Gå til innhold
Arkivverket

[#20210] Digitalfotografering av kildemateriale


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Er det lov til å ta bilder med digitalkamera av kirkebøker eller folketellinger yngre enn 80 år? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kirkebøker er det 60 års klausul på (Mini og Klok). Misforsåelsen med 80 år beror vel på at kirken ikke har plikt til å innlevere Ministerialboken før 80 år etter siste innførsel, mens klokkerbøker skal leveres straks. Men begge har altså 60 års klausul. Du finner mange Mini'er fra 1930-tallet i RA's oversikt filmer å få kjøpt.Med folketellinger er det avhengig av hvilken type folketelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror mange arkiver tillater bruk av digitalkamera på lesesalen. Men problemet er jo nettopp at materialet er sperret. Får du ikke kikke på det, kan du naturligvis heller ikke ta bilder av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Espen Grønna Brataker

HeiJeg fikk meg nytt digitalkamera til jul, og nå prøver jeg og avfotografere dokumenter, men de blir fryktelig uskarpe. Det er umulig å lese det som står der. Jeg har skrudd av blitzen, stilt inn kvalitet og skarphet på maksimum. Er det noen som har erfaring med dette og vet hvordan man kan fotografere disse dokumentene slik at det blir et tydelig bilde? Takknemlig for alle råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Har du satt på 'tulipanen' som er symbolet for nær fotografering. Bildet vil også ofte bli avbøyd ute i hjørnene, noe som kan rettes opp i et bildebehandlingsprogram. Om det er lov å fotografere dette er jo en annen sak.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hvem har sagt at jeg fotograferer der det ikke er lov og fotografere, f. eks. visse statsarkiv? Det finnes tross alt dokumenter andre steder også!Når det er sagt, takk for hjelpen. Er det noen flere gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Vet ikke hvilke kamera du har, men sjekk hvor nært du kan fotografere, kanskje kameraet ikke klarer den avstanden du tar bildene fra?? For nært?? Det andre er belysning og derved lukkertiden som brukes, avhengig av innstrilt blenderåpning. Er det dårlig lys så blir lukkertiden lang, og du klarer ikke å holde kameraet stødig nok, uten bruk av stativ. Her bvør det være en del tips å hente i bruksanvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har brukt en rekke forskjellige digitalkamera til fotografering, fra kamera med disketter og en oppløsning som vi i dag vil si er elendig, til et flunka nytt kamera med veldig god oppløsning. Alle egner seg godt til fotografering, men jeg har også merket at de nyere kameraene stiller større krav for å ta gode bilder.Min erfaring er at dersom man skal fotografere papirmateriale, er det vanskelig å gjøre dette i vanlig innelys. Utefotografering er utmerket, men ellers bør man sørge for å bruke mest mulig dagslys - eller en jevn lyskilde - til fotografering. Fotograferer du fra en mikrofilmmaskin, er det motsatte tilfellet. Da blir bildene best dersom du ikke har for mye dagslys. Felles for fotograferinger er, som det er sagt her tidligere: av med blitzen, innstill på nærfotografering, hold kamera rolig, og trykk utløserknappen forsiktig ned til du får den røde firkanten som indikerer fokus før du trykker den helt ned. Det går utmerket også uten stativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg får også skarpe bilder med mitt (normal prisklasse), helt ned til ca 2 cm fra objektet. Jeg kan f.eks fotografere et frimerke på 2 cm avstand og få det sylskarpt. Jeg kan også fotografere dokumenter uten blits inne med godt resultat (slår av blitsen, da det lager gjenskinn). Men hos meg er det slik at dersom den lille lampa lyser rødt, blir det uskarpt. Den må lyse grønt, da er objektet i fokus. Mitt kamera-merke er kjent for sine gode objektiver/linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Jeg bruker helst dagslys, tar bildet på ca. 50 cm avstand og bruker Zoom. Får meget gode bilder, også i hjørnene med et 3 år gml kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har et spørsmål i forbindelse med innlegg 5. Hva mener du med 'tulipanen'? Jeg har et Nikon CoolPix men jeg ser ingen tulipaner der:).Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Eit tips for avfotografering, formidla frå fylkesfotoarkivar Ragnar H. Albertsen: http://www.fylkesfoto.no/Hold kameraet inntil en bordkant, hyllekant o.l. og legg dokumentet / bildet under (evt. på golvet). Da er det lettare å halde kameraet roleg ved lang eksponeringstid, når ein ikkje har stativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

De små digitalkameraene er fine, men er som regel så lette at det kan være vanskelig å holde dem støtt, særlig ndg. fotografering på nært hold. Selv kjøpte jeg et enkelt lite stativ i en helt vanlig fotobutikk. Det er supert og nå bruker jeg det til vanlig fotografering også. Det gir godt og stødig feste. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Tusen takk for alle rådene! Det er helst fotografering fra microfilmmaskin jeg kommer til å drive med. Nå er det bare og prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.