Gå til innhold
Arkivverket

[#20197] Skjerve i Løten/Romedal.


Gjest Alf Segbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Segbø

Hei!En av mine aner, Ole Bergersen Stræte, Våler i Hedmark, f. ca 1757, giftet seg i 1776 med Berte Hansdatter Skjerve fra Hedmark. I følge A. Bugges Bygdebok for Våler, finnes det Skjerve-gårder i Løten og i Romedal. Jeg har forsøkt å finne Berte i begge disse kommunene, men foreløpig uten resultat. Er det noen som kan gi meg litt hjelp her? Jeg er takknemlig for alle innspill. Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Helge Johansen fra Rogstad (ft 1761) kjøpte ved skjøte av 14. april 1800 dragonkvarteret Schierve i Løiten av Hendrich Kieldsen Schøyen (som arving efter sin søn Kjell Schierve). Kjøpesum 2399 rdr.Det kan altså se ut som om Skjerve i Løten var eid av Kjell / Henrik og ingen Hans. Men kanskje ikke så langt tilbake som 1757, og siden det var offisersgård, var det kanskje større utskiftning en for gårder flest. Dessuten kan vel Berte komme fra en plass under Skjerve?Jeg tror Skjerve er omtalt i Løtenboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Morten!Jeg gjorde en feil da jeg la det inn, var ikke oppmerksom nok, men såvidt jeg ser ligger det på Brukarforum nå. Hvis ikke hvordan flyttes det på en enkelt måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Du er på Brukerforum nå! Englene på Statsarkivet i Bergen har nok flyttet innlegget for deg. Tror ikke man kan gjøre det selv. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Agnete!Jeg har bygdebøkene for Løten, men har heller ikke funnet noen Hans under Skjerve. Det er jo en mulighet at hun kommer fra et bruk under Skjerve, eller at hun arbeidet på denne gården før hun dro til Våler. Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Har du sjekket kirkeboka fra Løiten?Ifølge Alice Bredeson Zweifels slektsbok om slekter fra blant annet Stræte, sies det at Berte ble født 1754 i Løiten, døpt 11.08.1754. Hun kaller henne Berte Hansdatter Skjervestuen. Datter av Hans Syversen f. ca. 1710 Trømnæs (flyttet til Skjerve og døde der 1763) og Berte Olsdatter f. ca. 1720 Årsrud i Løiten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Arild!Dette var virkelig en fin opplysning som brakte meg mange steg videre i letingen. Den skal jeg forfølge videre i kirkebøkene for Løten. Takk til deg og til de andre innspillene så langt. Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken

En av mine aner het Ole Syversen Trømnesstuen f.1718-1723 Trømneseie, Løten, Hedmark. Husmann m/jord Hans foreldre var visstnok Syver Engebretsen og Anne Knudsdatter. Ikke usannsynlig at din Hans Syversen fra Trømnes er av samme familie. Jeg har dessverre ikke flere opplysninger i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Hei Espen!Dette er nok ingen umulig tanke - fødselsårene for de to Syversen er jo såpass nær hverandre i tid at de kanskje er brødre. Jeg skal ha det i mente når jeg oppsøker Statsarkivet på Hamar for å sjekke de andre opplysningene jeg har fått. Kommer tilbake til dette på et senere tidspunkt, men vet ikke i øyeblikket når. Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Hei!Arild Kompelien stilte et grunnleggende spørsmål: Har du sett i kirkebøkene? - NÅ har jeg gjort det! Jeg fikk bekreftet at Berthes fødselsår, dåpsdato og når hennes far døde (1765 ikke 1763), stemmer med det Kompelien skrev. I tillegg fant jeg trolovelsesdato for Hans (Syversen Trømnes) og Berthe Olsdatter, og 2 søstre til Berthe. Jeg fant også som Espen Skjærbakken antyder en forbindelse mellom Ole Syversen Trømnes og Hans Syversen Skjervestuen. Ole er fadder til to av døtrene til Hans og Berthe og Hans er fadder til to av Oles sønner. Det skulle ut fra disse opplysningene være nok til å slutte at Ole og Hans var brødre. Dessverre finnes ingen kirkebok for Løten for perioden 1711 - 1731. Jeg fant i denne omgang ikke hvor og når Berthe Hansdatter giftet seg med Ole Bergersen Stræte, men noe må man ha å lete etter. Jeg avslutter nå og sier takk for alle innspill. Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.