Gå til innhold
Arkivverket

[#20199] Tilgang til Skogn Historie, Rønningen ca 1815-1824?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har noen aner som heter Bendik Gunvaldsen og Randi Olsdatter som jeg har skrevet om flere ganger, og før de flyttet til Stjørdal i 1824 er det oppgitt at de har bodd på Rønningen i Skogn. Hva står det om dem der? Ved giftermålet 22.11.1816 på Skogn bodde Randi i Krogstad og Bendik i Sørlien.Jeg har selv noen bind av Skogn Historie, men altså ikke de bindene en har bruk for her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Krogstad låg under Langås i Markabygda (tidligere Langåsplassen). Ingen av de du nevner er nevnt på Krogstad eller Langås i de to bindene jeg har som gjelder Markabygda (bind VIII og bind II(2)).Rønningen (Lilleenget) og Sørlia låg under Trætli i Markabygda. De er heller ikke nevnt der.Under Sørlia står det forresten følgende (bl.a.): 'Ole Jensen 69 år, var husmann under Trætli i 1835, g.m. Mali Johnsdtr 55 år. Det er mest trolig at det var på Sørlia de bodde. De var begge født i Hegra. Ole var sønn på vestre Beitland og Marit datter på Bratsberg.'To barn er notert i bygdeboka, John f 1807 og Riborg f 1810, som begge flyttet til Stjørdalsområdet. Så står til slutt: 'Det er mulig at Ole Jensen og kona flyttet til Stjørdal på sine gamle dager.'Jeg tok med dette i tilfelle Randi kanskje var ei datter her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Krogstad i Markabygda ble forresten ikke kalt Krogstad før den ble kjøpt av Ole Krogstad som var født 1869 på Krogstad i Meråker. Den ble kalt Langåsplassen på aktuelt tidspunkt (1816).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Rønning

Sørlia i Skogn (under Trætli) ble kalt Rønningen i 1865 (det ser jeg ved å sammenligne med brukerne i bygdeboka). Det samme gjorde selvfølgelig Rønningen under Trætli (2 forskjellige brukere på de to Rønningen-plassene, begge familier med røtter i Øvre Størdalen). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for opplysninger. Kom ikke inn på Trætli via lenken er for 1865. Jeg skriver jo inn gårdsnavnet og velger gården, men så kommer bare førstesiden opp. Jeg kom imidlertid inn via RHD, og ser at det var flere født i Øvre Stjørdal i Trætli ja.Når det gjelder den Ole Jensen så skal jeg prøve å finne ut litt mer om hvor han befant seg ved FT-1801. Randi Olsdatter skal være født ca 1782-1790, ut fra ulike opplysninger i kildene. Hun som var gift med Ole Jensen i 1835, er nok for ung til å kunne være Randis mor.Ellers var Bendik Gunvaldsen døpt i Norderhov i Buskerud 07.08.1791, selv om han var oppgitt å være født i Oppdal ved FT-1865. Han ble konfirmert i Meråker i 1807, så spor til Meråker og Øvre Stjørdal kan godt være viktige spor videre. Har jo ingenting på Randi Olsdatter, annet enn at hun flyttet fra Stjørdal til Skogn i 1816. De hadde forresten sønnene: Bernt født 10.eller 13.05.1817 og Olaus født på Stjørdal 16.11.1825. Har ikke funnet flere barn i kirkebøkene for Stjørdal og Skogn, så hvis noen vet av flere er jeg interessert i dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.