jeg tro at sønnen Rasmus kanskje er født der. Thomas og An(n)e er kanskje å finne blandt døde der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for gode tips fra Helge og Aud. Lenken til kirkeboken for Lesja gjorde at jeg kan utelukke Eeneboe som fødested for Thomas Rasmussen. Er det andre stavemåter for denne gården siden jeg ikke finner døde på dette gårdsnavnet? Databasen ser ut til å stille strenge krav til korrekt stavemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det er ikke kjent noen med disse navna i Lesja/Dovre på denne tida. Rasmus er svært sjeldent og Tomas/Thomas forekommer ikke. Hvilke 'andre kilder' er det som opplyser at de har tilknytning til 'Einbu på Dovre' (som ikke finnes; den gamle Einbu-garden med flere bruk ligger på Lesjaskogen og et mindre bruk på Dombås fikk dette oppkallingsnavnet i første halvdel av 1800-tallet hvis jeg ikke husker feil)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Det er erværdige Jacob Aaland som har trukket inn Einbu. Under Skåre i Oppstryn skriver han bl.a.:'Ætta her på bruket er i siste århundret tilført nytt blod frå Einebu i Lesje'. Under Skåre, bnr. 2 er nevnt 'Vs.Rasmus Thomasson Nesje d. 62 år g. 1864, sk. 1836. K.: Pernille Larsd. Skåre, d.71 år g. 1789. Foreldra til Rasmus budde på Nesje, men var frå Einebu, Lesja'.Jeg har vel kommet til at det er denne familien som bor i Wedøe på Kirkesylte i 1801, jfr. innlegg 2. Etter dobbeltsjekk på Anne Haraldsdtr.s alder, stemmer denne også fullstendig. Thomas og kona er begge født i Stryn, giftet seg og reiste ut. De er bosatt i Romsdalen i 1797 når det holdes skifte etter Thomas sin far, og sønnen Rasmus er konfirmert i Stryn 25. oktober 1818.Så for meg er det et mysterium hvor Aaland har sine opplysninger fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg får vel føye til at henvisningen til Dovre kommer fra etterkommere i USA. Etter amerikanske forhold er vel veien fra Lesja til Dovre kort, men det kan være en sammenheng med det nevnte nedlagte bruket på Dombås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg finner ingen Rasmus Thomasen på Nesje i Bygdebok for Nesjestranda, men han har i tilfelle vært husmann og der er nok ikke boken komplett. Men det er en Johannes Rasmussen som var bruker 1711-32. Kone og barn ukjent. Syver er også et navn brukt før 1800, derimot er Thomas ikke å finne. I bygdebok for Tresfjord finner en jordløs husmann under Larsgarden Kyrkje-Sylte: Tomas Rasmusen (1767 - 18..) g ca 1793 m Ane Haraldsdatter (1767- 18..). De har barna Magdalene 1794-96, Malene 1797-, Ingeborg 1800-, Rasmus 1803-, og Kirsti 1806. De er ikke vigde i Tresfjord/Vestnes. Etter 1806 er de ikke nevnt i KB og 'må soleis flytta ut før barna nådde konfirmasjonsalder'.Slik jeg ser det er det vel Rasmus Sjursen som må komme fra Lesja/Einbu. Tilfeldigvis har jeg akkurat nå Lesjabøkene og det er en Syver Pedersen som kjøper opp Einbu i 1760-åra, bruker ca 1752-80. Men han har ingen sønn som heter Rasmus. Det er heller ikke et navn på Klukkstad hvor han kommer fra, heller ikke Thomas-navnet er brukt.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for fint innspill, Oskar. Det er nok den jordløse husmannen det er snakk om. Om han har bodd i Lesja senere, er en annen sak, men opplysningene du gir fra bygdeboka er uansett verdifulle siden du har med sønnen Rasmus og en datter jeg ikke kjente til.Ellers er det Nesje/Nesi i Stryn, Nordfjord det er snakk om, og sønnen Rasmus er konfirmert der. Men resten av teorien din kan likevel ha noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Til innlegg 8/9: Jeg tipper Aaland hadde dette fra muntlig tradisjon i slekta, og at feilen ligger her. Amerikanere kan nok ha blanda sammen Lesja og Dovre, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg får slå meg til ro med at Aaland tar feil. Det har skjedd før. Beklager Osvald, at jeg kalte deg Oskar. Det er kanskje en tilsvarende skrivefeil Aaland har gjort. Så får tiden vise om noen har andre opplysninger å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.