Gå til innhold
Arkivverket

[#20217] Andreas Olsen Blakstad (1839 -), Gjemnes, Møre og Romsdal


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Hei!I 1900 bor Andreas Olsen Blakstad (født 1839 i Grytten) på gården Blakstad i Gjemnes sammen med kone og barn. Kona sitt navn er oppgitt til Marie Larsdatter, men skal trolig være Marie Pedersdatter - se folketellingen i 1900 LenkeEr det noen som kjenner forfedrene til Andreas Olsen og Marie Peders/eller Larsdatter.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Kanskje eg kan hjelpe, men mest sannsynleg kan eg berre forvirre. Men sjå tema 7248, der fekk eg opplysningar om ein Ole Andreas Blachstad f. 1809. Eg har ikkje komme vidare på det sporet. Kanskje eg leiter i feil fylke?mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Jeg tror kanskje Anders Olsen tok 'slektsnavnet' Blakstad etter at han kom til gården Blakstad i Gjemnes. Han oppgir å være født 1839 i Grytten prestegjeld. Det finnes ingen gårder med navn Blakstad i Grytten.Ut fra alderen til den Ole Andreas Blachstad som Knut oppgir, kunne han ha vært faren. I så fall bør denne Ole komme fra Blakstad i Gjemnes - og vært i utlendighet bl.a. i Trondheim, før sønnen flytter tilbake til Gjemnes.Jeg har lett etter Andreas Olsen - født 1839 - i folketellingen 1865 uten at jeg har klart å finne den rette.Jeg håper derfor at noen som er kjent i Grytten eller Gjemnes, kan hjelpe meg videre.Med hilsenOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Jeg tar denne fram igjen i håp om at noen kan hjelpe meg med forfedrene til Andreas Olsen - født ca 1839 i Grytten, Møre og Romsdal og kona Marie Pedersdatter.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Bygdeboka for Gjemnes bind 5 omhandler gardene Harstad, Astad og Solenes. Blakstad kommer i neste bind.Andreas og Maria gifter seg i 1870: Kirkebok for Tingvoll, Øre sogn, 1869-1878, folio 137b-138a: Nr. 7, 26d Juni, Ungk. Matros Andreas Olsen, Pige Maria Pedersdatter.Brudgommens føde- og opholdssted: Eids Præsteg., Dalen; Brudens fødested: Dalen. De Viedes Alder: 39 (han), 38(hun). Fedre: Ole A. Torvik, P. Larsen. Forlovere: Peder Dalen og Ole A. Torvik. Tillysningsdager: 6 Juni 12 Juni 19 Juni. Merknad: 1 uægte Barn tilsammen og Pigen 1 tilforns. (Denne kirkeboka finnes på mikrofilm Nor1-344.)Da skal vi finne Maria i Gjemnes bygdebok bind 1 under Dalen. På bruket Bortate, på side 334, finner du Marie Pedersdatter f. 1838. Det står ikke noe mer om henne, men det kommer vel i bind 6. Foreldrene hennes var Peder Larsson (1790-1868) som overtok garden fra sine foreldre og gifta seg i 1821 med nabojenta Marit Anbjørnsdotter frå Oppistua (1798-1878).Om foreldra til Peder står det på side 332: 'Lars Pederson Gimnes var f. 1756 i Os i Tolga og g.m. Ragnhild Vangsgjelden f. i Os 1754. - Om ætta deira sjå Os-boka. Dei hadde hatt ein part av hovudbruket på Gjemnes, og med dette ekteparet frå Østerdalen kom den ætta til gards som framleis sit på Bortate.'Foreldrene til Marit står omtalt på side 357: Anbjørn Erikson Watten (1769-1809) g. 1798 med Olava Marie Pedersdotter Heggem (1776-1859). Heggem står i samme bindet. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.